به گزارش ایرنا، دهم تیرماه سالروز آزادسازی مهران در عملیات ظفرمند کربلای یک، روزی بسیار ارزشمند برای تک تک مهرانی ها و ایلامی هایی است که جان دادند و خاک به دشمن ندادند، مردمی که بارها و بارها خانه هایشان بواسطه هجوم وحشیانه ارتش رژیم بعث ویران شد، جای ترکش ها بر در و دیوار شهر هویدا و هنوز با گذشت این همه سال اگر بواسطه هوس کربلا از جاده ایلام - مهران گذر کنید وجود تانک های سوخته بر سکوهای کنار جاده، خاطرات تلخ آن روزهای دهشتناک را برایت زنده می کند.
امروز دهم تیر ماه است روزی که در تقویم ملی کشور نام و نشانی ندارد و تنها به نام روز صنعت و معدن در آن بسنده شده است در حالیکه این روز در دل و جان و سلول سلول ذهن همه ایلامی ها روزی ارزشمند و بیاد ماندنی است زیرا به واسطه این روز عزیز 'قلب امام از آزادی مهران شاد شد' و سخن گهر بار ایشان بر در و دیوار زخمی شهر که 'مهران را هم خدا آزاد کرد' نقش بست.
شاید برخی ها بگویند که برای مان مهم نیست که این روز در تاریخ کشور ثبت و مانا شود یا نه اما برای ما مردمان مرزنشین که تمام روزهای بچگی مان در سرما و گرما با ترس و دلهره، خون و شهادت و گریه و هراس گذشت، بسیار مهم است.
برای ما که جان دادن و پرپر شدن عزیزانمان را در کوچه های شهر مهران دیدیم، برای ما که از هجوم وحشیانه لشکریان کفر شب و روز نداشتیم، نه مدرسه بود و نه آرامش در خانه، هر چه بود ترس و بود و کابوسی دهشتناک در زیر چادرهای آوارگی!
روزهای خون بود و حماسه و جنگ، روز دلاوری بود و مرزداری، روزگار چفیه بود و لباس خاکی بسیجی، روزگار شجاعت بود و استقامت زنان و مردانی که جانانه از خانه و کاشانه خود دفاع کردند.
باید این روز در تاریخ کشور به ثبت برسد تا فردا روز همه نسل نو از گذشته پر افتخار این دیار به نیکی یاد کنند و غیرت و شجاعت و استقامت و مقاومت این مردمان مرزدار را به گونه ای ارزنده ارج نهند.
بی نام و نشانی این روز مهم در تاریخ کشور، نوعی بی توجهی به همه عزیزانی است که در گرمای وحشتناک حلت های شهرهای مرزی مهران و دهلران خون سرخ شان به زمین ریخته شد تا مام میهن استوار بماند.
بی نام و نشانی این روز در تاریخ کشور، بی توجهی به پاسداشت مقاومت جانانه مردم مرزدار ایلام است که شایسته بهترین هایند زیرا در سال های جنگ و خونریزی از کیان و حریت کشور دفاع کردند و تن به ذلت ندادند، جان دادند و خاک به دشمن ندادند، عزیزانشان شهید شدند و با امید به خدا مقاومت کردند و مرز را خالی نکردند.
آری این روز، روز سرفرازی همه ما ایلامی و ایرانی ها است و پاسداشت آن باید به گونه ای شایسته و ارزنده و ماندگار همه ساله گرامی داشته شود تا ادای دینی باشد به تک تک ایلامی ها و رزمندگان جان برکفی که در 'عملیات کربلای یک' در یک حمله قهرمانانه با رمز مقدس یا ابوالفضل العباس ادرکنی، در جبهه‌های غرب حماسه آفریدند و مهران را از اسارت آزاد کردند.
مبارک باد این آزادی و ماندگار باد این خاطره خوش و بیاد ماندنی.
به گزارش ایرنا، شهر مرزی مهران 10 تیر سال 65 در عملیات کربلای یک و پس از نبردی سخت توسط رزمندگان اسلام از اشغال ارتش متجاوز رژیم بعث عراق آزاد شد.
در این عملیات بیش از 9 هزار نفر از قوای بعثی کشته و زخمی شدند و بیش از یک هزار و 200 نفر نیز به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.
امام خمینی (ره) پس از آزاد سازی این شهر مرزی گفت: مهران را هم خدا آزاد کرد.
در طول دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از شش هزار نفر در شهرستان مرزی مهران به درجه رفیع شهادت نائل آمده اند.
مرز مهران در فاصله 95 کیلومتری جنوب ایلام اکنون یکی از گذرگاهای اصلی تردد کاروان های عتبات عالیات و کالاهای صادراتی و امن ترین و کوتاهترین مسیر تا مرکز عراق است.
گزارش: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7177/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.