به گزارش ایرنا، حشمت الله شریفی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: سال 94 بیش از 200 پرونده در حوزه ساخت و سازها غیر مجاز در استان تشکیل شد که با توجه به رویکرد دادستانی برای ورود به این پرونده ها قبل از دریافت گزارش دستگاه ها این تعداد در سال 95 به 16 مورد کاهش یافته است.
وی افزود: در حوزه حفاظت از عرصه های ملی با شکل گیری شعبه ویژه رسیدگی به پرونده های حوزه محیط زیست و منابع طبیعی سال گذشته 129 هکتار از اراضی طبیعی ملی از تصرف افراد سودجو خارج شد ضمن اینکه دستور قلع و قمع 76 بنا نیز صادر شد.
دادستان ایلام یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون در منطقه تنگ حمام بخش چوار شهرستان ایلام حدود 40 هکتار از اراضی ملی از تصرف سودجویان خارج شد و در انتهای سال گذشته نیز 100 هکتار از اراضی ملی با توجیه متصرفان رهاسازی شد و در مجموع می توان گفت عرصه برای فعالیت زمین خواران در این استان بسیار تنگ شده است.
وی با تبریک فرا رسیدن هفته قوه قضاییه گفت: قضوات راهکاری برای رسیدن به حق و عدالت است که از مسیر قضا می گذرد، عدالت یک نیاز ضروری اجتماعی و مورد پذیرش همگان است لذا هفته قوه قضاییه فرصتی مغتنم برای پاسداشت عدالت در جامعه است.
شریفی تاکید کرد: دادسراها از ارکان دستگاه قضایی به شمار می روند که وظایف متعددی همچون کشف جرائم، تعقیب متهمان، انجام تحقیقات مقدماتی، حفظ حقوق عمومی و اجرای احکام را بر عهده دارند.
دادستان ایلام یادآور شد: بسیاری از پرونده ها در دادسراها تشکیل و در همین مکان نیز مختومه می شوند ولی در برخی موارد که حدود یک سوم پرونده ها را تشکیل می دهد، کیفرخواست صادر و به دادگاه ها ارسال می شود و پس از رسیدگی و صدور حکم برای اجرا به دادسراها ارجاع داده می شود.
شریفی اضافه کرد: سال گذشته در مجموع 31 هزار پرونده در دادسراهای سطح استان ایلام وارد شده و با توجه به وجود تعدادی پرونده از سالیان گذشته به 31 هزار و 500 پرونده رسیدگی و مختومه اعلام شدند که می توان گفت داسراها در این حوزه عملکرد موفقی داشته اند.
وی افزود: سرقت مستوجب تعزیر، ضرب و جرح عمدی، توهین به اشخاص عادی، تهدید، ایراد صدمه بدنی غیر عمد ناشی از تصادفات رانندگی، تخریب، کلاهبرداری، افترا، استعمال مواد مخدر و خیانت در امانت بیشترین جرائم به وقوع پیوسته در استان طی سال 95 بوده اند.
دادستان عمومی و انقلاب ایلام حفاظت از بیت المال، اراضی ملی، جنگل ها، مراتع، آب ها، حفاظت از حریم راه ها و تاسیسات عمومی را از دیگر وظایف دادسراها اعلام کرد.
شریفی گفت: با توجه به اینکه دستگاه های اجرایی به تنهایی نمی توانند برای جلوگیری و برخورد با مجرمان اقدام کنند، دادسراها معمولا ورود کرده تا برخورد قاطع تری با خاطیان صورت گیرد.
خبر تکمیل می شود..
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.