به گزارش ایرنا، داراب بیرانوندی روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: امروز کمبود آب و منابع آبی یکی از چالش های اساسی در ایران و سایر کشورهاست.
وی افزود: مصرفی بی رویه در مصارف کشاورزی (بیش از90 درصد) و خانگی چالشی بزرگ در بحران آب قرار داده که تنها راه برون رفت از آن مدیریت مصرف آب است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام مصرف آب آشامیدنی استان در سال گذشته را بیش از 31 میلیون متر مکعب آب اعلام کرد و یادآور شد: میزان مصرف آب در سه ماهه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال (95) حدود هفت درصد رشد را نشان می دهد.
بیرانوندی متوسط مصرف ماهانه آب در استان را 17 مترمکعب بیان کرد و گفت: بیشترین میزان مصرف آب در سطح استان در این مدت (ابتدای سال تاکنون) مربوط به شهر موسیان با 23 مترمکعب و کمترین میزان مصرف نیز با 15.6 مترمکعب مربوط به شهر میمه در شهرستان دهلران است.
وی به چگونگی مصرف بهینه آب از سوی مردم اشاره کرد و افزود: برای تامین آب شرب مردم مشکل خاصی وجود ندارد اما در سطح توزیع آب که بستگی به رفتار مردم دارد در مجتمع های مسکونی که رعایت نکات فنی مانند نصب پمپ و تانکر را نکرده اند به طور طبیعی در زمان اوج مصرف در طبقات بالا مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آبفای ایلام تاکید کرد: مردم باید در فصل گرم سال از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنند و به افرادی هم که آب را درست مصرف نمی کنند تذکر دهند چراکه بررسی ها حاکی از آن است هنگامی که دمای هوا در تابستان بالا می رود مصرف آب افزایش قابل ملاحضه ای می یابد.
بیرانوندی تاکید کرد: محدودیت منابع آبی واقعیتی غیرقابل انکار است و شهروندان باید براساس شیوه هایی که کارشناسان توصیه می کنند در صدد مصرف بهینه آب برآیند تا تبعات بحران کم آبی به حداقل ممکن برسد.
وی حجم تولید آب در این استان راسالانه بیش از 40 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: 40 درصد از این میزان بدلیل فرسودگی شبکه و عمر بالای تاسیسات هدر می رود.
بیرانوند با اشاره به عملکرد این شرکت در چهارسال دولت یازدهم گفت: اصلاح و بازسازی 191 کیلومتر شبکه خطوط آب، احداث 10 هزار متر مکعب مخزن ذخیره آب، ایجاد 15 حلقه چاه و ایستگاه پمپاژ بیش از 126 کیلومتر شبکه فاضلاب از جمله اقدام های انجام شده این شرکت در طول فعالیت چهارساله دولت یازدهم در سطح استان انجام شده است.
اول تا هفتم تیرماه هر سال با عنوان هفته صرفه‌جویی در مصرف آب نامگذاری شده است.
خبرنگار: فرهاد فرامرزی** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
3032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.