مصوبه سنا برای تبدیل به قانون باید در مجلس نمایندگان این کشور تایید و سپس به امضای دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا برسد.
سناتورهای آمریکایی به آنچه که 'حمایت مستمر ایران از تروریسم' نامیدند جمهوری اسلامی را متهم کردند.
بر پایه مصوبه سنا، نه تنها سپاه قدس بلکه تمام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئول اجرای اقدام‌های بی‌ثبات کننده خارجی، حمایت از تروریسم بین‌المللی و برنامه موشک بالستیک است.
سناتورهای آمریکا، ترامپ رئیس جمهور این کشور را ملزم کرده اند 90 روز پس از اجرایی شدن این مصوبه، تحریم‌هایی را علیه سپاه پاسداران اجرا کند.
با توجه به اهمیت موضوع و اینکه آیا این تحریم ها نقض برجام تلقی خواهد شد یا نه و اینکه هدف از طرح آنها چه می تواند باشد، ایرنا گفت و گویی با جلال میرزایی نماینده ایلام در مجلس شورای و استاد علوم سیاسی دانشگاه انجام داده که مشروح آن در پی می آید:

** مصوبه سنای آمریکا مبنی بر تحریم جمهوری اسلامی ایران با چه نیت و هدفی انجام شده است؟

اگر نیت و هدف آمریکا در وضع قانون موسوم به قانون مبارزه با اقدام های بی ثبات کننده ایران در منطقه را به درستی درک و تجزیه و تحلیل نشود به طور قطع واکنش هایی که در این زمینه داده می شود، واکنش های هوشمندانه نخواهد بود.
چون اکنون بعد از این قضایا موجی هم در بین سیاست مداران و هم مسئولان در مواجهه با مصوبه سنا شکل گرفته که چه اقدام متقابلی انجام دهیم، بنابراین به باور بنده در اقدام نخست باید هدف آمریکا را در این زمینه بدرستی شناسایی کنیم.
معتقدم آنچه که باعث اتخاذ این رویکرد - مصوبه سنا - شده شکست سیاست منطقه ای آمریکا و متحدان و هم پیمانان این کشور در عراق، سوریه، یمن و لبنان است.
چون آمریکا با کمک و تحت فشار عربستان و رژیم صهیونیستی خیلی صریح به سمت استفاده از جریان های افراطی مذهبی که مصادیق آنها داعش و جبهه النصره است. روی آورد به این اهداف که نه تنها جلو نفوذ منطقه ای ایران را بگیرد بلکه دولت های موافق غرب در عراق و سوریه و همین طور با پس زدن حزب الله لبنان جریان یا دولت همسو و مطلوب خود را حتی در لبنان روی کار بیاورد.
آمریکایی ها در راستای این هدف استفاده ابزاری از تروریسم را در دستور کار قرار دادند و بر هیچ کس پوشیده نیست که منبع مالی تروریست ها یا داعش و جبهه النصره عربستان و قطر با کمک اطلاعاتی رژیم صهیونیستی همراهی اردن با حمایت ترکیه است و اگر این مجموعه نبود چطور 70 -80 هزار تروریست که گاهی گفته می شود 30 هزار نفر از آنان از کشورهای اروپایی و آسیای مرکزی هستند چطور ممکن است این حجم گسترده نیروی غیربومی بدون کمک اطلاعاتی این کشورها به سوریه و حاشیه مرز لبنان انتقال داده شوند.
بنابراین به نظرم قانون مقابله با اقدام های بی ثبات کننده ایران واکنش به شکست سیاست های منطقه ای آمریکا است که تحت فشار عربستان و رژیم صهیونیستی برای مهار و در مرحله بعدی تضعیف منابع قدرت جمهوری اسلامی ایران مصوب شده است.

** آیا این تحریم ها خطری را متوجه برجام خواهد کرد و به منزله نقص برجام است؟

به نظر من مصوبه سنا نقص صریح برجام نیست، اما از آنجا که طبق برجام و توافق هسته ای قرار شد که جمهوری اسلامی ایران از مزایای اقتصادی این توافق یا در ازای اعمال برخی محدودیت ها از امتیازهای اقتصادی برخوردار شود، این مصوبه سنای آمریکا مقداری برخورداری ایران را مزایای اقتصادی تحت شعاع قرار می دهد و مقداری کار ما را سخت می کند اما با این وجود به شکل صریح ناقض برجام نیست.

** واکنش جمهوری اسلامی ایران به این تحریم ها چه می تواند باشد؟

برخلاف باور برخی منتقدان دولت که تا حدودی شتابزده عمل می کنند و نظر می دهند، به اعتقاد من منتقدان دولت نقض برجام را مشروع گرفتند و از دولت می خواهند که طبق بند سه قانون مصوبه مجلس و دستور رهبری و رئیس جمهوری اقدام متقابل انجام دهد.
پیشنهاد منتقدان دولت این است که جمهوری اسلامی ایران اجرای یکسویه برجام را متوقف کند تا از این رهگذر از منافع ملت دفاع شود.
برخی هم استدلال و پیشنهادشان این است که ایران پیش از متوقف کردن اجرای برجام به گروه 5+1 ضرب الاجل دهد تا با این کار از زیاده خواهی آمریکا جلوگیری شود و این عده باز بر این نظریه تاکید دارند که اتحادیه اروپا تابعی از سیاست های آمریکا است.
معتقدم نیازی نیست که در حوزه هسته ای به مصوبه سنا واکنش نشان دهیم به عبارتی نیاز نیست که ما از طریق تغییر در برنامه های هسته ای نسبت به قانون سنای آمریکا واکنش نشان دهیم زیرا حساسیت زیادی در این زمینه وجود دارد.
اکنون روسیه، چین و حتی ژاپن با دولت ترامپ اختلاف های جدی دارند که این اختلاف ها در روابط بین روسیه و دولت آمریکا بی سابقه بوده است.
اکنون ما شاهد این هستیم که دولتمردان اروپایی از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و ماکرون رئیس جمهور فرانسه به طور صریح اعلام کردند که اروپا باید بدون اتکا به یک قدرت فرا قاره ای مسایل خود را حل کند و از این پس به نوعی باید بیشتر در معادله های جهانی حضور داشته باشد.
بنابراین اگر بخواهیم در حوزه هسته ای واکنش نشان دهیم با توجه به حساسیت هایی که در خود اروپا نسبت به برنامه های هسته ای وجود دارد، واکنش در این زمینه اقدام بخردانه ای نیست و نیاز است هوشمندانه تر عمل شود.
نکند با یک حرکت نامناسب دوباره برنامه هسته ای ما که اکنون در حاشیه قرار گرفته و حساسیت پیرامون آن کم شده دوباره بیاییم این موضوع را به محل جدال و چالش ببریم و به بحران دیگر تبدیل کنیم که آنگاه ناچار شویم هزینه های گزاف و سنگین برای آن بپردازیم.
همان گونه که گفته شد اقدام آمریکا و تحریم های جدید سنا در صورتی که اجرایی شود ناشی از شکست سیاست منطقه ای آنان است بنابراین ما به جای اینکه در موضوع هسته ای به دست خودمان بازی را به زمین خودمان بیاریم بهتر است که منابع و ابزارهای قدرت ما که باعث به چالش کشیدن سیاست های منطقه ای آمریکا شده است را تقویت کنیم.
راه مقابله با آمریکا مقابله جدی تر با ابزارهای این کشور در منطقه یعنی داعش و گروه های تروریستی است، ما باید به کمک دولت های عراق و سوریه بیش از گذشته داعش و گروه های تروریستی منطقه را در تنگنا قرار دهیم.
بنابراین اقدام سپاه در حمله موشکی به مواضع تروریست ها در این راستا حرکت هوشمندانه ای بود که حاوی پیام های گوناگون است، هم پیام به امریکاست که دنبال این است که به ناحق سپاه را حامی تروریست معرفی کند و هم اینکه جمهوری اسلامی ایران قاطعانه از امنیت خود دفاع می کند که این پیامی است به حامیان و همپیمانان منطقه ای آمریکا که در هفته های گذشته فشار زیادی بر دولت ترامپ وارد کردند که علیه ایران اقدامی انجام دهد.
این موضوع نشان داد که عزم جمهوری اسلامی ایران در دفاع از منافع و امنیت ملی خود بسیار جدی است و در این زمینه هیچ ملاحظه ای وجود ندارد.
هرگونه به مخاطره انداختن امنیت جمهوری اسلامی ایران توسط هر کشوری به طور قطع با پاسخ کوبنده و واکنش سخت و جدی نیروهای مقتدر مسلح ما مواجه خواهد شد.

** تاثیر این تحریم ها در صورت تایید و تصویب مجلس نمایندگان آمریکا و امضای ترامپ و تبدیل به قانون بر روی ایران چیست؟

بر خلاف آنچه که منتقدان دولت می گویند این تحریم ها زیاد مهم نیست؛ منتقدان دولت شوربختانه به جای اینکه با نگاه برخاسته از منافع و امنیت ملی مسایل کشور تجزیه و تحلیل کنند، رویکردی برخاسته رقابت های داخلی و رقابت با دولت در پیش گرفته اند.
منتقدان دولت این تحریم ها را خیلی بزرگ نمایی می کنند و با بزرگ نمایی این تحریم ها موضع می گیرند؛ برخی از آنها می گویند باید عزت کشور حفظ شود و باید واکنش نشان دهیم برخی دیگر نیز معتقدند در ارتباط با آمریکا باید تجدید نظر کرد.
به نظر من بسیار جالب است که آقایان دقت نمی کنند مقام معظم رهبری دو روز پیش با صراحت اعلام کردند که مگر بعد از انقلاب آمریکا چه رفتار دوستانه ای با ما داشته است، رفتار آمریکا از همان روز نخست انقلاب بر این اصل استوار بوده که به سمت رژیم و نظام بروند که به علت حضور مردم در صحنه و درایت رهبری این توطئه ناکام شده است.
بنابراین الان هم اتفاق خاصی نیافتاده در روابط ما با آمریکا، ما نه روابط اقتصادی چندان گسترده ای با این کشور داریم و نه به نوعی در داخل کشور کسی به امریکایی ها امید بسته است.
شوربختانه دوستان منتقد دولت به سیاست های جدید ترامپ توجه نمی کنند و این سیاست ها را به حساب دولت روحانی می گذارند در حالی که واقعیت این است که در آمریکا تغییر ایجاد شده و گروهی سرکار آمده اند که پیچیده هستند و البته هنوز سیاست های آنان زیاد روشن نیست.
ترامپ یک روز می آید از قطر حمایت می کند و روز دیگر با عربستان سعودی قرارداد تسلیحاتی می بندد، بنابراین در آمریکا سیاست روشن و آشکاری وجود ندارد.
لازم است در ارتباط با آمریکا ما تمام جوانب را در نظر بگیریم، امریکاییان از اول انقلاب سیاست دشمنانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ داشته اند.
دوستان منتقد دولت اکنون نیاز نیست با نگاه برخاسته از رقابت های انتخاباتی که مخصوص زمان انتخابات است این رویکرد را همیشه حفظ کنند به نظرم این کار درست نیست، نباید به علت رقابت با دولت عده ای بیایند اقدام معمولی دشمن را بزرگ و آن چنان پمپاژ کنند که تاثیر منفی روی اقتصاد کشور و مردم داشته باشد.
بنابراین به باورم نیاز است که مقداری با تامل و دقت به این موضوع نگاه شود و بزرگ نمایی اقدام های کوچک آمریکا در این شرایط و برهه هیچ کمکی به منافع کشور نمی کند.
خبرنگار: جلال اسکندری** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
6033/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.