سلام امینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیگیری ها و جلسات متعددی با وزیر و قائم مقام وزیر نیرو صورت گرفته تا بتوانم سدهای غیر فعال شده و فراموش شده استان را دوباره احیا کنم.
وی گفت: سد چناره که از نوع سنگ ریزه ای با هسته رسی بوده و 604 متر طول تاج خواهد داشت با هدف تامین آب کشاورزی و تولید 6،60 مگاوات برق در دست احداث است و در حوزه سد کرخه قرار دارد، ایجاد طرح های جدید در حوزه سد کرخه بر اساس تصمیم های اخذ شده از سوی مسئولان وزارت نیرو ممنوع شده بود و حتی طرح های قدیمی نیز برای اجرا مشکل داشتند.
رئیس مجمع نمایندگان استان ایلام افزود: احداث سد چناره یکی از طرح های این حوزه بود که از ردیف بودجه ای برخوردار نبود و با ساختن شدن این سد امکان ساخت سد دیگری وجود نداشت ولی بعد از پیگیرهای مستمر توانستم مجوز شروع فعالیت این پروژه را بگیریم.
امینی تاکید کرد: سد جزمان نیز در منطقه هلیلان می تواند در مشروب سازی اراضی کشاورزی شهرستان چرداول بسیار تاثیرگذار باشد، ولی با توجه به اینکه احداث سد در محدوده سد سیمره ممنوع است تنها از طریق ایجاد بند انحرافی مشکلات مردم منطقه برای آبیاری اراضی خود قابل حل شدن است و در کنار آن مسئله ممنوعیت احداث سد در محدوده سد سیمره نیز برطرف می شود.
وی ادامه داد: وزیر نیرو با از سر گیری احداث این سدها موافقت کردند و قرار شد سد چناره برای تامین بودجه به بانک معرفی و سد جزمان نیز به صورت پروژه جایگزین شروع به فعالیت کند.
نماینده مردم ایلام ، ایوان ، چرداول ، سیروان ، مهران و ملکشاهی در مجلس شورای اسلامی در خصوص روند اجرای سد گاوی یادآور شد: عملیات اجرایی این سد در 20 کیلومتری شمال شرقی شهر مهران سال 89 آغاز شده و با آبگیری آن ضمن کنترل و ‏ذخیره سازی جریان نابهنگام و سیلاب های ورودی و پخش مناسب آب، 2 هزار و 762 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه از طریق احداث شبکه آبیاری و زهکشی آبیاری می شود، ضمن اینکه با بهره برداری از سد گاوی با حجم مخزنی 47.7 میلیون مترمکعب هشت میلیون متر مکعب از آن برای تامین آب شهر مهران در نظر گرفته می شود.
امینی تاکید کرد: این سد مخزنی به دلایل فنی و اقتصادی به شیوه قبلی قابلیت اجرا نداشت، اما بصورت سازه جدید به صورت بند اوجی و دریچه دار یا سازه مناسب دیگری که در مطالعه تجویز می شود، تغییر پیدا خواهد کرد.
وی گفت: آمار بیکاری در استان نخستین و مهم‌ترین مشکل ایلام محسوب می‌شود، رونق ‌بخش کشاورزی می‌تواند به کاهش نرخ بیکاری در کوتاه ‌مدت کمک کند و توسعه کشاورزی و کشت محصولات با ارزش افزوده بالا، اشتغال خوبی را در پی دارد و امیدواریم مردم بومی منطقه و استان از این ظرفیت خدادادی برای ایجاد اشتغال و تولید به ‌خوبی استفاده کنند که در این میان احداث سدهای متعدد در رونق کشاورزی و ایجاد اشتغال این بخش بسیار تعیین کننده است.
به گزارش ایرنا، 19 دشت آبی در استان ایلام وجود دارد که از این تعداد وضعیت چهار دشت مهران، برتش، موسیان و قسمتی از دشت عباس شرقی ممنوعه بحرانی است و مابقی دشت ها نیز از افت منابع آب زیرزمینی زیادی برخوردار هستند.
سفره های زیرزمینی آب استان بخاطر برداشت های بی رویه سالانه در مجموع با 15 میلیون مترمکعب کسری مواجه هستند.
هم اکنون سه سد در استان ایلام شامل سدهای چم گردلان، دویرج و کنگیر به بهره برداری رسیده و عملیات ذخیره سازی آب پشت این سدها صورت می گیرد و بر اساس آخرین ارزیابی ها حجم کنونی آب سدهای استان 271 میلیون متر مکعب است که در این میان حجم فعلی آب سد ایلام 63.3 میلیون متر مکعب، کنگیر ایوان 18 میلیون و دویرج نیز 194 میلیون متر مکعب است که وضعیت مطلوب و مناسبی را نشان می دهد.
خبرنگار: حسن کهزادیان
6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.