مجید عسگری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای آغاز فصل برداشت محصولات کشاورزی بویژه گندم بیش از 2 ماه می گذرد اما هنوز بهای گندم تحویلی کشاورزان بطور کامل پرداخت نشده است.
وی کشاورزان را تولید گران گمنام عرصه اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: مسئولان اداره کل غله و شرکت های تعاونی می گویند: 60 درصد بهای گندم های تحویلی کشاورزان به انبارهای ذخیره را پرداخت کرده اند و مابقی طلب کشاورزان نیز تا پایان هفته آینده پرداخت می شود که امیدواریم انجام شود.
فرماندار آبدانان از خرید 19هزار تن گندم مرغوب از کشاورزان این شهرستان خبر داد و اضافه کرد: به علت کاهش نزولات آسمانی و تاخیر دو ماهه در بارش باران پاییزی، امسال تولید گندم در این منطقه نسبت به سال زراعی گذشته 40 درصد کاهش یافته است.
عسگری یادآور شد: با توجه به سررسید وام های کشاورزان و فشار بانک ها برای وصول مطالبات معوق خود و تاخیر در پرداخت بهای گندم تولیدی، قشر زحمتکش و تولید کنندگان مخلص اکنون با مشکلات زیادی مواجه هستند.
وی از اداره کل غله استان ایلام و شرکت های تعاون روستایی به عنوان متولیان خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان به نرخ های تضمینی و دولتی خواست نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز و پرداخت مطالبات کشاورزان این شهر ستان اقدام لازم را بعمل آورند.
به گزارش ایرنا، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم نانی 13 هزار، گندم دروم 13هزار و 300 ریال، کلزا 27 هزار و 830 ریال است و بانک کشاورزی بانک عامل برای پرداخت بهای گندم خریداری شده از کشاورزان است.
شهرستان 50 هزار نفری آبدانان در 170 کیلومتری جنوب شرق ایلام قرار دارد و دارای 39 هزار هکتار زمین زراعی است، سال گذشته 35 هزار تن گندم مرغوب از اراضی زیر کشت گندم برداشت و به مراکز خرید تحویل شد ولی امسال این مقدار با 40 درصد کاهش به 19 هزار تن رسید.
44 هزار هکتار از گندم زارهای استان ایلام کشت آبی و بخش قابل ملاحظه ای از این اراضی به گستره 80 هزار هکتار به کشت گندم دیم اختصاص دارد.
سال زراعی 95 - 94 به خاطر بارندگی های مطلوب و موثر، برای نخستین بار 265 هزار تن ارقام مختلف گندم از کشاورزان این استان خریداری شد.
40 مرکز خرید در سراسر استان ایلام وظیفه خرید ارقام مختلف گندم را بر عهده دارند که از این تعداد 9 مرکز ملکی و متعلق به شکرت غله و امور بازرگانی استان و 31 مرکز نیز در اختیار اداره کل تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید گندم است.
خبرنگار: سید حرمت الله موسوی مقدم ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7174/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.