دکتر فارس جناغ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر رایگان بودن واکسیناسیون در این طرح اظهار کرد: این تعداد دام این شهرستان با استفاده از توان بخش دولتی علیه بیماری بروسلوز( تب مالت) که یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام است، مایه کوبی شدند.
وی افزود: در این طرح 470 قلاده سگ نیز علیه بیماری هاری همچنین 128 هزار و 218 راس گوسفند و بز نیز علیه بیماری آبله مایه کوبی شدند.
جناغ یادآور شد: 438 راس دام سنگین(گاو و گوساله) برای تشخیص بیماری سل مورد آزمایش قرار گرفته اند که موردی از این بیماری یافت نشده است.
وی گفت: 343 راس دام سنگین نیز مورد آزمایش تب مالت قرار گرفته اند که در این رابطه نیز موردی مشاهده نشده است.
وی عامل بیماری تب مالت را باکتری بروسلا عنوان کرد و گفت: این بیماری در دام باعث سقط جنین، ناباروری، کاهش تولید و از بین رفتن ارزش اقتصادی دام می شود.
وی با بیان اینکه دامداران باید با تیم های دامپزشکی همکاری داشته و در زمان اجرای طرح از جابه جایی غیرضروری دام خودداری کنند، گفت: مهمترین راه انتقال این بیماری به انسان تماس با دام آلوده، تنفس در هوای محل نگهداری دام آلوده و مصرف لبنیات غیرپاستوریزه است و دام مبتلا با سقط جنین و ترشحات ناشی از آن میکروب بروسلوز را دفع می کند که منشا آلودگی است.
وی تب و لرز، استخوان درد، خستگی و بی اشتهایی را از جمله علایم روتین این بیماری در انسان برشمرد و اظهار کرد: این بیماری به بیماری هزارچهره معروف است و بسیاری اوقات قسمت هایی از بدن را به صورت موضعی درگیر می کند و علایم آن متفاوت است و با وجود اقدامات درمانی عوارض آن تا سال ها باقی می ماند.
جناغ با بیان اینکه دام آلوده تا آخر عمر حامل باکتری است و میکروب بیماری را دفع می کند، پوشش مناسب دامداران در زمان تماس با دام، خودداری از مصرف لبنیات غیرپاستوریزه و رعایت اصول بهداشتی در دامداری را از مهمترین راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.
وی با اشاره به شایع شدن بیماری کریمه کنگو تاکید کرد: این بیماری در استان ایلام مشاهده نشده و با توجه به جلساتی که در زمینه اقدامات پیشگیرانه برگزار شده است امیدواریم هیچگاه شاهد ورود این بیماری به استان ایلام نباشیم.
سه هزار و 500 راس گاو و گوساله و 140 هزار راس گوسفند و بز جمعیت دامی شهرستان ایوان به عنوان یکی از مراکز عرضه فراورده های دامی استان ایلام ، محسوب می شود.
خبرنگار: لیلی خاکی***انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
7180/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.