جلال کاظمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در فاز اول اجرای این طرح مقدار 200 لیتر سم برای پوشش واحدهای نگهداری دام در 10 روستای تابعه شهرستان و مبارزه با عامل بیماری تب کریمه کنگو تهیه شده که با همکاری و هماهنگی دهیاران در حال اجرا است.
وی افزود: برنامه های اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم و دامداران به صورت گسترده در قالب ارسال پیامک، چاپ اطلاعیه، تبلیغات محیطی و بنر در دست انجام است تا آگاهی لازم به افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند، داده شود.
کاظمی با اشاره به راه های ابتلا و انتقال این بیماری خطرناک تاکید کرد: تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام است که از طریق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام های آلوده، لاشه های ذبح شده و له کردن کنه آلوده به انسان منتقل می شود و می تواند باعث بیماری شود.
رئیس شبکه دامپزشکی بدره یادآور شد: دام های اهلی گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ بیشتر در معرض ابتلای به این بیماری هستند و تشخیص این بیماری در دام های زنده و بازرسی های بعد از کشتار بسیار دشوار است.
وی در مورد مهمترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گفت: با توجه به حساسیت ویروس نسبت به PH اسیدی، مهمترین راهکار برای جلوگیری از سرایت این بیماری به انسان، نگهداری انواع گوشت دام ذبح شده حداقل به مدت 24 ساعت در دمای منفی چهار درجه قبل از مصرف است.
کاظمی پیشگیری لازم توسط دامداران و افراد مرتبط را مهم خواند و اضافه کرد: مهمترین راهکارهای پیشگیری از این بیماری مبارزه با انگل های خارجی (کنه ها) از طریق سمپاشی، آموزش دامداران در معرض خطر، استفاده از پوشش های مناسب، بالا بردن امنیت فردی، سرد نمودن لاشه بمدت 24 ساعت در یخچال، در معرض قرار نگرفتن افراد با ترشحات دام بیمار، پرهیز از خرید گوشت قرمز از مراکز غیر مجاز و خارج از کشتارگاه و تهیه گوشت از واحدهای مجاز و دارای مهر تایید دامپزشکی است.
شهرستان بدره در 87 کیلومتری ایلام قرار دارد و دامداران این شهرستان در مجموع 2 هزار و 230 راس دام سنگین (گاو های بومی، دورگه و اصیل) و بیش از 100 هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) در اختیار دارند.
به گزارش ایرنا، تب کریمه کنگو ویروسی است که از راه گزش پشه کنه وارد بدن دام می شود و راه های انتقال این ویروس تماس با خون و ادرار دام آلوده و مبتلا به ویروس از دام به دام و انسان است، این بیماری در بین مردمان مناطق دارای دامپروری شیوع بیشتری دارد.
بیماری تب کریمه کنگو در فروردین تا شهریور ماه شایع می شود و ابتلا به این ویروس در دام دارای علائم خاصی نیست اما در انسان گاهی فرد به صورت خفیف دچار اسهال، تهوع، تب، کوفتگی بدن، ضعف، ترس از نور، دل درد می شود.
در روزهای اخیر اخباری مبنی بر شیوع بیماری تب کریمه کنگو در نقاط مختلف کشور منتشر شده ضمن اینکه یک مورد مرگ بخاطر ابتلا به این بیماری نیز تایید شده است.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7175/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.