به گزارش ایرنا، شهریور ماه سال 59 بود، صدای توپ و خمپاره و گلوله همه فضای خرمشهر و سرزمین های مرزی ایران در جنوب و غرب کشور را پر کرده بود، دیوارهای شهر و خانه هایش یک به یک فرو می ریخت و مردمان این دیار طعمه تیر توپ و ترکش خمپاره و گلوله تفنگ می شدند و یک به یک لاله بود که پر پر می شد.
صدای چرخ های تانک های دشمن تمام فضای نخلستان ها را پر کرده بود و نخل های برافراشته بی سر ایستاده در برابر این هجوم می سوختند و دود سیاهی فضای شهر را پر کرده بود.
دشمن آمده بود وحشی تر از هر آنچه که فکرش را بکنی خانه ها و در و دیوار شهر را نابود می کرد و با تانک از روی جسم های نیمه جان مردمان شهر می گذشت.
اینجا دیگر شهر نبود، خرمشهر نبود، خونین شهر بود و آجر و خاکش با خون مردمان این دیار رنگین شده بود، بوی دود و باروت همه جا را پر کرده بود و نفس کشیدن در فضای شهر ممکن نبود.
همه مران و زنان غیرتمند این دیار بغض هایشان را گلو گیر کرده بود و اشک چشمان شان پهنه صورت های شان را پر کرده بود بیش از غم از دست دادن عزیزان شان غم سنگین تجاوز به سرزمین مادری شان و اسارت خاکشان وجودشان را به درد آورده بود.
هر ایرانی با غیرتی که این صحنه ها را می دید قلبش به درد می آمد از این رو بسیاری از مردان مرد و جوانان غیرتمند از جای جای کشور عازم جنوب شدند تا در برابر گلوله دشمن سینه سپر کنند و دست تجاوزگران و چپاولگران را از مام میهن قطع کنند.
همه آمده بودند، بسیاری از نوجوانان شناسنامه هایشان را دستکاری می کردند تا خود را به این دیار برسانند، پیرمرد و جوان و نوجوان از سر غیرت و مردانگی نمی توانستند این نامردمی را تاب آورند خانه و کاشانه، زن و فرزند را رها کرده و برای دفاع از سرزمین شان راهی جبهه شدند.
قطار اندیمشک همیشه مملو از رزمندگان عاشق میهن و امام بود که دست از همه چیز شسته و برای دفاع از سرزمین و مام میهن راهی جبهه ها می شدند.
پس از گذشت روزهای تاریک و پر دود اسارت، در سوم خرداد 1361 شهر از اشغال درآمد و خرمشهر که دیگر خونین شهر شده بود با یاری خدا و همت همه مردان مرد و شیرزنان مقاوم ایرانی، آزاد شد.
قلب نازنین امام امت شاد شد و به پاس قدردانی از آن همه رشادت و شهامت فرمودند: فتح خرمشهر فتح خاک نیست، فتح ارزش های اسلامی است. خرمشهر شهر لاله های خونین است. خرمشهر را خدا آزاد کرد.
بی شک این پیروزی ارزشمند با دستان خالی رزمندگان تنها به همت غیرت و شهامت و جسارت و قدرت ایمانشان رقم خورد و همه مناسبات دشمنان تجاوزگر و حامیان انان را برهم زد.
سوم خرداد و فتح خرمشهر در تاریخ جنگ ایران و عراق از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای هر ایرانی غیرتمندی یادآور روز آزادی و پاسداشت آزادگی و آزاد مردی و دفاع از سرزمین است.
این پیروزی و خبر آزادی خرمشهر آن چنان شگفت‌آور بود که در سراسر میهن اسلامی ما هر ایرانی غیرتمندی را به وجد آورد و همه به پاس این پیروزی غرور آفرین در شهرها و روستاها به جشن و پایکوبی پرداختند.
شادی و شور شعف همه ایرانیان همچون کسی که فرزند گم شده اش را سال ها پس از گمگشتی و اسارت باز یافته باشد وجود همه را مالامال از خوشی کرده بود.
برای پی بردن به عظمت این نبرد حماسی کافی است بدانیم که نیروهای متجاوز عراق پیش از نبرد سرنوشت ساز رزمندگان ما برای آزادی خرمشهر در اطلاعیه‌ای به نیروهای خود دستور داده بودند که دفاع از خرمشهر را به منزله دفاع از بصره، بغداد و تمام شهرهای عراق بدانند و همچنان به نبرد بپردازند و دست از مبارزه نکشند.
به محض سقوط خرمشهر و غارت بندر آن، دشمن کلی نیرو و تجهیزات روانه خرمشهر کرد تا بتواند به هر قیمتی که شده این خطه از خاک کشورمان را در چنگال خود حفظ کند و این طعمه لذیذ را از دست ندهد.
همچنین تجهیزات و امکانات دفاعی دشمن در این منطقه نشان می‌داد که عراق خرمشهر را به عنوان نماد پیروزی خود در جنگ به حساب آورده و قصد داشته است به هر قیمت،‌ این شهر را در تصرف نیروهای خویش نگه دارد.
فتح خرمشهر در زمانی کمتر از 24 ساعت، موجب شد که بخش قابل توجهی از نیروهای مهاجم عراقی به اسارت نیروهای نظامی ایران اسلامی درآیند و فتح و پیروزی شیرینی برای همه رزمندگان جان برکف ایرانی رقم بخورد و نام نامی این شیرمردان در تاریخ سترگ این انقلاب ماندنی و جاودان شود.
نبرد بزرگ، سرنوشت‌ساز و غرورآفرین بیت ‌المقدس که برای رها سازی خرمشهر از سلطه‌ نیروهای مهاجم عراقی انجام شد، از دهم اردیبهشت آغاز و تا چهارم خرداد سال 61 به طول انجامید و با رشادت، شهامت، فداکاری و ایثار رزمندگان غیرتمند ایرانی موجب غرور و افتخاری ملی برای هر ایرانی شد.
این نبرد حماسی علاوه بر پایان بخشیدن به 19 ماه اشغال بخشی از حساس‌ترین مناطق خوزستان و آزادسازی خرمشهر، ضربه‌ای سهمگین و کمرشکن به توان رزمی و جنگ طلبی‌های دشمن مهاجم وارد ساخت و موجی از شعف و شادی در دل تک تک ایرانیان به وجود آورد و همچون خونی تازه در رگ های رزمندگان ایران اسلامی خروشید.
بی گمان عملیات بیت‌المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، به عنوان برجسته‌ ترین عملیات پدآفندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تاریخ نظامی هشت سال دفاع مقدس ثبت شده است.
سوم خرداد یک حماسه ملی است؛ روزی بیاد ماندنی و تجلی غیرت و همت مردان و زنانی که جانانه از کیان و حریت این سرزمین دفاع کردند.
اگر حضور ملت در صحنه جبهه های دفاع نبود، نه حماسه آن پیروزی تحقق می یافت و نه حماسه حضور مردم در جشن پس از پیروزی و از این رو این سرزمین زنده است به غیرت ایرانیان مرزدار و با غیرتی که سینه در برابر گلوله سپر می کنند و تن به ذلت نمی دهند.
این پیروزی و این افتخار بیاد ماندنی که موجب غرور ملی تک تک ایرانیان است گرامی و روح همه شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس شادمان باد.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7177/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.