به گزارش ایرنا، مازیار سلیمان نژاد روز دوشنبه در نخستین نشست هماهنگی کمیته مقابله با آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ایلام اظهار کرد: دستگاه های مرتبط با آتش سوزی امکانات لازم برای مهار حوادث احتمالی در عرصه های طبیعی را تامین کرده اند اما این تجهیزات نیازمند بروز رسانی و توسعه است.
وی با بیان اینکه در موضوع حساس آتش سوزی ها نباید از نقش مهم انجمن های مردم نهاد زیست محیطی غافل شد، افزود: به منظور سرعت بخشی در مهار آتش سوزی ها، 100 نفر از افراد توانمند انجمن های مردم نهاد زیست محیطی آموزش های لازم مهار آتش را فرا گرفته و به امکانات لازم در این زمینه تجهیز شده اند.
سلیمان نژاد با بیان اینکه هدف همه نهادها و ارگان ها و نیز انجمن های مردم نهاد زیست محیطی کاهش محسوس آتش سوزی ها در سطح استان است، تاکید کرد: آموزش و اطلاع رسانی به مردم توسط رسانه های جمعی و نصب بنر در اماکن عمومی با همکاری شهرداری ها در زمینه حفاظت و نگهداری از محیط زیست و طبیعت بویژه هنگام حضور در عرصه ها، راه اصلی حراست از این انفال در مقابل بلایا و حوادثی چون آتش سوزی است.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام نیز در این نشست گفت: حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی به عنوان دستگاه های اصلی متولی حفاظت از طبیعت و عرصه ها با وجود کمبود امکانات، نیرو و اعتبار و گستره وسیع مناطق طبیعی استان از این عرصه ها حراست و حفاظت می کنند.
یاسم خان محمدیان اظهار کرد: سال گذشته آتش سوزی در طبیعت نسبت به سال 94 میزان 80 درصد کاهش داشت و امسال نیز برنامه های متعددی برای کاهش بروز این حوادث در جنگل ها و مراتع طبیعی استان ایلام در دست اقدام یا برنامه ریزی است.
وی در مورد برنامه های پیشگیرانه آتش سوزی ها اداره کل منابع طبیعی استان ایلام افزود: امسال تعداد 74 نقطه حساس مستعد آتش سوزی با وسعت 327 هزار هکتار در جنگل ها و مراتع شناسایی و بلوک بندی شده و دیده بانان در این مناطق مستقر هستند حال آنکه سال 95 این تعداد 61 نقطه با گستره 185 هزار هکتار بود.
خان محمدیان در مورد احداث آتش بُر در عرصه ها نیز یادآور شد: در سال گذشته 420 کیلومتر آتش بر در دل مناطق جنگلی استان ایلام ایجاد شد که امسال این میزان به 500 کیلومتر افزایش یافته همچنین 144 نفر در قالب 12 تیم 12 نفره در طرح عملیات ویژه مبارزه با آتش سوزی ها مشارکت دارند.
به گزارش ایرنا، این نشست با حضور نمایندگان برخی از دستگاه های عضو کمیته مقابله با آتش سوزی و تعدادی از اعضای انجمن های زیست محیطی در سالن نشست های اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام برگزار شد.
شرکت کنندگان در این نشست به بیان دیدگاه ها، نظرات و پیشنهادهای خود در مورد پیشگیری از آتش سوزی در عرصه های جنگلی پرداختند که استفاده از توان دهیاری و بخشداری ها، ساماندهی افراد یا گروه های مشارکت کننده در مهار آتش، تامین تجهیزات خاموش کردن آتش بر مبنای شرایط جغرافیایی و اقلیم مناطق مختلف استان، آموزش عمومی به مردم و بهره برداران طبیعت چون دامداران و زنبورداران از جمله مواردی بود که در این نشست مطرح و مورد ارزیابی قرار گرفت.
به گزارش ایرنا، در سال گذشته تعداد 15 فقره آتش سوزی در سطح 245 هکتار از عرصه های طبیعی استان رخ داد که این نشان از اقدام های پیشگیرانه و آموزشی در خصوص جلوگیری از بروز آتش در عرصه های طبیعی دارد در حالیکه سال 94 با وقوع 71 فقره آتش سوزی بیش از یک هزار و 300 هکتار در عرصه های طبیعی دچار خسارت شد.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 800 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده که 460 هزار هکتار آن جنگل است.
2 سامانه شبانه روزی 1504 و 1540 مربوط به ادارات کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست آماده دریافت گزارش های مردمی در خصوص تخلف های زیست محیطی و وقوع هرگونه آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان ایلام است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.