به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید روز شنبه در دیدار معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اظهار کرد: سالانه به غیر از ایام اربعین، 2 میلیون زائر از مرز بین المللی مهران تردد می کنند که حدود 10 درصد از این تعداد را اتباع سایر کشورها همچون شهروندان کشورهای آذربایجان و ترکیه هستند.
وی افزود: با ایجاد بازارچه فروش محصولات فرهنگی و صنایع دستی در این مرز می توان ضمن معرفی داشته های تاریخی و سنت های مردمان استان های مختلف بویژه ایلام برای تعداد زیادی نیز اشتغالزایی کرد.
استاندار ایلام با اشاره به اشتغال حدود 14 هزار نفر در این استان در زمینه تولید صنایع دستی یادآور شد: هم اکنون تسهیلات مناسبی از سوی دولت در اختیار فعالان این عرصه قرار می گیرد.
به گفته وی، معاونت روستایی رئیس جمهوری نیز وام های را با بهره صفر درصد در اختیار کسانی قرار می دهد که زمینه رونق فعالیت های بخش صنایع دستی را در روستاها فراهم کنند.
مروارید تاکید کرد: صادرات صنایع دستی هم اکنون در مرز مهران جریان دارد ولی از ساماندهی مناسب برخوردار نیست که با راه اندازی بازارچه های مرزی در استان همچون هلاله شمالی و چیلات، عرضه این محصولات سر و سامان مناسب تری پیدا می کند.
وی گفت: ایجاد صنایع بزرگ هزینه بر است و مدت زمان زیادی برای بهره برداری نیاز دارد ولی در صورت سرمایه گذاری در حوزه هایی همچون صنایع دستی می توان اشتغال های خرد بسیاری بوجود آورد.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این دیدار گفت: استان ایلام سرشمار از زیبایی های طبیعی و باستانی است و در شهرستان های مختلف این استان صنایع دستی متنوع و چشم نوازی تولید می شود ولی فقط 14 هزار نفر در این بخش فعالیت می کنند در حالیکه بضاعت ایلام اشتغالزایی تعدادی بسیار بیشتری در این بخش است.
بهمن نامور مطلق اظهار کرد: مهمترین مشکل فعالان عرصه صنایع دستی نبود بازار فروش است که در صورتی که بتوان در مناطق مرزی و پایانه های مرزی مکان هایی را برای عرضه این محصولات ایجاد کرد میزان آشنایی گردشگران داخلی و خارجی با این تولیدات بیشتر می شود.
وی با اشاره به تولید برخی آثار صنایع دستی در استان ایلام از جمله گلیم نقش برجسته و شهرت این محصو، یادآور شد: در این میان تنوع طرح و افزایش کیفیت محصولات در بهبود وضعیت فروش بسیار تاثیرگذار است.
نامور مطلق ادامه داد: با وجود آنکه سال گذشته در زمینه صادرات صنایع دستی شاهد افزایش 36 درصدی در کشور بودیم ولی با توجه به داشته های ایران زمین در این عرصه می توانیم استفاده بسیار بهتری برده ضمن درآمدزایی و ارز آوری برای کشور، شاهد فعالیت تعداد زیادی از جوانان جویای کار در این بخش باشیم.
معاون سازمان میراث فرهنگی گفت: حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بخش هایی است که می تواند با حداقل سرمایه گذاری بیشترین بازده را از نظر درآمدزایی و اشتغالزایی داشته باشد و همین عامل باعث شده بسیاری از کشورها برای توسعه این امر که امروز به یک صنعت تبدیل شده متمرکز شوند.
به گزارش ایرنا، استان ایلام با 2 میلیون هکتار گستره در منطقه کوهستانی و مرتفع غرب کشور واقع شده و به سبب داشتن طبیعت بکر و زیبا، کوه های سر به فلک کشیده و دشت های سرسبز به عروس زاگرس معروف است.
ایلام با وجود داشتن منابع طبیعی خدادادی و آثار و ابنیه تاریخی فراوان و منحصربه فرد، زیارتگاه ها و اماکن مذهبی و یادمان های دفاع مقدس از زیرساخت های مناسب برای توسعه گردشگری برخوردار نیست.
این استان یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 745 اثر آن در فهرست آثار ملی قرار دارد.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.