علی سایه میری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: دولت در سراسر کشور 25 هزار میلیارد ریال به شهرداری ها بدهکار است که با توجه به ساختار موجود و تنگنای مالی دولت یازدهم امکان پرداخت آن تاکنون میسر نشده است.
وی افزود: یکی از راهکارهایی که در وزارت اقتصاد و دارایی به منظور تسویه این بدهی پیش بینی شده است انتشار اوراق صکوک اجاره است.'صکوک اجاره اوراق بهاداری است که دارنده آن به صورت مشاع، مالک بخشی از دارایی است که منافع آن بر اساس قرارداد اجاره به مصرف کننده یا بانی واگذار شده است، در صکوک اجاره حق استفاده از منافع دارایی یا مجموعه ای از دارایی ها، در برابر اجاره بها از مالک به شخص دیگری منتقل می شود'
به گفته وی، رایزنی های گسترده ای با مرکز به منظور در اختیار قرار دادن بخشی از این اوراق به منظور پرداخت طلب شهرداری های استان ایلام انجام شد تا از این طریق بتوانیم کمک قابل توجهی به شهرداری ها و رفع مشکلات مالی این نهادهای خدمات رسان انجام دهیم.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی ایلام یادآور شد: انتشار این اوراق مبتنی بر پشتوانه اموال است و باید این اموال و دارایی ها در سامانه در نظر گرفته شده به ثبت برسند.
سایه میری اضافه کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته میزان بدهی دستگاه های اجرایی استان ایلام به شهرداری ها حدود 400 میلیارد ریال است که با رایزنی های انجام شده هم اکنون در مرحله ثبت دارایی برای استفاده از این اوراق برای پرداخت این مبلغ هستیم.
وی افزود: کمیته ای متشکل از استانداری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی و امور اقتصادی و دارایی ایلام تشکیل شده تا اموال و دارایی بدهکاران معادل این 400 میلیارد ریال را معرفی کنند تا ستاد مرکزی معادل آن را اوراق صکوک اجاره در اختیار شهرداری های استان قرار دهد.
وی یادآور شد: شهرداری ها اگر تمایل داشتند این اوراق را از طریق بانک ملی و فرابورس نقد می کنند و در غیر این صورت 6 درصد بهره آن را دریافت می کنند تا در زمان مقرر آن را نقد کنند.
به گزارش ایرنا، مطالبات شهرداری ایلام از دستگاه های اجرایی بابت عوارض سالانه، ممیزی، عوارض ساخت و ساز و پروانه ساخت است.
استان ایلام با جمعیت حدود 580 هزار نفر دارای 25 شهر است که 24 شهر زیر 50 هزار نفر جمعیت هستند و تنها مرکز استان در محدوده جمعیتی 200 هزار نفر جمعیت قرار می گیرد.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.