به گزارش ایرنا، استان ایلام زمانی بدلیل داشتن 430 کیلومتر مرز با کشور عراق و بروز جنگ هشت ساله تحمیلی به یکی از پاشنه آشیل های نظام در بحث امنیت تبدیل شده بود و هزاران نفر از بهترین فرزندان این سرزمین برای حراست از کیان و جلوگیری از تجاوز دشمن بعثی، خون پاک شان در مرزهای این استان به زمین ریخته شد.
اما با پایان یافتن جنگ تحمیلی بویژه پس از سقوط رژیم بعث و صدام حسین در عراق، مرزهای استان ایلام به یکی از استراتژیک ترین مناطق برای مسئولان نظام به منظور توسعه مراودات تجاری و بازرگانی و صادرات کالاهای ایرانی به کشور عراق تبدیل شد.
استان ایلام همچنین با توجه به دارا بودن 11 درصد منابع گازی (رتبه دوم کشور) و 6 درصد منابع نفتی (رتبه سوم کشور)، استحصال روزانه 165 هزار بشکه نفت از چاه های نفتی استان و امکان ارتقای آن در سال های آینده به 235 هزار بشکه در روز و امکان ایجاد صنایع بالادستی و پایین دستی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی می تواند به سرعت در مسیر توسعه و صنعتی شدن قرار گیرد.
برخورداری از یک میلیون و 700 هزار هکتار مرتع و جنگل، وجود 3،7 میلیارد متر مکعب ظرفیت آب های سطحی و 400 میلیون متر مکعب آب زیرزمینی، وجود 16 دشت بزرگ برای گسترش فعالیت های کشاورزی، فعالیت بیش از یک هزار و 450 واحد تولیدی دامداری و دامپروری و مرغداری، وجود بیش از 2/5 میلیون واحد دامی سبک و سنگین، تولید بیش از 24 هزار تن گوشت قرمز در سال، تولید بیش از 49 هزار تن گوشت مرغ در سال، تولید بیش از 180 هزار تن گندم در سال، ظرفیت سیلوهای ذخیره سازی غلات بیش از 200 هزار تن، ارزش افزوده بخش کشاورزی 4220 میلیارد ریال برخی از مهم ترین مزیت های استان ایلام در حوزه اقتصادی است.
دولت های مختلف پس از پیروزی انقلاب برنامه های متعددی را برای زدودن گرد و غبار محرومیت در این استان اجرا کردند که در این میان دولت تدبیر و امید در طول دوران فعالیت خود تلاش کرد با شناسایی مزیت های نسبی ایلام این استان را در ریل و مدار توسعه و پیشرفت قرار دهد.
از ابتدای تشکیل این دولت مقام های ارشد دولت از رئیس جمهور گرفته تا معاون اول و وزرا به استان سفر کردند تا از نزدیک در جریان اجرای طرح ها قرار گیرند که این سفرها در سال 95 نیز تداوم یافت.
***
استان ایلام چهارم شهریور ماه گذشته میزان علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید بود، فانی در سفر یک روزه خود که به مناسبت هفته دولت انجام شد، 36 طرح را در حوزه های مختلف زیرساختی، آموزشی، خدماتی و عمرانی بهره برداری کرد.
***
رئیس کل بانک مرکزی نیز 13 شهریور 95 به ایلام سفر کرد و در نشست شورای هماهنگی بانک های استان گفت: بانک های این استان سال گذشته 110 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردند.
ولی الله سیف افزود: پرداخت 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای جبران خسارت های سیل و 18 هزار میلیارد ریال تسهیلات جبران خسارت زلزله از جمله فعالیت های صورت گرفته توسط بانک های این استان در سال گذشته است.
***
محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیگر عضو کابینه حسن روحانی بود که سوم مهرماه 95 به منظور شرکت در آیین بازگشایی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به استان ایلام سفر کرد.
استان ایلام در مجموع 36 دانشگاه و موسسه آموزش عالی دارد که 40 هزار دانشجو در این مراکز دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.
بهره برداری و افتتاح رسمی آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ایلام با اعتبار 50 میلیارد ریال در قالب 20 آزمایشگاه پژوهشی از برنامه های وزیر علوم در سفر به ایلام بود ضمن اینکه با حضور فرهادی از سه آزمایشگاه تخصصی و پژوهشی نفت و مهندسی شیمی که مراحل تجهیز آن با حمایت وزارت نفت به انجام رسیده است نیز بهره برداری شد.
***
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مقام دیگری از کابینه دولت یازدهم بود که 25 آبان ماه سال گذشته به ایلام سفر کرد.
سید رضا صالحی امیری در این سفر به شهرستات مرزی مهران رفت و در جریان آخرین هماهنگی ها برای عزیمت زائران اربعین از مرز بین المللی مهران قرار گرفت.
پایانه مرزی مهران در ایام اربعین سال گذشته پذیرای بیش از 2 میلیون زائر بود و اکنون روزانه بیش از 6 هزار زائر از این نقطه مرزی به عتبات عالیات عزیمت می کنند.
***
دیگر مقامی که آبان ماه 95 به ایلام سفر کرد عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور بود که در روز 29 آبان وارد ایلام شد و بلافاصله با حضور در مهران آخرین اقدامات و هماهنگی ها را برای تردد زائران و رفع مشکلاتی احتمالی در ایام اربعین انجام داد.
***
22 دی ماه سال 95 استان ایلام پذیرای وزیر جهاد کشاورزی بود، محمود حجتی در این سفر یک روزه از طرح در دست اجرای گاوداری 700 راسی شهرستان ایوان به عنوان بزرگترین واحد گاوداری این استان بازدید کرد، بهره برداری از این طرح، 30 تن به ظرفیت تولید شیر استان اضافه می کند.
وی همچنین در حاشیه بازدید از طرح های کشاورزی گدارخوش منطقه صالح آباد در شهرستان مهران گفت: اراضی آبی استان ایلام با اجرای طرح سامانه گرمسیری و طرح های آبیاری نوین در اراضی پایین دست سد کرخه از 82 هزار هکتار فعلی به 150 هزار هکتار افزایش می یابد و تمام نقاط استان از شمال تا جنوب را پوشش می دهد.
بازدید از طرح جنگل کاری اقتصادی مشارکتی در منطقه صالح آباد با کاشت گونه های چند منظوره سنجد، بادام، انار و کنار به وسعت 300 هکتار و سد گدارخوش از دیگر برنامه های سفر وزیر جهاد کشاورزی به منطقه صالح آباد از توابع شهرستان مهران بود.
***
معصومه ابتکار معون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز چهارم بهمن ماه 95 وارد ایلام شد، وی با شرکت در نشست شورای اداری استان ایلام گفت: مقابله با بروز آتش سوزی در جنگل ها و مراتع از مهمترین برنامه های سازمان حفاظت از محیط زیست است که در نتیجه اقدام های صورت گرفته شاهد کاهش 67 درصدی آتش سوزی ها طی سال جاری به نسبت دوره مشابه سال گذشته بوده ایم.
وی یادآور شد: بر اساس مطالعات سازمان های بین المللی ایران از نظر داشتن تنوع گیاهی و جانوری جزو 20 کشور برتر دنیااست که می طلبد برنامه ریزی مدونی برای حراست از این مواهب خدادادی صورت گیرد.
***
بهمن ماه 95 و در آستانه ایام الله دهه مبارک فجر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به استان ایلام سفر کرد، بهره برداری و راه اندازی 250 طرح اینترنت پرسرعت روستایی، راه اندازی مرکز آپا (آمادگی پشتیبانی امداد رایانه ای) در دانشگاه ایلام و بهره برداری از چندین طرح مخابراتی ، شرکت در نشست شورای اقتصاد مقاومتی استان و کارگروه توسعه صادرات، دیدار با فعالان اقتصادی و بازرگانان ایلامی و نیز بررسی مسائل و مشکلات حوزه صادرات از مهمترین اهداف سفر محمود واعظی به استان ایلام بود.
***
سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 12 اسفند 95 به ایلام سفر کرد، در این سفر که 2 روز به طول انجامید طرح های مختلفی همچون مرکز آم آر آی و مراقبت های ویژه بیمارستان امام (ره)، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی بیمارستان شهید مصطفی خمینی شهر ایلام افتتاح شد.
افتتاح مرکز آسیب های روانی و اجتماعی استان در محل پردیس دانشگاه علوم پزشکی بانگنجاب، بازدید از بیمارستان در حال ساخت 374 تختخوابی ایلام، افتتاح مرکز سی تی اسکن در بیمارستان های شهرهای آبدانان و دهلران از دیگر برنامه های سفر 2 روزه وزیر بهداشت به ایلام بود.
همچنین دکتر قاضی زاده هاشمی در حاشیه سفر به شهرستان دهلران چند عمل جراحی چشم بیماران نیازمند را نیز به صورت رایگان انجام داد.
مرکز جامع سلامت روستایی شهید قاضی میشخاص در بخش سیوان شهرستان ایلام، مرکز تسهیلات زایمانی شهرستان دره شهر (LDR)، مرکز سی تی اسکن بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) شهرستان آبدانان از جمله طرح های افتتاحی توسط وزیر بهداشت بود.
دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه افتتاح مرکز MRI بیمارستان امام خمینی (ره) ایلام یادآور شد: با بهره برداری از بیمارستان 374 تختخوابی ایلام (بخاطر کمبود اعتبار روند پیشرفت این بیمارستان کند است) بخش عمده ای از مشکلات درمانی استان مرتفع می شود.
***
آخرین وزیری که سال 95 به ایلام سفر کرد، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت بود، وی به منظور شرکت در آیین بهره برداری از فاز اول برداشت نفت از میادین مشترک نفتی آذر و شرکت در شورای اداری وارد استان ایلام شد.
استان ایلام یکی از استان های برخوردار از نظر منابع غنی نفت و گاز کشور است که در حوزه نفت با 6 درصد منابع نفتی کشور استان سوم و در حوزه گاز با 11 درصد منابع گازی کشور استان دوم از نظر ذخایر است.
میدان نفتی آذر یکی از میدان‌های نفتی کشور در شرق شهرستان مهران ودر 100 کیلومتری مرکز استان ایلام واقع است.
مرحله اول برداشت زود هنگام نفت از طرح توسعه میدان نفتی آذر شهرستان مرزی مهران در استان ایلام امروز در آیینی با حضور وزیر نفت با برداشت 15 هزار بشکه در روز آغاز شد.
وزیر نفت در این مراسم تاکید کرد: بر اساس آخرین ارزیابی ها، ظرفیت توسعه میدان نفتی آذر به چهار میلیارد بشکه افزایش خواهد یافت که از این میزان 16 درصد قابل استصحال است که اگر بتوانیم یک درصد از این میزان را افزایش دهیم میزان برداشت به 40 میلیون بشکه خواهد رسید که 12 میلیارد دلار برای کشور ارز آوری خواهد داشت.
زنگنه افزود: هر دکل نفتی 200 نفر اشتغالزایی خواهد کرد که امیدواریم با توسعه این دکل های نفتی در میدان آذر ضمن اشتغالزایی شاهد رونق فضای کسب و کار در این استان و منطقه باشیم.
وی توسعه میادین چشمه خوش، چنگوله، پایدار غرب، تنگه بیجار و دانا را جزو برنامه های توسعه ای وزارت نفت در استان ایلام اعلام کرد و گفت: با توجه به منابع عظیم گازی در ایلام، این استان می تواند کمک کار وزارت نفت برای تامین گاز مناطق کشور باشد.
***
در سال 95 بیش از 40 نفر از معاونان وزرا، روسای سازمان ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی نیز با هدف بررسی وضعیت اجرای برنامه ها و طرح های حوزه های کاری به استان ایلام سفر کردند.
ره آورد سفر مقامات ارشد دولت یازدهم به استان ایلام در سال 95 قرار گرفتن این استان محروم و کمتر توسعه یافته در مسیر توسعه و پیشرفت است به طوری که در بخش هایی از جمله راهسازی و کشاورزی استان به کارگاه بزرگی تبدیل شده است.
خبرنگار: حسن کهزادیان ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
6119/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.