در این یادداشت آمده است: سید مصطفی میرسلیم با انتقاد از شعارهای مطرح شده از سوی 2 کاندیدای جمنا (قالیباف و رئیسی) در جریان مناظرات، در این دوره از رقابت های انتخاباتی عملا به یار چهارم جریان اصلاح طلبی تبدیل شده و می توان این نوع موضع گیری ایشان را در این موقعیت حساس انتخاباتی، یک نوع گل به خودی تلقی به حساب آورد.
تبلیغات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با حضور 6 کاندیدای تایید صلاحیت شده و با برگزاری اولین مناظره تلویزیونی توسط رسانه ملی وارد فاز جدیدی شد.
کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات که توانسته اند از فیلتر شورای نگهبان عبور کنند با قرار گرفتن در ترکیبی 3-3 (سه نفر از طیف اصلاح طلبان و اعتدالگریان و 3نفر از طیف اصولگرایان) عملا رقابت های تنگاتنگ انتخاباتی را آغاز کرده اند.
نکته جالب توجه در این انتخابات که می تواند برآیندی از برگزاری دو دوره انتخابات یاست جمهوری محسوب شود، جلوه های ناصحیحی از نحوه رقابت های انتخاباتی در کشور و مهمتر از همه تغییر الگوی انتخاب کاندیدای اصلح توسط مردم را به نمایش گذاشته است.
با مشاهده نمایش اقدامات و مواضع کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری این دوره در فضای رسانه ای، مجازی و مهمتر از همه مناظره برگزار شده باید بگوییم کاندیداهای ریاست جمهوری این دوره با پذیرش شیوه و الگوی غیر اصولی رئیس جمهور گزینی در کشور (بخصوص در دو یا سه دوره اخیر) متناسب با همین الگو، برنامه های انتخاباتی و تبلیغاتی خود را برای درو کردن آرای مردم و بالا کشیدن خود از گردونه رقابت ها در پیش گرفته اند.
باید بگوییم که کاندیداهای این دوره انتخابات ریاست جمهوری به جای ارائه برنامه های اصولی و منطقی برای بهبود شرایط مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و دیپلماسی کشور، بیشتر بر انتقادهای تهاجمی از عملکرد دولت ها، تخریب، تضعیف و تمرکز بر روی نقاط اخلاقی و پشت پرده های همدیگر و مهمتر از همه پیروی و اجرایی کردن شعارهای پوپولیستی و عامه پسند که هیچ مبنای علمی و منطقی ندارند روی آورده اند.
برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری با پیش کشیدن و انگشت گذاشتن بر مهمترین پاشنه آشیل مردم نظیر مشکلات اقتصادی، بدون در نظر گرفتن شرایط، اختیارات قانونی و ظرفیت و توان کشور مباحثی را مطرح می کنند که اتفاقا عمده ترین مشکلات پدیدار شده در کشور در طول یک دهه اخیر نشات گرفته از همین مباحث و اجرایی نمودن طرح های فاقد پشتوانه علمی توسط اسلاف آنان در رقابت های انتخاباتی بوده است.
همانطور که در سطور پیشین به آن اشاره شد در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از هر طیف سیاسی مطرح کشور ، سه نامزد در عرصه رقابت های انتخاباتی رو در روی هم قرار گرفته اند از جریان اصولگرایان آقای سید مصطفی میرسلیم از حزب با نفوذ و قدیمی موتلفه اسلامی، آقایان محمدباقر قالیباف و سید ابراهیم رئیسی به عنوان منتخبان جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و همچنین از جریان اصلاح طلبان و اعتدالی آقایان حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی طبا در این رویارویی سیاسی برای تصدی کرسی ریاست جمهوری دوازدهم با هم به رقابت می پردازند.
اگرچه تاکنون اصلاح طلبان و جریان اعتدالی حسن روحانی رئیس جمهور فعلی کشور را کاندیدای واحد خود معرفی و حضور اسحاق جهانگیری را به عنوان نامزد پوششی و در راستای تقویت جایگاه حسن روحانی در رقابت های پیش رو خصوصا مناظره های انتخاباتی قلمداد می کنند.
اما در جبهه اصولگرایان کمی شرایط متفاوت تر جلوه می نماید با اینکه بزرگان و عقلای این جریان با آسیب شناسی و تحلیل رفتارهای انتخاباتی کاندیداهای این جریان در ادوار گذشته، عدم وفاق، اتحاد و فایق آمدن بر ویژگی های فردی برخی از آنان به منظور رسیدن به کاندیدای واحد را از مهمترین دلایل شکست خود در انتخابات گذشته قلمداد می کنند، شاید در همین ابتدای راه ارسال سیگنال هایی از سویی کاندیداهای این جریان، تکرار اتفاقات گذشته بعنوان موانع رسیدن به اتحاد و قفل نمودن بر روی کاندیدای واحد را رقم بزند.
هرچند که سید مصطفی میرسلیم هفته گذشته در جمع تعدادی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به اعتقاد کامل موتلفه اسلامی بر افکار و اهداف جبهه مردمی نیروهای انقلاب گفت: ما کوچکترین حرکت و سخنی که حتی بوی مقابله و رقابت با آقایان قالیباف و حجت‌الاسلام رئیسی بدهد، انجام نمی‌دهیم.
اما از سخنان امروز میرسلیم در جمع حامیانش در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام، بوی فاصله گرفتن از سخنان پیشین خود در همراهی با دو کاندیدای منتخب جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی حاضر در سبد اصولگریان به مشام می رسد که در صورت تدوام این مواضع، می توان به طور قطع به هم خوردن معادلات سیاسی به زیان این جریان را پیش بینی کرد.
سید مصطفی میرسلیم با انتقاد از شعارهای مطرح شده از سوی دو کاندیدای جمنا (قالیباف و رئیسی) در جریان مناظرات در این دوره رقابت های انتخاباتی عملا به یار چهارم جریان اصلاح طلبی تبدیل شده و می توان این نوع موضع گیری ایشان را در این موقعیت حساس انتخاباتی، یک نوع گل به خودی تلقی به حساب آورد.
سید مصطفی میرسلیم در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ایلام و هوادارانش گفته است: مطرح کردن بحث 4 و 96 درصد، تنها یک شعار برای کوبیدن رقیب بود و نامزدها باید در این مناظره ها بگویند که برای درمان دردهای مردم چه می کنند.
این در حالی است که این بحث یکی از مباحث جدی مطرح شده و یا به تعبیری یکی از شعارهای انتخاباتی و کلیدی محمدباقر قالیباف است.
از سویی دیگر ایشان با انتقاد از شعارهای مطرح شده حول موضوع افزایش یارانه های پرداختی و غیر علمی خواندن آن که عمدتا توسط آقایان قالیباف و رئیسی بیان شده است، اظهار کرد: به جرات می گویم که این تنها یک شعار برای به دست آوردن رای عامه مردم است.
میرسلیم گفت: برخی برای اینکه رای عوام را جمع کنند این گونه شعارها را مطرح می کنند و کاری به تحقق آن هم ندارند.
وی یادآور شد: شعار و قول و قرار بیخودی به چه درد می خورد؟ به مردم بگویید با اتکا به چه چیزی و بر اساس کدام عملکردتان این قول ها را می دهید؟
با این تفاسر و با انطباق اظهارات امروز سید مصطفی میرسلیم با مواضع این روزهای دو کاندیدای مطرح جریان اصولگرایی باید اتفاقی از جنس اتفاقات سال های گذشته را متصور بود یا اینکه عقلای این جریان با تدبیر و دور اندیشی، راه را بر انشقاق و حرکت کاندیداها در مسیرهای فردی خواهند ببندند؟!
منبع: پایگاه خبری تابناک ایلام
6033
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.