صحبت هایش را می شنیدم نه از جنس دموکراسی بود و نه از جنس انتخاب مردمان امروز اما هر چه می گفت واقعیت منطقه و شهر محل زندگی شان بود و پشتوانه و حمایت بزرگ خاندان و سپس همه افراد ایل از کاندیدای معرفی شده را نشان می داد.
می گفت: محک و معیار برنده شدن کاندیداها همان ابتدای کار در منطقه ما از سخن بزرگ ایل هویدا است زیرا همه یک دست و یک رای، یک انتخاب می کنند و آن انتخاب بزرگ قبیله است.
برای اینکه مشکلی پیش نیاید هر بار یکی از خانواده سران کاندیدا می شود و بقیه طایفه حمایتش می کنند و این یک دستی و یک رنگی قبیله را نشان می دهد که می تواند اصالت و بزرگی خود را سال ها حفظ کند.
از دموکراسی و حق رای و انتخاب شخصی سوال می کنم و سطح سواد و بینش سیاسی مردم و گذر روزگار که آیا این اتحاد را از بین برده است یا نه؟
تاثیرات گذر روزگار را منکر نمی شود و می گوید دو سال قبل که بزرگ خاندان از دنیا رفت و پسرش جانشین شد تا حدودی برای حمایت از کاندیدا در انتخابات مجلس اختلاف افتاد و چند دستگی به وجود آمد اما امیدواریم که این مشکلا امسال نداشته باشیم.
البته به مرور این اتفاق آرای ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد زیرا اکنون به دلیل پیوند زناشویی بین قبایل مختلف و کاندیدا شدن گروه های متعدد این اتحادها در حال فروپاشی است.
به هر استدلال و منطقی که از سیاست و حق رای و حق انتخاب دم می زدم نتوانستم متقاعدش کنم زیرا تمام افکار و اندیشه اش در اتحاد ایل و بزرگی متعصبانه خاندانش همچنان تداوم داشت و آن را برتری خاص ایل خود می شمرد.
بی شک این روزها و در آستانه برگزاری انتخاباتی دیگر، دوباره تابوی ایل در بسیاری از مناطق عشایری همچون ایلام و سایر مناطق کشور علم شده و افکار و اندیشه سیاسی متعصب از رای بزرگ ایل روانه صندوق ها خواهد شد.
اما آیا می توان تنها به پشتوانه تصمیم یک نفر، سرنوشت سیاسی منطقه، شهر و کشور را فدا کرد؟
آیا در این تصمیم گیری دموکراسی و حق و حقوق فردی هلاک نمی شود؟
آیا زنان و جوانان به عنوان اقشار مهم جامعه باید تابع تصمیم ایل، از حق رای خود بگذرند؟
وقتی در بسیاری از مناطق این استان ایلات مختلف، سعی در فرستادن و حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود در جمع شوراییان شهر و روستا و حتی مجلس شورای اسلامی دارند، آیا میزان رای مردم می شود؟
بی گمان در این وادی معرکه بازار تعصب و پیروی جاهلانه بسیاری از نخبگان سیاسی و افراد توانمند که از پشتوانه و حمایت ایل بی بهره اند، فدا خواهند شد و هرگز نخواهند توانست خود را به آن جایگاهی که شایسته آن هستند، برسانند و وضعیت همین می شود که هست.
زیرا ممکن است افرادی ناکارآمد که برنامه و سیاست کاری جدی برای تغییر و تحول شهر و روستا و استان و کشور ندارند به مدد ایل در این مسند (شورای شهر) حضور یابند و تنها در پی تکاپو و تلاش برای اشتغال اطرافیان و افراد ایل خود باشند و جای مهمانان خود را در شهرستان ها هماهنگ کنند!
کاش این تابوی بزرگ ایل را درهم بشکنیم و برای آبادانی و عمران شهرها و روستاهای کشورمان افراد برجسته و کارآمد و لایق را انتخاب کنیم و بر مسند تصمیم گیری بنشانیم.
کاش کسانی بیایند که دغدغه اشتغال بستگان و اطرافیان خود را نداشته باشند و برای جوان بیکار شهر هم کاری کنند و فلان شخص که در حاشیه شهر خانه ساخته و از حامی در شورای شهر برخوردار نیست، دیوارهای خانه اش را خراب نکنند!
کاش انتخاب ما بهترین انتخاب باشد و بدانیم که هر برگ رای سرنوشت آینده سیاسی منطقه را رقم می زند و ما در برابر این انتخاب مسئولیم و اگر کوتاهی کنیم بی گمان دود این انتخاب به چشم خودمان و فرزندان مان خواهد رفت که نمی توانند از کارآمدی و توانمند افراد لایق بهره مند شوند و شاهد تحول و تغییر چشمگیر در شهر هم نخواهیم بود.
پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه 29 اردیبهشت ماه جاری در سراسر کشور برگزار می شود.
خبرنگار خبرگزاری مرکز ایلام
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.