به گزارش ایرنا، محمدرضا مروارید عصر چهارشنبه در همایش بزرگداشت مرحوم علی شاه خان حیدری زادی اظهار کرد: هر کس اشعار این شاعر ایلامی را می خواند بخاطر ایجاد احساس آرامش و امید دوست ندارد از این فضا خارج شود.
وی با بیان اینکه با خواندن اشعار حیدری زادی باید اذعان داشت وی گنجینه ای نهفته در استان ایلام بوده است، افزود: جغرافیای اشعارش گسترده و قرابت و نزدیکی معنا داری با اشعار نامداران شعر ایران دارد.
مروارید با تاکید بر اینکه اشعار این شاعر بزرگ اسلامی در قالب یک دیوان چاپ خواهد شد، تاکید کرد: با کنکاشی در زندگینامه این شاعر بلند آوازه می بینیم که از پیشگامان صلح و سازش بود و تمام اختلافات و مناقشات اجتماعی بدست وی به صلح و دوستی ختم می شد.
استاندار ایلام با اشاره به اینکه اشعار وی با خط زیبا و قلم آن مرحوم نگاشته شده است، از بنیاد ایران شناسی، میراث فرهنگی و کتابخانه ملی می خواهم که زمینه حفظ و نگهداری نسخ خطی دفاتر اشعار این شاعر را فراهم کنند.
وی یادآور شد: زبان شعر این شاعر در خدمت ارزش های متعالی انسانی، انقلاب، امام و دفاع مقدس بود و این زبان شعر بسیار صمیمی و بی پیرایه سروده شده که سرشار از بیم و امید است.
مروارید اضافه کرد: ارادات این مرحوم به خاندان عصمت و طهارت (ع) از برجستگی های شعرهایش است و با توجه به موقعیت جغرافیایی ایلام و حضور شمار زیادی از زائرین عتبات عالیات در ایام منتهی به اربعین، اشعار ایشان در قالب نوحه به زائرین حسینی معرفی شود.
استاندار ایلام گفت: این کنگره آغازی بر معرفی بزرگان شعر و ادب استان ایلام است و اشعار شاعران نامدار ایلامی برای توسعه و نشر فرهنگ غنی در اختیار کارگردانان و هنرمندان قرار می گیرد.
وی به مهمان نوازی مرحوم علی شاه خان حیدری زادی از قبل از انقلاب و پذیرایی از مبارزین انقلابی نیز یاد کرد و افزود: اینها همه بر گرفته از روح بلند و گستره سفره مهمان داری این شاعر بلند آوازه ایلامی است.
فرماندار چرداول نیز در این همایش اظهار کرد: شعر ترنم جان شاعر و شاعر همه حس خود را در قالب شعر ابراز می کند و ماندگاری شعر به عنوان یک هنر بزرگ همیشه در اذهان علاقه مندان می ماند و هیچوقت از بین نمی رود.
مراد یگانه با بیان اینکه کشور ایران گهواره تمدن فرهنگ و تمدن است و پارسایان و ادبای بزرگی را در دامن خود پرورانده است، افزود: شخصیت والا و برتر ادیبان و شاعران نامداری همچون فردوسی، سعدی، حافظ مایه مباهات دنیا هستند و مردم ایران باید به این پیشینه و فرهنگ خود افتخار کنند.
وی با اشاره به اینکه احترام به شاعر تکریم اندیشه و احساسات ناب بشری است، تاکید کرد: شاعران نگهبانان احساسات و تخیلات عواطف پاک و ناب هستند و تکریم شاعر بزرگ و نامدار کرد زبان ایلام مرحوم علی شاه خان حیدری زادی باید سال ها پیش از این انجام می شد.
به گزارش ایرنا، زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی شاعر مجموعه دارئاسو و یکی از چهره های نام آشنای شعر کردی ایلامی است که در سال 1320 در روستای زنجیره شهرستان چرداول به دنیا آمد و در 19فروردین سال 82 روی در نقاب خاک کشید.
سلامت زبان، سلاست گفتار، تنوع مضمون و صفا و صمیمیت و مهرجویی از شاخصه های شهری این شاعر بود.
زنده یاد علی شاه خان حیدری زادی علاوه بر شاعر بودن هنر خطاطی و نقاشی نیز داشته و بین مردم به عنوان فردی مصلح و خیر معروف بوده است.
تا کنون برای مفاخر فرهنگی استان ایلام تاکنون پنج همایش برگزار شده که شامل تجلیل از غلامرضا خان ارکوازی سال 74، آیت ‌الله عبدالرحمن حیدری ایلامی سال 89، ولی محمد امیدی سال 92، شاکه و خان منصور سال 93 و محمدرحیم‌ خان کرد سال 95 است.
در این همایش از 9 اثر برگزیده آثار ادبی و شعر عللاقه مندان از استان های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و ایلام تجلیل شد.
خبرنگار: رضا آزادی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7176/9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.