با نگاهی گذرا به تاریخ اولیه زندگی بشر و شکل گیری آیین اجتماعی این موجود عاقل و محبوب خدا، یک واقعیت دریافت می شود که انسان برای بقای خود و عبور از تنگناهای فرا روی خویش، همواره به امرار معاش و قوت لایموت، نیاز مبرم داشته و در دستیابی بدان، از هیچ تلاشی دریغ نکرده و از هیچ خطری در این راه نیز فروگذار نبوده است.
در فرهنگ اسلام، کار نوعی جهاد در راه خداست و قرآن کریم می فرماید کسی که در راه تامین مایحتاج زندگی اهل عیال خود بمیرد، اجر مجاهد در راه خدا به او اعطا می شود.
آخرین رسول رستگاری (ص) می فرمایند عبادت 70 جزء است که یک جزء آن کار است، کار در قرآن 366 بار، بی نیازی جستن 66 مرتبه، سعی و کوشش 30 بار، عمل کردن و رنج بردن 41 دفعه، انجام دادن 107 مورد، حرفه و پیشه 2 بار مورد تاکید قرار گرفته و تکرار شده اند.
آسیب های اجتماعی به دسته ای از نابسامانی ها و ناهنجاری های رفتاری افراد یک جامعه بصورت فردی و جمعی اطلاق می شود که ریشه در بی نظمی ها، کارکردها منفی، پیامدهای نامطلوب، رنجش های روانی، آزار جسمی، قبح اخلاقی، ناکامی های اجتماعی، عدم مهارت های زندگی و گسست پیوندهای عاطفی و معنوی دارد که به عقیده همه عالمان علوم اجتماعی، منشا همه آنها، معضل کشنده بیکاری و عدم اشتغال و در نتیجه، عفریت نحس فقر و فلاکت است.
در تاریخ ملت های مختلف آمده که تنگدستی، بیکاری و بی بضاعتی که مولود عدم اشتغال در جامعه است نه فقط برای اندیشه و افکار و استقلال افراد و عقب ماندگی کشور مضر است، بلکه برای هنر و فرهنگ و ادب نیز سم کشنده تلقی می شود و به همین منظور گفته اند: فقر که از در آید، عشق از پنجره فرار می کند.
فقر و نیاز و خواهندگی، دردی است که سایه آن همه چیز آدم را تحت تاثیر قرار می دهد، والایی را مسدود، عمر را فرسایش، تقوا را زایل، رشته ها را پاره، پیوندها را نابود، سرنوشت را تباه، آینده را سیاه، طناب در یوزگی را به گردن آدم آویزان و انسانیت را به دار عدم گرفتار می کند.
ویکتور هوگو معتقد است: این پدیده شوم و منفور، مردان را به جنایت و زنان را به فحشا سوق می دهد و هر فضیلت را نیز از بین می برد و مردم ایتالیا هم گفته اند که فقر و بیکاری، بدترین نگهبان عفت آدم است.
اگر چه اکثر بزرگان علم، فرزندان مشکلاتند اما نداری نقیصه نابکاری است معنای زندگی را منقلب و مسیر خوشبختی را هم تغییر می دهد.
ریشه اعتیاد، خشونت، بزهکاری، طلاق، مهاجرت، حاشیه نشینی، خودکشی، فقر، فحشا، بحران هویت، نافرمانی مدنی، بی نظمی جمعی، سرقت، قتل و افول فرهنگی و غرور ملی بیکاری است. انقلاب اسلامی ملت ایران، رخداد بزرگی است که ظرف زمان و مکان عالم امروزی، تحمل آن را از دست داده و یا رای پذیرش آن نیست و از قدیم و ندیم نیز گفته اند که بزرگی روحت را میان دستهایت پنهان کن که بزرگ بودن در بین مردمان کوچک، سخت است.
ما تا بیکار باشیم و محتاج ترحم دیگران، باید قید آقایی و بزرگی را بزنیم، مدیران و طراحان و دلسوزان لازم است که با تاسی از افکار و اندیشه های مترقی رهبر عزیز انقلاب، طرحی نو دراندازند و پایه اقتصاد ملی را مستحکم کنند که با اخم آمریکا از هم فرو نپاشد و با کرشمه قدرت دیگری، شکل گیرد، اقتصاد بر مبنای مقاومت و داشته های وطنی، می تواند ما را در ادامه راه یاری کند.
کسالت اجتماعی و بیکاری فزاینده موجود، مطلوب و شایسته ملت شریف ایران نیست، این روند که مورد اعتراض مقام معظم رهبری نیز هست توازن و تعادل جامعه انقلابی ما را بر هم میزند و باعث تولید بحران می شود زیرا بیکاری شاهراه ناهنجاری های فردی، نابود کننده اعتماد به نفس جمعی، بی بها کردن آدم های محترم و تاریک کردن افق آینده کشور است.
اعتقاد داریم که جامعه فقیر، قدرت ماندگاری در رقابت های بی رحمانه امروزی را ندارد و تاب مقاومت ملی را از دست می دهد و این فرآیند، بدون تردید زمینه تسلط بیگانگان را بتدریج فراهم می کند و مسئولیت این گناه بزرگ و نابخشودنی به گردن متولیان تقنینی و اجرایی و قضایی است.
پیام نوروزی مقام معظم رهبری و نامگذاری سال ها به آموزه های اقتصادی و استقلال، فرصت مغتنمی است تا مدیران بتوانند با استفاده از این بستر روانی و اجتماعی، زمینه ساز یک تحول ماندگار در جامعه باشند.
همه باید بکوشیم تا عمق این پیام ها و نامگذاری ها را بیشتر بدانیم و خطرات پیش روی را بهتر از الان درک کنیم و پادزهر لازم را برای آن تهیه کنیم.
گوش دادن و تحسین کردن و به به و چه چه کردن برای این بیانات شریف، ظریف و هوشمندانه بدون اقدام عملی، هیچ فایده ای ندارد و تنها ما را به خود مشغول می کند.
مردم، مسئولان، اصحاب رسانه و نویسندگان، فرهیختگان، عالمان و افراد موثر در ایران بزرگ، باید خود را در مقابل سرنوشت کشور مسئول بدانند و در هر جایی دست بکار شوند تا امسال را از سال گذشته بهتر کنیم، دنیا دارد ما را می نگرد و به اعمال و کردار و تصمیمات ما توجه ویژه دارد.
امیدواریم که با بکارگیری منویات شیرین و کارشناسانه رهبر عظیم الشان انقلاب و استفاده از سرمایه ها و ظرفیت های ملی، شاهد تقویت زیر ساخت های عمومی باشیم و با توانمند کردن مردم، هم اشتغال را به ارمغان آوریم، هم آنچه که نیاز داریم بدست خود تولید کنیم و هم جوانان را از چنگال آسیب سخت و خطرناک بیکاری و بی شغلی و ناامیدی نجات دهیم.
راهکارهای اجرایی شدن پیام نوروزی مقام معظم رهبری و تحقق اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال در سال جاری :
1- مبارزه جدی، مستمر و عملی با مفاسد اقتصادی از طریق تقویت سیستم ها و سامانه های نظارتی و برخورد قهری با مفسدان و مفت خواران و واسطه گران و مخلان به نظام اقتصاد ملی.
2- برنامه ریزی، شناسایی و مجازات دلالان و سرشاخه های باندهای قاچاق کالا و ارز از طریق کنترل هوشمند گمرکات و مبادی ورودی و خروجی بر اساس توصیه اخیر مقام معظم رهبری
3- تکیه بر متدها و روش های علمی و اصولی در مباحث پولی و بانکی و بازار کسب و کار، از طریق رفع موانع مشارکت های جمعی و استفاده از رای و نظر همه نخبگان و فرهیختگان و نظریه پردازان و ایرانیان خارج از کشور.
4- تنظیم یک خط مشی و سیاست کلی با مدیریت متمرکز و کارآمد در حوزه اقتصاد ملی و جلوگیری از هر گونه شکل گیری و رشد نهادهای شبه دولتی و فعالیت های جنبی و انحرافی توسط باندهای قدرت و ثروت و حمایت عملی از بخش خصوصی و نظارت قانونمند بر فرایندهای مختلف آن.
5- کاهش سود تسهیلات بانکی و ملزم کردن بانک ها به حمایت از سرمایه های مادی و معنوی، تولیدکنندگان و صنعت گران داخلی و مسدودن کردن فعالیت بانک های غیر قانونی و معاملات و اقدامات جزیره ای مراکز خصوصی.
6- استفاده از داشته های ملی و سرمایه های داخلی در بخش های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، معیشتی و حاکمیتی و تعامل سازنده با دنیا با رعایت اصول عزت، مصلحت و منافع ملی در قالب نظریه اقتصاد مقادمتی مقام معظم رهبری.
7- تجمیع و تعطیل کردن همه مراکز، مکان ها و منابع زائد و خودسر که با دور زدن قانون و استفاده از رانت های سیاسی و تباری، بنام فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و علمی، بخش اعظمی از سرمایه ها و تسهیلات و منابع مالی کشور را ربوده و در راستای منافع شخصی و جناحی خود بکار گرفته و حاضر به عودت اصل آن به بیت المال نیستند و با این رویه غیر منطقی، زمینه اختلال در روند تولید و اشتغال و رشد منابع و تقسیم عادلانه آن را فراهم کرده اند.
8- نظارت دقیق بر نحوه اعطای تسهیلات تکلیفی و اشتغالزایی در کشور و جلوگیری از انحراف این منابع از اهداف اولیه دریافت کنندگان و برخورد با متخلفان.
امیدواریم با بکارگیری منویات شیرین و کارشناسانه رهبر عظیم الشان انقلاب و استفاده از سرمایه های ملی، شاهد تقویت زیرساخت های عمومی باشیم و با توانمند کردن مردم، بتوانیم هم اشتغال را در کشور به ارمغان آوریم، هم آنچه که نیاز داریم بدست خود تولید کنیم و جوانان را از چنگ آسیب سخت و خطرناک بیکاری و بی شغلی و ناامیدی نجات دهیم.
**گروه ایرنا مقاله
از: سید حرمت اله موسوی مقدم خبرنگار ایرنا مرکز ایلام
انتشار دهنده: مجید سلیمانی
9102
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.