به گزارش ایرنا، علی یزدانی در حاشیه بازدید از شهرک صنعتی دهلران گفت: شناخت واحدهای راکد و راه اندازی آنها در دستور کار دولت تدبیر و امید است.
وی اظهار کرد: یکی از برنامه های دولت در سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده تبیعت از این سیاست ها برای درمان واقعی اقتصاد کشور است.
یزدانی افزود: یکی از ماموریت های محوله به وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان های تابعه توسط ستاد اقتصاد مقاومتی کشور، راه اندازی واحدهای راکد است که بر اساس آمار سال قبل به طور میانگین حدود 20 درصد واحدهای صنعتی داخل شهرک ها و نواحی صنعتی کشور به دلایل مختلف راکد و غیر فعال هستند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مشکلات این واحدها را بخشی مربوط به نقدینگی، بازار فروش و بازاریابی و بخشی نیز نوسازی تجهیزات و ماشین آلات اعلام کرد.
به گفته وی، در سال گذشته بیش از یک هزار و 100 واحد راکد به چرخه تولید برگشت و امسال با توجه به اهمیت تولید و اشتغال یکی از اولویت های وزارت صنعت و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران راه اندازی همین واحدهای راکد است.
یزدانی ادامه داد: واحدهای قابل راه اندازی با اهداف بالاتر و تعداد بیشتر این واحدها در دستور کار است و هدف از بازدید 500 شهرک و ناحیه صنعتی کشور شناخت همین واحدهای راکد است تا تدابیر لازم برای راه اندازی آنها اندیشیده شود.
وی با اشاره به شهرک صنعتی دهلران گفت: از 29 واحد دارای پروانه بهره برداری در این شهرک نیمی راکد است و از این میزان نیز نیمی توسط بانک ها تملک شده که یکی از سیاست ها راه اندازی این واحدها توسط بانک هاست که آنها را تملک کرده اند.
وی گفت: از طرفی بانک ها می توانند با شرایطی این واحدها را به صاحب آنها برگردانند یا اگر سرمایه گذار جدید بود شرایط را فراهم کنند که آنها قادر به راه اندازی شوند یا بانک ها با شرکت های سرمایه گذاری خود این اقدام را انجام دهند.
به گفته وی، در دهلران 6 واحد توسط بانک ها تملک شده که امسال در دستور کار است که بانک ها تکلیف همه واحدهای تملک شده که می توانند به افزایش تولید و اشتغال کمک کنند، را باید روشن کنند.
یزدانی شناخت از وضعیت زیر ساخت های داخل شهرک ها را از دیگر برنامه های دانست و افزود: این امر می تواند منجر به ترغیب سرمایه گذاران شود و در شهرک دهلران این زیر ساخت ها فراهم است اما بخشی نیاز به بازسازی دارد و بخشی نیاز به تکمیل زیرساخت ها که امسال این موارد برای شهرک صنعتی دهلران به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان اتفاق خواهد افتاد.
یزدانی اضافه کرد: برای ترغیب سرمایه گذاران حتی برای شرایط سرمایه گذاری در سال جاری نه تنها افزایش قیمت نسبت به سال گذشته نداریم بلکه شرایط واگذاری هم به جهت پیش پرداخت و مدت زمان اقساط را طولانی تر کرده ایم تا سرمایه گذاران با حداقل هزینه بتوانند نسبت به تملک زمین اقدام به راه اندازی واحد تولیدی کنند.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به صدور 90 هزار جواز تاسیس واحد تولیدی در کشور گفت: در داخل شهرک های صنعتی 28 هزار طرح صنعتی جواز دارند که تبدیل به کارخانه نشده اند و امسال همچون سال قبل تکمیل طرح های بالای 60 درصد پیشرفت در دستور کار است.
فرماندار دهلران نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به وسعت، جمعیت و 220 کیلومتر مرز مشترک این شهرستان با کشور عراق گفت: دهلران با 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی، 60 درصد محصولات کشاورزی استان ایلام را تولید می کند.
سید حسینعلی موسوی راه اندازی بازارچه مرزی چیلات را از مطالبات مردم اعلام کرد و افزود: با توجه به اقدامات دولت این بازارچه در آینده راه اندازی می شود.
وی با اشاره به شعار سال 96 تاکید کرد: حل مشکلات سرمایه در گردش واحدهای صنعتی این شهرستان از مهمترین خواسته هایی است که امیدواریم مد نظر مسئولان قرار گیرد.

** 99 طرح صنعتی سال گذشته از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و طرح رونقی دولت در استان بهره مند شدند
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی استان ایلام هم در حاشیه این بازدید گفت: سال گذشته 99 طرح صنعتی استان از تسهیلات اقتصاد مقاومتی و طرح رونقی دولت با همکاری بانک ها بهره مند شدند.
مرتضی دارایی اظهار کرد: حدود 50 درصد این طرح ها و واحدها، صنعتی بودند که توانستیم با تزریق سرمایه در گردش یا تکمیل آنها هم ایجاد اشتغال کنند و هم توسعه اشتغال داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه 530 واحد صنعتی در استان داریم، افزود: 60 درصد این واحدها فعال هستند.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان ایلام نیز گفت: در 530 واحد صنعتی استان حدود هفت هزار و 500 نفر مشغول بکار هستند.
یاراله نصیری افزود: از نظر سرمایه گذاری بیش از 90 درصد سرمایه درون بنگاه ها فعال است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای استان در زمینه مصالح ساختمانی فعالیت دارند، تاکید کرد: بیش از 64 درصد از نظر تعداد واحدهای صنعتی استان و نزدیک به 75 درصد ظرفیت اشتغال آنها فعال است.

** معاون وزیر صنعت و معدن: دولت پنج طرح تولیدی در آبدانان احداث می کند
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: دولت تدبیر و امید به منظو ر ایجاد اشتغال و تقویت بخش خصوصی، پنج کارگاه تولیدی در آبدانان احداث و به متقاضیان و کار آفرینان واگذار می کند.
علی یزدانی در جریان بازدید از شهرک صنعتی آبدانان اظهار کرد: سیاست دولت تدبیر و امید اینکه از طریق مختلف، زمینه توانمند سازی کارآفرینان و سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم کند.
به گفته وی، دولت می خواهد در همه مراحل مکان یابی، اعطای تسهیلات، بازاریابی و هدایت و حمایت در کنار سرمایه گذاران باشد و با ارائه مشاوره بر توان رقابتی کارگاه های کوچک بیفزاید.
وی افزود: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال مد نظر مقام معظم رهبری، سازمان صنایع کوچک مصمم است که نسبت به راه اندازی این کارگاه ها در محل شهرک صنعتی آبدانان احداث، به صورت اجاره به شرط تملیک آنها را به متقاضیان و کار آفرینان منطقه واگذار کند.
مدیر عامل صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران اضافه کرد: عملیات احداث این کارگاه های تولیدی در نیمه اول امسال آغاز می شود و پس از تکمیل با اقساط دراز مدت و با بهره بسیار پایین به تولیدگران و کارآفرینان بومی تحویل داده می شود.
فرماندار آبدانان نیز گفت: شهرک صنعتی آبدانان با تمام زیر ساخت های مورد نیاز از سنوات قبل مهیا شده و آماده سرمایه گذارهای تولیدی است اما به علت ضعف مالی کار آرفرینان منطقه، تاکنون هیچ کارگاه تولیدی بزرگی در آن راه اندازی نشده است.
مجید عسگری افزود: برای رونق بخشیدن به این شهرک در سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال شایسته است دولت تدبیر و امید بخاطر مشکلات متعدد اقتصادی و ضعف بنیه مالی تولیدکنندگان و سرمایه گذاران شهرستان، نسبت به تقویت آنان و تامین تسهیلات سرمایه در گردش و سرمایه گذاری های مستقیم، اقدام لازم بعمل آورد.
شهرک صنعتی آبدانان در 22 کیلومتری شمال شرق این شهر قرار دارد با وجود گذشت هشت سال از ساخت و راه اندازی آن، فقط 2 کارگاه کوچک تولیدی در آن راه اندازی شده که آنها هم بخاطر مشکلات مالی از مدار تولید خارج شده اند.
به گزارش ایرنا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران صبح چهارشنبه به همراه چند نفر از معاونان این سازمان وارد ایلام شد.
بازدید از شهرک ها و نواحی صنعتی استان و حضور در آیین های بهره برداری چند طرح تولیدی کوچک و متوسط در شهرک ها و نواحی صنعتی از برنامه های مهم سفر دو روزه یزدانی و هیات همراه در ایلام است.
خبرنگاران: علی رضازاده - سیدحرمت الله موسوی مقدم ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7175/7174/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.