به گزارش ایرنا ، بهره برداری از این یادمان به مناسبت گرامی داشت شهدای عملیات والفجر1 روز چهارشنبه با حضور سردار بهمن کارگر رئیس ستاد مرکزی راهیان نور کشور, سردار نادر ادیبی دبیر ستاد مرکز راهیان نور کشور و جمعی از فرماندهان نظامی انجام شد.
کار اجرا و ساخت این یادمان از سال 1390 و با نگاه ایجاد فضایی آموزشی تربیتی برای گروه‌های خاص راهیان نور توسط ستاد مرکزی راهیان نور کشور شروع شد.
این یادمان در زمینی به مساحت تقریبی 30 هزار متر مربع مشتمل بر فضاهای رفاهی ، اداری، اسکان و شب مانی، بهداشتی در مجاورت پاسگاه مرزبانی چم هندی در محدوده بخش موسیان، در جنوب شهرستان دهلران احداث شده است.
عملیات والفجر 1 یکی از حماسه های ماندگار دوران دفاع مقدس محسوب می شود.
این عملیات سه ماه پس از انجام عملیات والفجر مقدماتی در منطقه شمال غربی فکه تا بلندی های حمرین طرح ریزی و در ساعت 22 و 10 دقیقه 20 فروردین ماه 1362 با رمز یا الله - یا الله - یا الله حمله یگان های سپاه و ارتش به فرماندهی سرهنگ علی صیاد شیرازی ( فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش ) آغاز شد .
قرارگاه خاتم الانبیاء عملیات را از دو محور شمالی و جنوبی به فرماندهی قرارگاه کربلا در جناح راست و قرارگاه نجف در جناح چپ پیش می برد . در این عملیات 8 لشکر از سپاه پاسداران و 2 لشکر ، 3 تیپ و یک گردان از نیروی زمینی ارتش ایران و به عبارت دیگر 30 گردان از ارتش و 80 گردان از سپاه مشارکت داشتند .
هر دو جناح کار پیشروی را تا سحر گاه فردا و تا اعلام دستور توقف به خوبی انجام دادند .
از صبح همان روز تا پایان ششمین روز عملیات ، عراق بارها دست به پاتک زد و چندین مرتبه بلندی ها منطقه در دست طرفین رد و بدل شد ، اما نیروهای خودی توانستند اهداف به دست آمده را تثبیت کرده و حالت پدافند به خود بگیرند .
در پایان این عملیات تعداد 6750 تن از نیروهای دشمن کشته ، زخمی و اسیر شدند و 98 دستگاه تانک و نفربر زرهی منهدم ، 5 فروند چرخبال ساقط و سه واحد 550 نفری جیش الشعبی ، سه گردان کماندویی و 4 گردان مکانیزه آسیب دید .
همچنین بخشی از بلندی های حمرین ، چندین روستا در حاشیه رودخانه دویرج و پاسگاه مرزی پیچ انگیزه آزاد شد که در مجموع 150 کیلومتر وسعت را در بر می گرفت .
پروژه یادمان عملیات والفجر 1درحالی امروز افتتاح شد که دراین روزهای نوروزی مناطق مرزی استان ایلام مملو از مسافران و میهمنانی است که تعطیلات نوروز را به بازدید و اشنایی به اوردگاه های دوران دفاع مقدس اختصاص داده اند.
استان ایلام با بیش از 420 کیلومتر مرز مشترک با عراق از اوردگاه های برجسته دوران دفاع مقدس بر علیه دشمن بعثی محسوب می شود.
دریافت و تنظیم کننده:شهریار حیدری فر
6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.