به گزارش ایرنا، این دره زیبا با جاده ای پر پیچ و خم از دل کوه تا بالای دره امتداد دارد و در ابتدای دره درختان ارغوان با شکوههای زیبایشان توجه هر رهگذری را به خود جلب می کنند.
وجود تخت سنگ های بزرگ و تراشه ای، درختان و بوته های کوچک ارغوان و زالزالک و بلوط و همچنین وجود چشمه های کوچک آب فصلی به ویژه در موقع بارندگی ها زیبایی بیشتری به دره ارغوان می دهد.
با توجه به رویش انواع گل ها و بوته های وحشی در این دره و مسیر زیبا و تصویر چشم نواز آن بسیاری از شهروندان و تفرج کنندگان ترجیح می دهند که با پارک خودرو خود در ابتدای دره بیشتر مسیر را به پیاده روی و لذت از طبیعت بپردازند.
یکی از زیبایی های این دره شنیدن صدای پرندگان خوش الحان و نغمه سرایی انواع ساره ها و کبک ها و قنارهای زیبا است که با وجود هوای دلپذیر بهار به وجد می آیند و دلپذیری حضور در این دره را بیشتر می کنند.
وجود ارغوان های زیبا با شکوفه های ارغوانی و صورتی در کنار مخمل سبزه و صخره های زیبای این دره زیبایی آن را در همان ابتدای حضور به رخ می کشد که با ادامه مسیر و بالا رفتن از سربالایی دامنه کوه درختان مملو از بلوط و زالزالک خود جلوه و منظره ای باشکوه از زیبایی چشم نواز طبیعت را در این نقطه از زمین نمایان می کند.
شمار زیادی از شهروندان ایلامی به صورت دسته جمعی در این دره زیبا در همه فصل ها به ویژه بهار و تابستان حضور پیدا می کنند و ساعات دلپذیر و بیادماندنی را برای خود و خانواده اشان رقم می زنند.
یکی دیگر از زیبایی های چشم نواز این دره وجود گله های گوسفند دامداران بومی و عشایر منطقه است که بیشتر مواقع نظر تفرج کنندگان را به خود جلب می کند.
از دیگر زیبایی های این دره با توجه به سردسیری منطقه وجود انواع گیاهان خوراکی به ویژه قارچ محلی، زالزالک، پیشک، کنگر و ... است.
دره ارغوان به واسطه قرار گرفتن در ابتدای کوه بلند گچان و بلندیهای آن در فصل زمستان و پاییز نیز مملو از تفرج کنندگان است زیرا به دلیل بارش برف در این منطقه یکی از محل های مورد توجه شهروندان برای برف بازی و لذت از طبیعت است.
وجود انواع گل های وحشی سوسن و لاله های واژگون و اشک مریم های قرمز است که در برابر چشمانت زیبایی های خیره کننده خداوندی را به رخ می کشد از دیگر زیبایی های قابل وصف دره ارغوان شهر ایلام است.
بی گمان حضور در هر فصل و ماهی از سال در این دره زیبا با وجود رنگ های زیبای ارغوان، رویش و سر سبزی بوته های زیبا و و روانی چشمه های فصلی و درخشش صخره های بزرگ شکوه و زیبایی این دره را دو چندان می کند و آن را به مامنی برای تفرج کنندگان مبدل کرده است به گونه ای که هر شهروند ایلامی حداقل سالی سه الی چهار بار برای لذت از زیبایی های چشم نواز این دره در آن حضور می یابد.
بی گمان دره زیبای ارغوان دریچه ای به بهشت رنگها و دروازه ای برای دیدن همه خوبیهای بهار در یک نقطه است که خداوند با لطف خویش این همه حسن و زیبایی را در یک مکان خاص برای بندگانش به ودیعه نهاده است.
اینجا برگ های زیبای ارغوانی رنگ این درختچه های زیبا بدلیل وجود رنگدانه هایی که دارد تا قبل از شکوفه زدن همه برگ های دیگر ارغوانی و صورتی رنگ است و جلوه ای بدیع از حسن خلقت الهی در پیش چشمانت می گشاید و یکی از تصاویر ماندگار در قاب عکس های تفرج کنندگان است که لذت قرار گرفتن و شوق حضور در کنار ارغوان و زیبایی هایش را هر سال در تصویر گرفته شده از این منطقه می توان دریافت.
با توجه به تداوم بارش های بهاری و بدلیل سردسیر بودن این دره تا پایان اردیبهشت ماه گل های ارغوانی و زیبای درختان آن چهره بدیع و دیدنی به طبیعت بکرش می دهند و برای هر رهگذری دیدنی و جذاب است.
به گزارش ایرنا، استان مرزی و کوهستانی ایلام در فصل بهار اوج شکوه و زیبایی اش را به رخ می کشد و تمام خوبی های کوه، دمن، دشت و صحرایش را به یک باره میهمان چشمان رهگذرانش می کند، اینجا تا چشم کار می کند کوه است و زیبایی و گل و سبزه و چشمه، باران رحمت الهی که بند می آید و آسمانی آبی و زمین سبز فام و را می نگری تازه می توانی پاکی و زیبایی این دیار را در هر دم و بازدم با تمام وجودت احساس کنی.
یکی از نقاط دیدنی و بسیار تماشایی استان ایلام، دره ارغوان است که در فاصله پنج کیلومتری ایلام واقع است.
استان ایلام دارای بیش از یک میلیون و 700 هزار هکتار عرصه مرتعی و جنگلی است و یکی از زیباترین مناطق کشور در فصل بهار بشمار می رود.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.