در این یادداشت آمده است: با وجود ارتزاق رسانه ملی از بودجه عمومی و منابع بیت المال اما عملکرد جانبدارانه مدیران این رسانه، بیانگر تبدیل شدن آن به ابزار تبلیغاتی و تریبون رسمی یک طیف سیاسی کشور است.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر یکی از بزرگترین و اثرگذارترین رسانه های کشور است که بعنوان یک رسانه حاکمیتی با بودجه بیش از هزار میلیارد تومانی از منابع بیت المال اداره می شود.
رسانه ای که با بهره مندی از چندین شبکه رادیو و تلویزیونی سراسری و استانی تاکنون بی رقیب ترین رسانه شنیداری و دیداری کشور محسوب می شود.
در طول سالیان اخیر این رسانه بدون احتساب میلیاردها تومان درآمد ناشی از تبلیغات و سایر درآمدهای جانبی، سالیانه بیش از هزار میلیارد تومان از منابع عمومی کشور را صرف تولید برنامه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، خبری و... کرده اما عدم توجه به خواست مخاطبین، سانسورها و عدم تولید برنامه های متناسب با نیاز روز، تولید برنامه های فاقد محتوی، کاهش روز افزون مخاطبین و افزایش اقبال مردم به سمت استفاده شبکه های ماهواره ای را بدنبال داشته است.
با وجود ارتزاق این رسانه از بودجه عمومی و یدک کشیدن عنوان 'رسانه ملی'، ورود به فعالیت های جانبدارانه سیاسی، حمایت از یک طیف خاص در کشور و همچنین تلاش سازماندهی شده برای ضعیف جلوه دادن دولت فعلی و پوشش نامناسب و جسته و گریحته عملکرد دولتمردان در آستانه انتخابات از جمله مواردی است که در حال حاضر انتقاد طیف وسیعی از مردم، سیاسیون و مدیران دولتی از عملکرد جانبدارانه مدیران این رسانه را رقم زده است.
در حالیکه انتظار می رود این رسانه براساس رعایت اصل بیطرفی و مساوات در مواجهه با مسایل سیاسی و جناحی مبادرت به تولید و پخش برنامه کند اما تولید و پخش برنامه های جهت داری نظیر 'ثریا' و نحوه برخورد مجریان این برنامه با میهمانان عمدتا مدیران دولتی و تلاش برای مچگیری از آنان از طریق طرح سوالات هدفمند، شائبه تبدیل شدن این رسانه به ابزار تبلیغاتی و تریبون یک جناح خاص را تقویت کرده است.
یکی از مهمترین موضوعاتی که در هر کشوری مرز سیاسی نمی شناسد و همه جناح ها و طیف های سیاسی علیرغم اختلاف دیدگاه در نحوه اداره کشورها ملزم به رعایت آن هستند منافع ملی هر کشور است، منافع ملی مجموعه خط قرمزهایی است که نادیده انگاشتن آنها می تواند ضربات جبران ناپذیری را به یک کشور وارد نماید.
ایجاد همبستگی در بین آحاد جامعه، جلب رضایتمندی مردم از حاکمیت و پرهیز از تشتت و دو دستگی در بین مردم و جلوگیری از افتراق و گسست در بین اقوام کشور، تقویت حس امیدواری به آینده و انسجام بخشی به اقشار مختلف مردم در حمایت از حاکمیت از جمله مواردی است که می تواند تامین کننده منافع ملی کشور به حساب آیند.
هر جناح سیاسی کشور باید از طریق اهتمام به موارد فوق در تامین، حفظ و تقویت منافع ملی کشور گام بردارد همه رسانه ها خصوصا رسانه ملی بعنوان بزرگترین ابزار تبلغیاتی و فرهنگی کشور، موظفند در تعمیم و تعمیق موارد فوق بعنوان شاخص های مهم تامین کننده منافع ملی در کشور فعالیت نمایند.
حال ممکن است این شاخص ها در افتتاح یک پروژه بزرگ تولیدی در گوشه ای از کشور یا دیپلماسی قوی در برقراری ارتباط با جهان و دور نمودن سایه خطر از کشور تبلور یابد، اینجاست که باید وابستگی های سیاسی و جناحی رنگ باخته و تامین منافع ملی در اولویت قرار گیرد، زیرا حفظ نظام و تقویت پایه های مردمی آن نسبت به وابستگی های سیاسی مهمتر و ارجح تر است.
اما در بسیاری از مواقع مشاهده می شود رسانه ملی جای متن و حاشیه را با هم عوض کرده و وابستگی سیاسی و تقویت جناح ها را مقدم بر منافع ملی تشخیص داده و بر خلاف منافع کشور حرکت می کند، بنحوی که در طول سال های اخیر داد مدیران و دلسوزان نظام را در آورده و علیرغم محق دانستن خود در نقادی غیر منصفانه از عملکرد دستگاه های اجرایی، کمترین وقعی به نقدهای صورت گرفته بر عمکلرد خود نمی نهند!
به موازات تکرار نادیده انگاری منافع ملی توسط مدیران رسانه ملی در انعکاس اخبار بهره برداری از طرح های بزرگ ملی و سایر اقدامات مهم واثر گذار دولت، نوبت اعتراض به عملکرد مدیران صدا و سیما این بار به استاندار ایلام رسید.
بدنبال عدم اهتمام این رسانه به انعکاس دستاوردهای سفر وزیر نفت به استان ایلام و بهره برداری از میادین نفت و گاز این استان، محمدرضا مروارید در یادداشت کوتاهی با عنوان 'وقتی منافع ملی برای صدا و سیما مطرح نیست' از عملکرد مدیران صدا و سیما به شدت انتقاد کرد.
مروارید در این یادداشت نوشته است: روز سه شنبه مهندس زنگنه وزیر محترم نفت به استان ایلام سفر کرد و طرح استخراج 15 هزار بشکه نفت در روز از میدان نفتی آذر در شهرستان مرزی مهران را افتتاح کرد.
علیرغم اینکه در سیاست های اقتصاد مقاومتی برداشت نفت از میدان های مشترک در اولویت قرار گرفته و با حضور وزیر محترم نفت میدان نفتی آذر در منطقه مرزی مهران وارد مدار تولید شد که قطعا این رویداد مهم هم در اقتصاد کشور و هم استان تاثیر گذار خواهد بود اما صدا و سیما (مرکز) بدون توجه به این خبر، چندین دقیقه از وقت اخبار را به مسائل پیش پا افتاده اختصاص داد و از پخش این خبر نیز مثل سایر اخبار خدمات دولت تدبیر و امید گذشت.
اگر چه به مدد سایر رسانه های مکتوب و مجازی چندان نیازی به پرداختن صدا و سیما به این خبر نیست اما محکی برای گردانندگان این رسانه میلی است که ساختن خوابگاه برای چند زائر را بر کار بزرگ و پیچیده ای که بدون کمک از خارجی ها بدست توانای مهندسان ایرانی رقم زده شده ترجیح می دهند و بازی های باندی و جناحی برای شان مهمتر از نشان دادن خلاقیت نیروهای داخلی است
بدون شک به موازات نزدیک شدن به ایام انتخابات ریات جمهوری، این روند نیز در رسانه ملی تشدید خواهد شد و بدلیل نهادینه شدن این سیره نادرست و غیر اصولی در ارکان رسانه ملی نباید انتظار داشت این انتقادها در برنامه ریزی های صورت گرفته خللی ایجاد نماید.
اما بهتر است مدیران رسانه ملی لااقل با رجوع به منابع فقهی، شیوه درست و اخلاقی منطبق بر اصول و ارزش های دینی در هزینه کرد منابع بیت المال را بیاموزند!
منبع: سایت تابناک
9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.