در این مطلب آمده است: بە راستی، چرا این همە ثروت بالقوە تبدیل بە کار و بە ویژە کار درآمدزا و پرجاذبە برای ماندگاری جمعیت نیست. آمارها، برای این است کە کارشناسان و مدیران از آنها بە عنوان پایەای برای برنامەریزی جهت آیندە و مدیریت و بهبود وضعیت حال بهرە ببرند، با این وجود متاسفانە بازحورد قابل توجهی در قبال این گونە آمار و حتی تحلیل و ارزیابی آنها در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد و این مهم در حالی اتفاق می‌افتد کە مشاهدە می‌گردد در مدت زمان پنج سالە دورە آمارگیری تنها در حدود 20 هزار نفر بە جمعیت کل استان اضافە شدە است کە با توجە بە سرجمع موالید و متوفی و مهاجرتها، و در بازە زمانی مزبور حکایت از روند زیاد مهاجرت و کوچک شدن خانوادەها و ازدواج دیر بە دیر جوانان دارد.
طبق سرشماری مرکز آمار در سال 95؛ جمعیت کل استان ایلام 580158 نفر است که به تفکیک 295199 نفر مرد و 284959 نفر زن هستند‌.
بر اساس نظر کارشناسان جمعیت‌شناسی، چنانچە در هر خانوار در حدود سە بچە، فرزندآوری وجود نداشتە باشد، رشد جمعیت آن خانوار و بە تبع آن شهر، رفتە رفتە، پیر و پیرتر می‌شود.
برخی مشکلات عمدە پیر شدن جامعە بە شرح زیر است:
- کم شدن نیروی جوان و فعال جامعە و فقدان نیروی کار و پیرو آن کم‌بازدە شدن و ناکارآمدی در جامعە، گران شدن قیمت انجام کار و دستمزدها و تولید داخلی کە کشور را بە سوی واردات سوق می‌دهد.
- کاهش امید بە زندگی در جامعە و شیوع افسردگی بیشتر و کم شدن شور و شادی عمومی
- تحمیل هزینەهای عمومی دارو و درمان و نگهداشت مکان های عمومی و شهری
- بە هم خوردن هرم سنی جامعە
- بالا رفتن سن ازدواج
- شیوع تک فرزندی و خانوارهای کم جمعیت
البتە نوع مهاجرت در ایلام، حادتر هم بە نظر می‌رسد، چرا کە علاوە بر پیر شدن جامعە و تبعات آن، بە نظر می ‌رسد این پدیدە شوم بە علت مهاجرت بیش از حد اهالی استان، روی‌ دادە است.
شوربختانە تر اینکە گروه های مهاجر شامل افراد زیر است:
- تحصیل کردگان و نخبگان علمی
- ورزشکاران و قهرمانان
- مدیران و کارشناسان ارشد و شایستە جامعە
- نخبگان مالی و اقتصادی
- نخبگان اجتماعی
- کارآفرینان
- کارگران فعال و تکنیسین
این عمق نگرانی را نشان می‌دهد و بدتر این کە اگر بدانیم این مهاجرت ها عمدتا بە دلیل معضلات اقتصادی و فرهنگی و نبود سرمایە اجتماعی و عدم هم ‌فهمی و نبود همە فهمی و... در جامعە استانی شکل گرفتەاند.
بدی بیشتر آن، این است کە بدانیم:
- این استان، دومین منابع گازی و سومین منابع نفتی کشور را دارد.
- سرشار از منابع خدادادی همانند آب و خاک و جنگل و منابع معدنی و زیر زمینی و دامداری و... بودە و هست.
- هفت اثر اول فهرست ملی فرهنگی و تاریخی ثبت شدە در کشور، در این استان قرار دارند و این استان از معدود استان های کشور است کە جزو 10 استانی بە شمار می‌رود کە دارای جاذبەهای اکوتوریست، گردشگری تاریخی، گردشگری دفاع مقدس و گردشگری مذهبی (با کشور عراق) است.
- دارای بیش از 2.5 میلیون زائر است.
- دارای گمرک و مرکز ترخیص زوار است.
- دارای تنوع آب و هوایی و اقلیمی است.
- بافت فرهنگی و اجتماعی غنی آن قابلیت بازسازی و نوسازی را دارد.
آمارها، برای این است کە کارشناسان و مدیران از آن ها بە عنوان پایەای برای برنامەریزی جهت آیندە و مدیریت و بهبود وضعیت حال بهرە ببرند، با وجود این متاسفانە بازحورد قابل توجهی در قبال این گونە آمار و حتی تحلیل و ارزیابی آنها در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد و این مهم در حالی اتفاق می‌افتد کە مشاهدە می‌گردد در مدت زمان پنج سالە دورەی آمارگیری تنها در حدود 20 هزار نفر بە جمعیت کل استان اضافە شدە است کە با توجە بە سرجمع موالید و متوفی و مهاجرت ها، و در بازە زمانی مزبور حکایت از روند زیاد مهاجرت و کوچک شدن خانوادەها و ازدواج دیر بە دیر جوانان دارد.
یکی دیگر از دلایل اولیە مهاجرت و خروج از ایلام، بروز پدیدەی ریزگردهاست.
این پدیدە علاوە بر اینکە در میان‌مدت و درازمدت، بر جنگل ها و کشاورزی و اقلیم استان تاثیر بسیار منفی خواهد گذاشت، در کوتاە مدت بە پدیدە مهاجرت و در حقیقت جمعیت‌گریزی از استان دامن خواهد زد.
تغییر شیوە معیشتی و فرهنگ کار اهالی استان، نیز می‌تواند از عوامل موثر در این موضوع باشد.
شیوە معیشت غالب قبلی در استان ایلام، کشاورزی و دامپروری بودە کە مبتنی بر شیوە زندگی کوچ‌نشینی و روستانشینی است.
برابر سە دورە آماری اخیر روند شهرنشینی در استان 4 صدم درصد افزایش یافتە و برعکس روستانشینی 7 صدم منفی کاهش یافتە کە این موضوع هشداری است جدی مبنی بر اینکە شیوەهای سنتی کشارزی و دامداری در روستاها و نزد جوانان و نسل های آتی روستایی، جاذبە و ماندگاری لازم را ندارد و در آیندەای نزدیک تتمە این مشاغل نیز از روستاها رخت برخواهد بست و متاسفانە از سوی دولت مردان و کارشناسان، هیچ برنامە جدی و موفق مبتنی بر واقعیت های موجود برای حفظ و احیا حداقل های موجود نیز نمی‌توان متصور بود.
بە راستی، چرا این همە ثروت بالقوە تبدیل بە کار و بە ویژە کار درآمدزا و پرجاذبە برای ماندگاری جمعیت نیست. این نکتە، حلقە مفقودە توسعە استان است کە از دیدگاە مسئولان استانی و دولتی نیز مغفول ماندە است. انشاالله با کارشناسی امکان رفع مشکلات و استفادە از توانمندی های موجود بە ویژە در حوزە منابع انسانی فراهم آید.
منبع: پایگاه خبری تحلیلی غرب آنلاین
6033/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.