این روزها که شمارش معکوس برای تحویل سال شروع شده و روزهای پایانی سال راسپری می کنم باز به آخرین چهارشنبه سال نزدیک می شویم، چهارشنبه ای که برای بسیاری ها که در این روز برای همیشه دچار نقص عضو شده اند یکی از دردناک ترین روزهای سال بشمار می رود.
در سال های قدیم سنت چهارشنبه سوری با حال و هوای خاصی و با حضور بزرگترها در مناطق مختلف شهری و روستایی برگزار می شد و هر کدام از مردم مناطق مختلف بسته به فرهنگ و آداب خود این آیین کهن رابه جای می آورند.
در استان ایلام نیز مردم مناطق عشایری و روستایی و شهری با بر افروختن آتش های کپه ای و کوچک در میدان اصلی شهر یا روستا جمع می شدند و با پریدن از روی آتش ها و خواندن شعر آیینی 'زردی من از تو، سرخی تو از من' برای خودشان آرزوی سلامتی و رفع بیماری و کسالت می کردند.
در این جمع شدن و دست زدن و شعر خواندن و دور هم بودن یکی از زیباترین رویدادها و بیادماندنی ترین خاطرات برای افراد از سال گذشته باقی می ماند و در پایان آتش بازی که معمولا تا پاسی از شب به طول می انجامید بچه ها و نوجوانان در کنار بزرگترین با آداب و رسوم نیاکان خود آشنا می شدند.
با بزرگتر شدن شهرها و افزایش جمعیت و گذر از سنتی به صنعتی شدن بسیاری از آداب و رسوم کهن دستخوش تغییر و تحول شد که آیین چهارشنبه سوری نیز از جمله این رسوم قدیمی بود که طی چند سال اخیر با افزودن چاشنی ترقه و بمب دست ساز به چهارشنبه سوزی و شبی توام با ترس و دلهراه و حادثه و تخریب و خسارت تبدیل شد.
به راستی وقتی می توان با کمی مدیریت و همراهی و همکاری مسئولان و مردم این آیین را به نحو مناسب اجرا کرد چرا با دست خودمان آتش به جان و مال خود و دیگران می اندازیم و حوادث تلخ و ناگواری را برای همدیگر رقم می زنیم؟
چرا به جای لذت بردن و شاد بودن لحظات سخت و دلهره آوری برای خانواده ها، افراد کهنسال، بیماران قلبی، زنان باردار، کودکان و خودمان می آفرینم و حادثه ساز می شویم.
کاش امسال همه خانواده ها از حوادث و سوانح آتش سوزیهای سال های قبل چهارشنبه سوری درس بگیرند و با حضور خود در کنار نوجوانان و جوانانشان و ترغیب آنان به پرهیز از حوادث ناگوار شبی خاطره ساز و توام با آرامش را رقم بزنیم.
به راستی اگر حادثه و آتش سوزی و صدمه ای در این آئین رخ می دهد مقصر اصلی خودمان و بی توجهی و عدم حضور خودمان در کنار فرزندان مان است.
به امید اینکه همه مردم فهیم ایران اسلامی به ویژه جوانان و نوجوانان برای حفظ سلامتی خود و هم وطنانشان شبی بیاد ماندنی را رقم بزنیم.
خبرنگار ایرنا در مرکز ایلام
9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.