به گزارش ایرنا، سطح زیرکشت گل نرگس در استان ایلام 200 هکتار در شهرستان های دره شهر و آبدانان است که سالانه 10 میلیون شاخه از این اراضی برداشت می شود.
نرگس زارهای ایلام در آستانه بهار آنچنان زیبا و چشم نوازند که حضور در میان این گل های زیبا و شمیم عطر آنان حس و حال بهشتی را نصیب هر کسی می کند.
استان ایلام به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب و مستعد دارای قابلیت بسیار مناسبی برای توسعه نرگس زارهای وسیع است تا ازمحل تولید این گل زیبا در صورت خرید تضمینی یا بازاریابی مناسب برای فروش درامد مناسبی نصیب کشاورزان و نرگس کاران شود.
در سالهای اخیر با شناسایی استعداد مناطق مختلف استان برای توسعه نرگس زارهای ایلام فعالیت بسیار خوبی توسط جهاد کشاورزی استان صورت گرفت که منجر به تولید حدود 10 میلیون شاخه گل نرگس در استان شد.
معاون جهاد کشاورزی ایلام در خصوص گفت: استان ایلام دارای قابلیت بسیار مناسبی برای افزایش تولید گل نرگس در استان است.
همایون مظاهری در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار کرد: در شهرستانهای دره شهر و آبدانان بدون استفاده از سیستم آبیاری این گل زیبا توسط کشاورزان پرورش می یابد.
وی، سطح زیرکشت گل نرگس در استان را 187 هکتار اعلام کرد و افزود: در شهرستان های دره شهر، آبدانان، دهلران، مهران و بدره این گل زیبا کشت می شود و میزان برداشت بالغ بر9 میلیون و 350 هزار شاخه است.
وی تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و مستعد استان ونتیجه گرفتن از کاشت و احداث مزارع گل نرگس قطعا توسعه و کاشت این محصول در دستور کار این مدیریت قرار دارد و در سال های اخیر مورد استقبال متقاضیان قرار گرفته است.
مظاهری گفت: هر شاخه گل نرگس توسط دلالان به قیمت 800 تا 900 ریال خریداری می شود و در بازارهای اصفهان و تهران حتی تا شاخه ای دو هزار و 500 ریال به فروش می رسد.
وی افزود: یعنی دلالان خریدار این گل در کمتر از 24 ساعت چندبرابر قیمت آن سود می کنند که می توان با ایجاد مراکز اسانس گیری همچنین بازاریابی مناسب برای فروش و خریداران عمده عوایدی بیشتری از محل فروش گل نرگس نصیب نرگس کاران ایلامی کرد.
وی ادامه داد: با توجه به تولید متوسط 50 هزار شاخه گل نرگس در هر هکتار در شرایط دیم، به طبع آن اشتغال زایی و کسب درآمد مطلوبی به دنبال خواهد داشت که امیدواریم در این راستا چرخه تولید و استفاده از آن پیگیری و تکمیل شود تا اشتغال زایی زیادتری در استان ایجاد شود.
به گزارش ایرنا، بر اساس اطلاعات موجود اکنون 187 نفر در زمینه پرورش گل نرگس در استان ایلام فعالیت دارند که سالانه درآمد 23میلیارد و 375 میلیون ریال از قبل فروش این گل بدست می آورند.
حدود 87 درصد مساحت استان ایلام را جنگل و مرتع تشکیل می دهد.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ***انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
/6034/7177
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.