به گزارش ایرنا، تنگ های کوچگ و بزرگ و بلوری و ماهی های قرمز و سیاه و سفید، تخم مرغ های رنگی و اکلیلی، سبزه های سبز و با طراوت، شیرینی های بسته بندی شده و آماده، انواع تنقلات و شکلات های رنگی بر روی طبق های بزرگ و آهنی بر روی گاری های چرخ دار و در پشت وانت ها و همچنین تنوع انواع جنس هایی که برای جلب مشتری از مغازه بیرون زده و تمام پیاده روها را اشتغال کده است.
شور و نشاط مردمانی که در هنگام صبح و عصر تا دیر وقت در بازار و مغازه ها برای نو نوار شدن بچه هایشان آمده اند تا به اصطلاح از قافله بازار شب عید و لباس نو خریدن و تدارکات سفره هفت سین عقب نمانند، بسیار دیدنی است.
این روزها زنان خانه آستین بالا زده و چادر به کمر بسته با تمام انرژی به جنگ کثافت و چرک وسایل رفته و در حال رفت و روب و خانه تکانی اند.
بازار فرش شویی و قالی شویی و پتو شویی ها حسابی سکه و داغ داغ است.
از همه با نشاط تر بازار تنقلات و شیرینی و شکلات است که برای شیرین کامی میهمانان نوروزی حسابی حال و هوای شهر را شیرین و دیدنی کرده است.
خرید لباس نو و وسایل نو و تعویض وسایل کهنه و رنگ دیوارهای خانه و ایجاد تغییرات اساسی از جمله کارهای بسیاری از خانواده های ایلامی در آستانه شب عید و رزهای منتهی به پایان سال است.
مادربزرگ ها و پدربرگ ها و افراد بزرگسال به دنبال تهیه اسکناس نو و فراهم کردن کادوهای کوچک و بزرگ برای نوه ها و فرزندان خود هستند تا در روز عید کام بچه ها را با عیدی دادن شیرین و رویایی کنند.
این همه حال و هوای شب عید و لحظه خوش تحویل سال و آغاز دید و بازدیدها همه و همه برگرفته از سنت کهن عید باستانی نوروز است که روزگاری نو و طبیعتی متحول و سبز را برای ما به ارمغان می آورد.
در استان چهار فصل ایلام به واسطه وسعت دشت ها و زیبایی کوه ها و کوهپایه های مخملینش این روزها بازار چادرهای مسافرتی و 12 متری و 24 متری نیز گرم گرم است زیرا که بسیاری از شهروندان به واسطه لذت از طبیعت مشتاقتند تا ایام تعطیل را در زیر چادر به مثال نیاکان خود در کنار دوستان و اقوام لذت با هم بودن و خوش گذرانی و تفریح و کوهنوردی و طبیعت گردی را با تمام وجود احساس کنند.
اینان مشتاق تر از هر چیز بارش باران های بهاری و خوابیدن در زیر چادرهای سرد که با روکش پلاستیکی برای در امان ماندن از بارش باران و برافروختن آتش و راه انداختن کباب زغالی و هیاهوی شب نشینی و پایکوبی و بازی کودکان و رقص محلی و ... با همه تنگی و مشقت نبود آب و برق و ... را آنها برای لذت بردن در کنار هم می پذیرند.
به راستی که این عید باستانی و نو روز خود حال و هوایی دارد که همه ایران را غرق شادی و نشاط می کند.
با امید به اینکه همه به فکر افراد فقیر دوروبرمان باشیم و نصیبی از شادی بازار شب عید روانه لبخند و خانه دلشان کنیم تا مادر و پدری حسرت لباس های کهنه بچه هایشان در این شب عیدی نداشته باشند و شب هنگام آسوده به مدد کمک ما سر بر بالین بگذارند.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده : شهریار حیدری فر
7177/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.