به گزارش ایرنا، یکی از معضلات جوامع شهری در دنیای امروز، بافت های فرسوده هستند که بهسازی و نوسازی آنها می تواند ظرفیت های جدید و مناسبی در مدیریت شهری، افزایش جاذبه و نشاط اجتماعی داشته باشد.
فعالیت های مشارکت جویانه شهروندان به عنوان صاحبان املاک باید با رویکرد سودمندی و فایده گرایانه نگریسته شود.
بافت فرسوده بنابر بند الف ماده 2 قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری سال 89، مناطقی از شهر است که در طی سالیان گذشته عناصر متشکله آن اعم از تاسیسات روبنایی، زیربنایی، ابنیه، مستحدثات، خیابان ها و دسترسی ها دچار فرسودگی و ناکارآمدی شده و ساکنان آن از مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و کالبدی رنج می برند.
بافت های فرسوده بخاطر تهدید بالقوه در برابر مخاطرات طبیعی و تاثیر مستقیم در منظر شهری حائز اهمیت است به استناد مصوبه جلسه مورخ 16 خرداد سال 84 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص بافت های فرسوده شهری، چهار عامل برای این منظور تدوین شده که شامل: نوع بافت، نوع مداخله، مرجع قانونی مداخله و مستندات قانونی مداخله هستند.
رئیس بانک مسکن شعبه بدره درباره علل عدم رغبت شهروندان برای نوسازی و توسعه مسکن معتقد است: عدم شمول شهر بدره در طرح بافت فرسوده باعث شده که این شهرستان عملا از سهمیه 40 هزار پرونده ایی بافت فرسوده در سال 95 سهمی نداشته باشد.
ابراهیم رحمانی افزود: بدره مشمول دریافت اعتبارت تبصره ای مانند مسکن مهر و بافت فرسوده نیست و از طرفی به خاطر سقف پایین تسهیلات روستایی که نهایت 180 میلیون ریال است عملا رغبتی برای نوسازی، بهسازی و یا ساخت و ساز جدید در بخش مسکن وجود ندارد.
وی نرخ بالای تسهیلات اعطایی را در رکود بخش مسکن موثر دانست و گفت: بانک مسکن در سال 95 سال اقتصاد مقاومتی برای حمایت از ساخت و سازهای جدید و ترمیم بافت فرسوده شهری تسهیلات 400 میلیون ریالی با نرخ بهره 18 درصد بدون سپرده و رسوب را عرضه کرد که با این وجود حتی شاهد یک تقاضا از سوی شهروندان بدره ای نبوده ایم.
رحمانی یادآور شد: قسمت اعظمی از بافت شهر بدره و مناطق تحت پوشش قدیمی و فرسوده هستند و اغلب سنگ ساز و فاقد کلاف بتنی و اسکلت فلزی هستند و در صورت پوشش این شهرستان به عنوان طرح بافت فرسوده می توان با اعطای تسهیلات ارزان قیمت که فقط پنج درصد آن بر عهده مشتری است به رونق ساخت و ساز و بهبود ایمنی ساختمان ها و توسعه شهری کمک کرد.
رئیس بانک مسکن شعبه بدره در مورد طرح مسکن مهر اظهار کرد: تعداد 57 پرونده مسکن مهر انفرادی و گروه ساخت از ابتدای سال 91 در بدره تشکیل شده که تسهیلات تمامی این پرونده ها پرداخت و تقسیط شده اند ولی این طرح اکنون در شهرستان بدره متوقف شده است.
شهردار بدره در مورد تاثیر نوسازی بافت های فرسوده در نمای شهر گفت: اصلاح و بازسازی ساختار شهری تاثیر مستقیمی بر پیشگیری از فرسودگی کالبد شهری و ناکارآمدی ساخت و سازها در شهر دارد.
احمد جاسمی افزود: بهسازی و نوسازی شهری نیازمند مشارکت مردم است که می تواند در رونق اجتماعی و اقتصادی آنان موثر باشد ولی باید توجه داشت که این مشارکت باید دارای توجیه مناسب اقتصادی و اجتماعی باشد تا بتواند زمینه حضور مالکان در این پروسه را فراهم آورد.
وی عمده مشکلات بخش ساختمان در بدره را اینگونه تشریح کرد: ساخت و ساز غیر مجاز و بدون اخذ پروانه های لازم، ساختمان های غیر اصولی مثل شیروانی ها، مشارکت کم شهروندان و خیرین در توسعه شهری و برنامه های عام المنفعه، عدم اختصاص اعتبارات بافت فرسوده به شهرستان و وجود معابر غیر استاندارد که عملا مدیریت شهری را با چالش روبرو کرده اند.
شهر بدره در 87 کیلومتری ایلام قرار دارد و در تیرماه سال 92 از بخش به شهرستان ارتقا یافت و دارای 2 بخش مرکزی و هندمینی و حدود 14 هزار نفر جمعیت است.
به گزارش ایرنا، بیش از 500 هکتار از محدوده قانونی استان ایلام را بافت های فرسوده و 230 هکتار را نیز سکونت گاه های غیر رسمی تشکیل می دهد که این میزان در مجموع 30 درصد محدوده شهری این استان را شامل می شود.
سهمیه احیای بافت های فرسوده این استان در سال گذشته هشت هزار واحد بود که از این میزان یک هزار و 600 نفر برای دریافت وام و تسهیلات نوسازی ثبت نام کردند.
خبرنگار: ناهید ابراهیمی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7177/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.