علی طاهر سارایی روز چهارشنبه در آستانه فرا رسیدن روز جهانی حیات وحش با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز ایلام اظهار کرد: از جمله تهدیدهای زیست محیطی که سلامت حیات وحش و جانوران را به خطر می اندازد، تصادف های جاده ای است که باعث تلف شدن و نابودی گونه های مختلف جانوری از جمله گونه های نادر و با ارزش می شود.
وی افزود: احداث بزرگراه و جاده های ارتباطی در مناطق تحت مدیریت، سرعت زیاد وسایل نقلیه و حجم زیاد تردد ماشین های عبوری و بی توجهی رانندگان به سلامت وحوش باعث بروز تصادف خودروها با وحوش و زخمی یا تلف شدن گونه های جانوری است.
سارایی یادآور شد: همچنین نصب جداکننده های بتونی در طول راه ها و بزرگراه ها بدون اینکه فاصله ایی برای عبور جانواران در نظر گرفته شود نیز میزان مرگ و میر وحوش را افزایش می دهد در حالیکه باید معبرهایی در میان این جدا کننده ها برای تردد وحوش ایجاد شود.
وی با بیان اینکه قاچاق انواع جانوران بویژه پرنده های شکاری از دیگر عواملی است که حیات وحش را به مخاطره می اندازد، تاکید کرد: خروج گونه ها از زیستگاه اصلی خود تخریب و نابودی تدریجی آن گونه ها را در پی دارد.
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام گفت: ورود گونه های غیر بومی به زیستگاه ها نیز موجب انتقال بیماری در بین گونه های بومی می شود ضمن اینکه گونه های غیر بومی به عنوان مهاجم احتمال تخریب یا آسیب رسانی به جانوران بومی را افزایش می دهد.
به گزارش ایرنا، در استان ایلام با گستره 2 میلیون هکتاری، 600 هزار هکتار جنگل و بیش از 400 هزار هکتار مرتع و بیابان وجود دارد و تاکنون 197 گونه پرنده، 38 نوع پستاندار و 46 گونه خزنده در مناطق مختلف این استان شناسایی شده است.
بطور قطع استان ایلام به خاطر تنوع آب و هوایی و جغرافیایی ماوا و زیستگاه گونه های بیشتری از وحوش است که تا کنون شناسایی شده اند.
بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار 141 هزار و 800 هکتار را مناطق حفاظت شده، یک هزار و 475 هکتار آثار طبیعی ملی و 368 هزار و 200 هکتار منطقه شکار و تیراندازی ممنوع تشکیل داده است.
شهروندان و علاقمندان به حفظ سرمایه های طبیعی استان می توانند مشکلات، موارد تخلف، شکار و موضوع های محیط زیستی را برای پیگیری با شماره های تلفن 33332286 و 33331804 و سامانه 1540 در میان گذارند.
در تقویم جهانی همه ساله سوم مارس برابر با 13 اسفند به نام روز حیات وحش نامگذاری شده که شعار امسال این روز 'به صدای جوانان گوش فرا دهید' است که بیانگر نقش نسل جوان در تصمیم گیری های آینده در زمینه محیط زیست و حیات وحش و توجه به حقوق زیست محیطی آنها همچون بهره مندی از هوا و زمین سالم و طبیعتی زیبا است.
خبرنگار: زهرا موسوی ** انتشار دهنده: مجید سلیمانی
7172/9002
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.