رضا طاهری روز سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: وزن این کالاها نزدیک به 2 هزار تن بوده که به کشورهای عراق، ترکیه و حاشیه خارج فارس صادر شده است.
وی اتمام مطالعه امکان سنجی توسعه خوشه پرورش دام و طیور از برنامه های اقتصاد مقاومتی و راه اندازی مرکز فروش مشترک تولیدات خوشه های سراسر کشور در ایلام را جزو فعالیت های حوزه صنایع کوچک شهرک های صنعتی استان در سال جاری عنوان کرد.
معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی ایلام افزود: 110 هزار دلار ریال تسهیلات امسال برای پرداخت به تعاونی های عضو خوشه استان در صندوق مهر امید از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با نرخ چهار درصد مصوب شده که تاکنون مبلغ 35 هزار دلار به این تعاونی ها پرداخت شده است.
طاهری ادامه داد: با وجود اختصاص این اعتبار هنوز 42 پرونده به میزان 42 هزار دلار در صندوق مهر امید پرداخت نشده که امیدواریم با کمک مدیرعامل آن این اعتبار به واحدهای صنعتی پرداخت شود.
وی گفت: به منظور کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع استان امسال 10 طرح به بانک های عامل معرفی شده که با پیگیرهای لازم 2 از آنها 43 میلیون ریال تسهیلات دریافت کردند.
وی افزود: همچنین در این مدت 10 طرح صنعتی برای دریافت تسهیلات از محل کمک های فنی و اعتباری به بانک های عامل استان معرفی شدند که با هماهنگی و پیگیری های لازم پنج طرح از آنها 11 میلیارد و 660 میلیون ریال وام دریافت کردند.

** صدور 45 ضمانت نامه برای حمایت از واحدهای صنعتی ایلام
معاون صنایع کوچک و نماینده صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در ایلام گفت: این صندوق از آغاز راه اندازی تاکنون برای 45 واحد تولیدی و صنعتی استان ضمانت نامه حمایتی صادر کرده است.
طاهری اظهار کرد: ارزش و مبلغ این تعداد ضمانت ها که از سال 89 تاکنون صادر شده بیش از 140میلیارد و 273 میلیون ریال بوده است.
وی افزود: صدور این ضمانت ها نشان می دهد صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک توانسته بیش از 40 درصد از مجموع ضمانت نامه های مربوط به واحدهای صنعتی و تولیدی استان ایلام را تامین کند.
معاون صنایع کوچک شهرک های صنعتی ایلام ادامه داد: 15 طرح از مجموع 45 طرح صنعتی استان که ضمانت برای آنها صادر شده منجر به ایجاد خسارت به این صندوق شده که 33 درصد طرح های دریافت کننده تسهیلات ضمانتی صندوق را تشکیل می دهد.
طاهری میزان و حجم خسارت این طرح ها را 53 میلیارد و 809 میلیون ریال اعلام کرد.
وی موضوع فعالیت صندوق ضمانت سرمایه گذاری را کمک به توسعه صنایع کوچک از طریق تضمین حداکثر 85 درصدی اصل و سود تسهیلات اعطایی بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری به صنایع و استفاده از وجوه اداره شده و سایر منابع مالی در چارچوب سیاست های صنعتی و برنامه های توسعه کشور در زمینه احداث، توسعه، بهسازی و نوسازی، سرمایه در گردش، توسعه پیمانکاری های فرعی و تحقیق و توسعه صنایع کوچک دانست.
نماینده صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در استان ایلام گفت: خرید فناوری و دانش فنی و تجهیزات آزمایشگاهی و توسعه منابع انسانی از دیگر هدف ها و وظایف این صندوق است.
طاهری یادآور شد: ضمانت نامه های اعتباری صندوق ضمانت سرمایه گذاری برای آسان سازی تامین منابع مالی با استفاده از توثیق تسهیلات صنایع کوچک صادر می شود که حداکثر تا 85 درصد اصل و سود تسهیلات پرداختی بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری به صنایع کوچک را تضمین می کند.
معا ون صنایع کوچک شهرک های صنعتی ایلام اضافه کرد: صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک برای حمایت هر چه بیشتر از صنعتگران اقدام به عقد تفاهم نامه با بانک های بانک ملی ایران، صنعت و معدن، کشاورزی، پاسارگاد، صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون، توسعه صادرات، رفاه کارگران، سینا و موسسه مالی و اعتباری کوثر کرده که تا سقف 30 میلیارد ریال برای هر واحد صنعتی ضمانت نامه صادر می کنند.
استان ایلام 14 شهرک و ناحیه صنعتی دارد.
به گزارش ایرنا، 553 واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری با سرمایه گذاری حدود 265 هزار میلیون ریال و ظرفیت اشتغال 9 هزار و 171 نفر در استان ایلام وجود دارد که 90 واحد از آنها اکنون نیمه فعال و تعطیل است.
واحدهای صنعتی و تولیدی غیرفعال استان ایلام تا ابتدای امسال 183 واحد بود که با بسته حمایتی دولت و در قالب اقتصاد مقاومتی تاکنون 88 واحد از آنها
به چرخه تولید بازگشته است.
در گذشته برای اجرا و بهره برداری از واحدهای نیمه فعال و تعطیل ایلام با ظرفیت اشتغال چهار هزار و 516 نفر در مجموع بیش از 23 هزار میلیون ریال سرمایه گذاری شده است.
برای احیا و فعال سازی دوباره این واحدها در دولت یازدهم برنامه ریزی های مناسب و کوشش های بسیاری انجام شده است به گونه ای که در نخستین گام برای دستیابی به این هدف مسائل و موانع آنها بصورت کارشناسی و علمی شناسایی شده است.
بر پایه این بررسی ها، 30 واحد نیمه فعال و 86 واحد تعطیل با مجموع 116 واحد صنعتی در این استان با سرمایه گذاری یک هزار و 302 میلیارد ریال قابلیت احیا و فعال سازی دوباره برای بازگشت به چرخه کار و تولید دارد.
مهمترین مشکلات و اصلی ترین عوامل تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی و تولیدی استان ایلام نداشتن نقدینگی و سرمایه در گردش، فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و به روز نبودن فناوری خط تولید و مساله تامین مواد اولیه است.
مسائل و چالش های مدیریتی، اختلاف شرکا و نیز مشکلات مربوط به بازار فروش محصول تولیدی از دیگر موانع اصلی تعطیلی و نیمه فعال بودن واحدهای صنعتی استان به شمار می رود.
با توجه به شعار سال و نامگذاری آن به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به منظور رفع مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی استان ها از جمله ایلام الزام های اجرایی در نظر گرفته شده که برای تحقق آنها نیاز به همکاری و هم افزایی دستگاه های اجرایی از جمله سامانه های بانکی، مالیاتی و بیمه است.
خبرنگار: جلال اسکندری** انتشار دهنده: شهریار حیدری فر
6033/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.