سازمان بهداشت جهانی شعار سال 2017 خود را Depression: Let's talk قرار داده است که به معنای افسردگی، بیا حرف بزنیم است.
افسردگی [2] می تواند از دوران شیرخوارگی آغاز شود و تا آخر عمر همراه فرد باشد اما اوج شیوع افسردگی دوران نوجوانی و دوران سالمندی است.
این عارضه می تواند در همه کشورها، همه سنین و همه جوامع بشری رخ دهد در بدترین حالت، افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود در حال حاضر دومین علت اصلی مرگ و میر افراد 29 - 15 سال است.[3]
برای همه شما پیش می آیدکه در مواقعی از زندگی به شدت احساس یاس و ناامیدی می کنید، حوصله هیچ کس و هیچ چیز را ندارید، همه دنیا را لشکریانی برای مبارزه با خود می پندارید و تفکراتی از این دست که بر روی اخلاق و کارکردهای طبیعی تان تاثیر گذاشته و حتی شما را از روند روزمره زندگی خارج می کنند.
آنچه فرد را دچار افسردگی می کند مجموعه ای از عوامل است به طوری که باید افسردگی را به پازلی تشبیه کرد که از اجزای فراوانی تشکیل شده اما به طور کلی می توان گفت افسردگی می تواند به خاطر دلایل زیر باشد:
الف - عدم تعادل شیمیایی در مغز
ب - زمینه ارثی و ژنتیکی
ج - عوامل محیطی
د - الگوهای نادرست شناختی
ه - بیماری جسمی
و - زایمان[4]
سه گروه خاص در پیام سازمان بهداشت جهانی بیشتر مدنظر هستند که عبارتند از نوجوانان و جوانان، زنان در سنین باروری (بویژه پس از زایمان) و سالمندان (بالای 60 سال) که به خاطر وجود آمار و واقعیت های تکان دهنده در این ارتباط، سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشته تا سال 2017 را به این موضوع اختصاص دهد.
از جمله این موارد مهم عبارتند از:
• در سراسر جهان اختلالات روانی شایع در حال افزایش است، بین سال های 1990 و 2013 تعداد افرادی که از افسردگی یا اضطراب رنج می برند نزدیک به 50 درصد افزایش یافته است.
• نزدیک به 10 درصد از جمعیت جهان تحت تاثیر یک یا هر دو نوع این شرایط هستند، افسردگی به تنهایی 10 درصد از سال های عمر از دست رفته بخاطر ناتوانی را در جهان به خود اختصاص داده است.
• در شرایط غیر منتظره و کشمکش های پیش رو یک نفر از هر پنج نفر در معرض خطر افسردگی و اضطراب قرار دارد.
• افسردگی خطر ابتلا به دیگر بیماری های غیر واگیر مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد، متقابلا نیز بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد.
• افسردگی پس از زایمان در زنان باردار می تواند در روند رشد نوزادان تاثیر گذارد.
• در بسیاری از کشورهای جهان حمایت و پشتیبانی در دسترس برای افراد مبتلا به اختلالات روانی بسیار کم است یا وجود ندارد حتی در کشورهای با درآمد بالا حدود 50 درصد از افراد مبتلا به افسردگی درمان نمی شوند.
• عدم وجود درمان برای اختلالات روانی شایع، هزینه های بالای اقتصادی را به بار می آورد شواهد جدید از یک مطالعه انجام شده به سفارش WHO نشان می دهد که افسردگی و اختلالات اضطرابی به تنهایی سالیانه هزینه ای بیش از یک تریلیون دلار دارد.
• شایعترین اختلالات سلامت روان با هزینه ای نسبتا کم قابل پیشگیری و درمان هستند.[5]
طبقه بندی های مختلفی برای حالات یک فرد افسرده انجام شده اما سازمان بهداشت جهانی الگویی ارائه کرده که شامل حالت افسرده، کاهش علاقه و لذت، کار کم و خستگی زیاد، کاهش تمرکز و توجه، احساس بی ارزش بودن، نگاه بدبینانه و مایوسانه، فکر یا عمل به خودکشی، اختلال خواب و کاهش اشتها.[6]
هر کس در زندگی خود یک یا چند مورد از عوامل فوق را تجربه کرده است، این عوامل ممکن است در اثر شکست های مختلف روحی، عاطفی و اقتصادی و حتی تجارب شغلی برای افراد پیش آیند، نکته مهم برای هر فرد شناخت سریع شرایط محیطی و روانی خود و تعریف موقعیت پیش آمده است تا به این وسیله از بروز احساس مداوم ناخوشایند در تن و روح خویش پیشگیری کرده و مانع ایجاد افسردگی گردد.
افسردگی در دوران کودکی و نوجوانی معمولا مورد نظر قرار نمی گیرند و نوجوان معمولا به عنوان فردی دمدمی مزاج، بدقلق، نگران یا دردسرساز شناخته می شود که دلیل این امر می تواند به خاطر عدم شناخت و باور بزرگسالان نسبت به این عارضه و همچنین ابراز دردهای نوجوانان به اشکال دیگری مانند بی حوصلگی یا تنهایی برای بزرگسالان است.[7]
مقابله با افسردگی و درمان آن باید در تمام سنین و در بین همه افراد به صورت گسترده فراگیر شده و عملی گردد، افکار منفی ذهن خود را بشناسید و همواره سعی کنید از قانون نیمه پر لیوان در بررسی فعالیت های محیط خود بهره ببرید.
در جوامعی مانند کشور ما که بدلیل شرایط اجتماعی و اقتصادی زمینه برای احساس شکست یا سرخوردگی یا احساس نابرابری اجتماعی وجود دارد، می توان با ایجاد فضای شخصی [8] که یک مهارت مهم روانی است اندکی از دیگران دور شده و کمی با خود بود.
10 گام مهم و کلیدی برای کنترل افسردگی وجود دارد که عبارتند از:
1- اگر نیاز به کمک دارید آن را طلب کنید و در سکوت رنج نبرید
2 - گام به گام حرکت کنید
3 - مشکلات را به بخش های کوچک تقسیم کنید
4 - فعالیت ها ی مثبت خود را افزایش دهید
5 - وقتی افسرده اید بیشتر مواظب افکارتان باشید
6 - شیوه تفکر خود را بشناسید تا آزارگر درونی خودتان را بهتر بشناسید
7 - افکارتان را برای شناخت بیشتر بنویسید
8 - مسایل کلیدی افسردگی خود را دریابید مانند نیاز به تایید،احساس خجالت، کمال گرایی، آرزوهای غیر واقعی و...
9 - شیوه مبارزه با افکار خود را از طریق استفاده از ذهن منطقی و ذهن دلسوز خود یاد بگیرید و با خودتان مهربان تر رفتار کنید.
10- با افکار منفی خود مبارزه کنید[9]
تفکر منفی امروزه به شدت در جامعه ما رواج دارد، در تمام پیش آمدهای روزمره معمولا نخستین داوری و سنجش ما از محیط، تفکری منفی است که تاثیر به شدت زیادی بر روح و جسم برجا می گذارد.
تفکر منفی و افسردگی به شدت با هم رابطه متقابل دارند و این تفکرات منفی باعث می گردد ما انعطاف پذیری خودمان را در تقابلات اجتماعی از دست داده و نهایتا امیدهای مان را برباد رفته بیابیم.
دلایل مهم تفکر منفی گرا را می توان در نتیجه گیری سریع، پیش بینی آینده، کسب نتایج کاری نامطلوب، استدلال های عاطفی، عدم شناخت نکات مثبت، لجبازی و اصرار بر اعمال منفی، تفکر سیاه و سفید، خود محوری و در نهایت عدم اعتماد به دیگران دانست که همگی این کنش های منفی گرا و افسردگی آور با تمرین هایی قابل حل هستند.
بیا حرف بزنیم و برای این کار اولین کسی که مخاطب ماست خود ما هستیم، باید مهارت مهم حرف زدن با خود را بیاموزیم، خیلی ها با خود حرف می زنند اما در این حرف های شان به دنبال خود فریبی و توجیه اعمال نادرست خود هستند حرف زدن با خود باید به دور از قضاوت های پیشین و جدا از نتیجه گیری هایی باشد که دوست داریم حادث شوند!
بعد از حرف زدن با خود نوبت به نزدیکان و دوستان صمیمی می رسد، هر کس باید برای لحظه های مهم زندگیش دوستی داشته باشد که بتواند بی دغدغه و فارغ از راست و دروغ های مصنوعی همیشگی با او حرف بزند، درد دل کند و خودش را برای خالی شدن کامل از دغدغه های جاری به او عرضه کند.
در مواردی که نیاز به مراجعه به پزشکان و روان پزشکان احساس گردد باید حتما و بی درنگ این کار را انجام داد چرا که ثبات و دوام حالات افسردگی در فرد می تواند به دوری وی از کار و اجتماع و نهایتا خودکشی منجر گردد.
پس بیا حرف بزنیم!
منابع
1 - world health organization که به اختصار who نامیده می شود.
2 - depression
3 - خزایی،گل نوش، کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان چالوس (دانشگاه علوم پزشکی مازندران) - مقاله منتشره در درگاه hcch.ir
4 - صادقی، مجید، افسردگی، نشر قطره، 1387، چاپ اول
5 - خزایی، گل نوش، کارشناس مسئول آموزش سلامت مرکز بهداشت شهرستان چالوس (دانشگاه علوم پزشکی مازندران) - مقاله منتشره در درگاه hcch.ir
6 - پاتریک و جان شری، ترجمه نیره اقبالیان، مقابله با افسردگی در جوانان، انتشارات نسل نواندیش، 1388، چاپ دوم
7 - فیتز پاتریک و جان شری - ترجمه ایرج مثال آذر، مقابله با افسردگی در کودکان و نوجوانان، نشر پنجره، 1387، چاپ اول
8 - personal space
9 - پاول گیلبرت، ترجمه سیاوش جمال فر، غلبه بر افسردگی، انتشارات رشد 1386
نویسنده: جمال دارابی
9002

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.