متأسفانه به علت عدم استفاده مناسب از پتانسیل ها و استعدادها، نه تنها در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته، بلکه در مقابل تکانه های اقتصادی و اهرم های فشار کشورهای غیرهمسو نیز آسیب پذیر است، لذا راه حل مناسبی که برای ارتقاء سطح توانمندی اقتصادی و افزایش توان ضربه گیری اقتصاد کشور در مقابل تکانه های بیرونی و فشارهای اقتصادی کشورهای غیرهمسو از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده است، استفاده مطلوب از پتانسیل های کشور در چارچوب سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است.
یکی از جهت گیری هایی که در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بدان اشاره شده است، توسعه کارآفرینی در کشور است. در تعاریف صورت گرفته از مفهوم کارآفرینی، به ابعادی از جمله نوآوری، خلاقیت، ریسک پذیری، شکار فرصت ها، فراهم آوردن ابزار تولید و ... تأکید شده است که با قرار دادن این واژه ها در کنار هم، می توان گفت: کارآفرین شخصی است دارای هدف و اعتماد به نفس لازم جهت دستیابی به آن که با تکیه بر ذهن پویا و خلاق خود و قبول مخاطره و تحمل ابهام، فرصت های اقتصادی پیرامون خود را شناسایی و با اقدامات نوآورانه و فراهم آوردن ابزار لازم، اقدام به تولید ثروت می کند.
اما سؤالی که در اینجا ممکن است به ذهن خطور کند اینست که؛ آیا در زمینه توسعه کارآفرینی مسؤلیتی متوجه دولت هست یا اینکه این افراد جویای کار و درآمد هستند که باید شخصاً به کارآفرینی دست بزنند؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت: زمینه سازی توسعه کارآفرینی متوجه دولت ها و سیاستگذاران است که می توان وظایف آنها را در این خصوص به شرح ذیل تقسیم بندی کرد:
- توانمند سازی: در زمینه توانمندسازی، دولت و سیاستگذاران باید با ارائه آموزش های لازم و مناسب به متقاضیان کسب و کار، هدفمندی، اعتماد به نفس، خلاقیت، ریسک پذیری، شکار فرصت ها و نوآوری را به آنان آموزش دهند و این مفاهیم را در ذهن آنان نهادینه کنند و علاوه بر آن، شرایط دستیابی مناسب افراد به تسهیلات و ابزار مورد نیاز آنها را برای راه اندازی یک کسب و کار جدید فراهم نماید.
- ظرفیت سازی: ظرفیت سازی در کارآفرینی به ایجاد ظرفیت مناسب برای فروش محصولات تولیدی کارآفرینان اشاره دارد که نقش دولت در این زمینه بسیار مهم است. ایجاد بازار مناسب و تسهیل دستیابی کارآفرینان به این بازارها در زمره وظایف دولت و سیاستگذاران است که این مهم، به روش های دیپلماسی اقتصادی، بازاریابی هدفمند و ... قابل تحقق است.
نکته آخر اینکه تا زمانی که زمینه های توسعه کارآفرینی در کشور فراهم نشود، نمی توان به ظهور کارآفرینان و مشاغل کارآفرینی در جامعه و کشور چندان امیدوار بود.
نویسنده: یونس آزادی ، مدرس دانشگاه

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.