دکتر وهاب پیرانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شیوع بیماری فصلی آنفلوآنزا در نقاط مختلف کشور، اظهار داشت: هرچند در استان ایلام نمونه هایی از این بیماری مشاهده نشده است اما مردم باید با رعایت نکات بهداشتی و تغذیه ای مهمی چون عدم خرید مرغ زنده که فاقد نظارت بهداشتی کارشناسان است خود را از ابتلا به این بیماری مصون کنند.

وی افزود: همه مرغداری های صنعتی و سنتی استان ایلام و ماکیان روستایی و عشایری توسط کارشناسان دامپزشکی مورد رصد و پایش قرار می گیرند و از همه بهره برداران نیز خواسته شده است در صورت مشاهده هرگونه مرگ و میر مشکوک به تعداد زیاد موضوع را به دامپزشکی محل سکونت خود اطلاع دهند.

پیرانی در مورد پرندگان وحشی و مهاجر نیز اضافه کرد: تیم های گشت و پایش مشترک دامپزشکی و محیط زیست همه زیستگاه هاو تالاب های محل زندگی پرندگان بومی و مهاجر را به طور مرتب پایش می کنند.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ موردی از ابتلای پرندگان اهلی و وحشی استان ایلام به بیماری آنفلوآنزا مشاهده نشده است و کلونی های محل زیست همه پرندگان اهلی و وحشی توسط کارشناسان کنترل می شود.

مرگ و میر ناگهانی پرندگان وحشی مشاهده نشده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز گفت: تاکنون هیچ موردی از مرگ و میر انبوه و ناگهانی پرندگان وحشی در استان مشاهده یا مخابره نشده است.

غلامحسین ابدالی یادآور شد: در صورت مشاهده هرگونه مرگ مشکوک پرندگان وحشی لاشه ها جمع آوری و برای تعیین علت مرگ به دامپزشکی ارجاع داده می شود.

وی تاکید کرد: تمام زیستگاه های پرندگان استان ایلام از سوی محیط بانان محیط زیست و کارشناسان دامپزشکی برای مشاهده هرگونه علائم آنفلوآنزای پرندگان تحت کنترل و رصد است.

آخرین مورد از شیوع آنفلوآنزا در میان پرندگان استان ایلام در سال ۸۹ رخ داد و پس از آن تاکنون موردی از آنفلوآنزا در بین پرندگان اهلی و وحشی استان ایلام مشاهده نشده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.