دکتر راضی ناصری‌فر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شیوع بیماری آنفلوانزا همزمان با فصل سرد سال طبیعی است و در این میان خود مراقبتی و رعایت بهداشت فردی در پیشگیری از ابتلا به آن نقش مهمی دارد.

وی افزود: در ایلام افرادی که برای این بیماری به مراکز درمانی مراجعه کردند به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفتند و واکسن مورد نیاز نیز به بیماران گروه‌های حساس تزریق شده است.

دکتر ناصری‌فر با بیان اینکه هیچ کمبودی در توزیع واکسن آنفلوانزا در داروخانه ها وجود ندارد، گفت: همه افراد می‌توانند با تجویز پزشک از این واکسن برای جلوگیری از ابتلا به بیماری استفاده کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام افزود: آنفلوانزا یک بیماری ویروسی دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌شود وعلائم این بیماری به طور معمول به طور ناگهانی شروع می‌شود.

علائم آنفلوانزا و راه‌های پیشگیری کدام است؟

دکتر ناصری‌فر یادآور شد: علائم این بیماری تب معمولا شدید، سردرد، گلو درد، بدن درد (درد عضلانی ) و خستگی مفرط، سرفه خشک، گرفتگی یا آبریزش بینی، اسهال و استفراغ در کودکان است.

وی اضافه کرد: انتشار این بیماری به طور معمول از فرد به فرد و از طریق تماس دست آلوده به ویروس آنفلوانزا و سپس تماس با دهان و بینی فرد منتقل می‌شود.

 وی راه‌های پیشگیری از آنفلوانزا را تزریق واکسن در افراد در معرض خطر، رعایت اصول بهداشت فردی مانند پوشاندن دهان و بینی با پارچه یا دستمال کاغذی تمیز و  دورانداختن آن پس از هر بار مصرف در سطل زباله، شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون مخصوصا بعد از سرفه یا عطسه یا بعد از ارتباط با بیمار، فاصله گرفتن هر چه بیشتر از بیماران (حداقل یک متر) و در صورت ابتلا به بیماری ماندن در منزل و نرفتن به مدرسه یا محل کار عنوان کرد.

وی توصیه کرد: شهروندان می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و  استفاده از دستور پزشک و مصرف داروهای تجویز شده، این بیماری را درمان و با رعایت اصول پیشگیری از انتشار بیماری به دیگران خوداری کنند.

بر اساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، بیماری آنفلوانزا امسال حدود سه هفته زودتر از سال‌های گذشته در کشور شیوع یافت. هر سال این بیماری در آبان شایع می‌شود اما امسال از اوایل مهر شاهد شیوع این بیماری در ایران و اغلب کشورهای دنیا بودیم و اکنون نیز در اوج شیوع و همه‌گیری آن قرار داریم و این همه‌گیری حداقل تا سه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

محمدمهدی گویا گفت: تا پایان هفته گذشته ۹ هزار بیمار تنفسی در بیمارستانهای کشور بستری شدند که از این تعداد به طور قطعی ۳۴۲ نفر مبتلا به آنفلوانزا بودند که تحت درمان قرار گرفتند. نوع آنفلوانزایی که امسال در کشور شایع است، آنفلوانزای «اچ 1 ان 1» (H۱N۱) و «اچ 3 ان 2» (H۳N۲) است که البته حدود ۹۰ درصد موارد از سوش (نوع) ویروس «اچ 1 ان 1» گزارش شده که نوع شدیدتر این بیماری است.

وی ادامه داد: تشخیص بیماری آنفلوانزا توسط افراد عادی ممکن نیست و نمی‌توان هر سرماخوردگی یا بیماری تنفسی را به آنفلوانزا نسبت داد. تشخیص قطعی بیماری فقط با انجام آزمایش امکانپذیر است.

وی گفت: بیماری آنفلوانزا همچنان مسیر رشد و افزایش نسبی را طی می‌کند و زمان اوج این بیماری تمام نشده است. 

وی در مورد تامین داروی درمان آنفلوانزا نیز گفت: داروی تامیفلو که برای درمان این بیماری کاربرد دارد به میزان کافی در کشور وجود دارد و به هیچ‌وجه کمبود نداریم اما این دارو در همه جای دنیا یک داروی بیمارستانی است و در داروخانه‌ها به طور مستقیم توزیع نمی‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.