محمدتقی نظرپور عصر سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح های عمرانی دانشگاه ایلام در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: امسال بیش از ۲۳۶ پروژه برای تامین اعتبار از ردیف متمرکز مدیریت سبز به کارگروه راهبری مدیریت سبز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال شد که پس از بررسی های فنی و کارشناسی، ۶۹ پروژه به منظور تامین اعتبار انتخاب شدند.

وی افزود: از میان این پروژه ها ۵۴ پروژه در گروه جمع آوری آب های سطحی، مدیریت آب و پساب، ۱۳ پروژه در گروه ارتقای کیفی موتورخانه ها و بهینه سازی سامانه های تاسیساتی و یک پروژه در گروه انرژی های تجدیدپذیر، ممیزی، پایش هوشمند و کنترل مصرف انرژی بوده است.

نظرپور با بیان اینکه در گروه مدیریت پسماند و حمل و نقل نیز یک پروژه انتخاب شد، گفت: به منظور پایش نتایج پروژه های اجرا شده در حوزه مدیریت سبز در دانشگاه ها و تاثیر آنها در کاهش مصرف حامل های انرژی و آب، گزارش مصارف بیش از ۱۰۰ دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت.

وی در خصوص مدیریت سبز در دانشگاه ها اظهار داشت: اقداماتی که وزارت علوم در خصوص این طرح در سراسر کشور و دانشگاه های وابسته انجام داده است در چند دسته گنجانده می شوند.

معاون اداری مالی وزیر علوم افزود: دسته اول رتبه بندی دانشگاه های سبز است که در حال انجام آن هستیم و باید دید، دانشگاه نسبت به دانشگاه های سطح کشور و جهان چگونه است و در مدیریت سبز جزو چندمین دانشگاه های کشور هستند.

به گفته نظرپور، مقایسه وضعیت دانشگاه ها با یکدیگر در هر سطح، مقایسه وضعیت دانشگاهها با وضعیت مطلوب، مقایسه وضعیت دانشگاه ها با دانشگاه های بین المللی پیشرو در حوزه مدیریت سبز و پایش انحراف، پسرفت یا پیشرفت بر اساس ارزش های توسعه دانشگاه سبز از دیگر اقدامات انجام گرفته در این زمینه است.

وی در خصوص عملکرد این وزارت نیز گفت: طی سال های گذشته اقداماتی از جمله انرژی های تجدیدپذیر، پایش هوشمند و کنترل مصرف انرژی و همچنین ارتقا کیفیت موتورخانه ها و بهینه سازی سامانه های تاسیساتی در مصرف انرژی در دانشگاه ها صورت گرفته است.

وی افزود: بر اساس آخرین آمار موفق شدیم حدود ۳۰ درصد در مصرف انرژی در بخش آب، گاز و برق صرفه جویی کنیم.

 معاون اداری مالی وزیر علوم یادآور شد: همچنین مدیریت آب و پسماند در دانشگاه یکی از دیگر پروژه هایی است که افتتاح می شود و سعی شده است مشکلی برای محیط زیست در این منطقه نداشته باشد.

وی در خصوص فضای سبز نیز اضافه کرد: از پساب همین پسماندهای دانشگاه می توان برای فضای سبز  دانشگاه استفاده کرد و امسال در نظر داریم در زمان درختکاری حداقل ۵۰۰ هزار اصله درخت در دانشگاه ها کاشته شود.

به گفته نظرپور، اقدامات خوبی در بخش کمبود فضای آموزشی توسط دانشگاه ایلام انجام شده و پروژه هایی نیز در دست اجرا است که امیدواریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری همچنین استانداری با استفاده از اعتبارات استانی بتوانند در توسعه این مرکز آموزشی بعنوان دانشگاه مادر قدم بردارند.

 نظرپور همچنین در خصوص اسناد مالکیت دانشگاه ایلام گفت: با اقدامات خوب دانشگاه و محصور کردن فضایی که در اختیار آن است باید حداکثر استفاده از فضاهای موجود صورت گیرد.

وی تاکید کرد: باید به لحاظ اعتبار استانی و ملی بتوانیم دانشگاه ایلام را به جایگاه واقعی خود برسانیم و همه استان بتوانند از طرفیت های دانشگاه حداکثر بهره را ببرند.

به گفته وی، ۲۰ درصد اعتبارات اساسی به دانشگاه ها پرداخت شده و بزودی ۸۰ درصد دیگر نیز تا پایان آبان ماه جاری به همه دانشگاه ها از جمله دانشگاه ایلام پرداخت می شود.

نظرپور تاکید کرد: پروژه های باقیمانده دانشگاه ایلام باید از اعتبارات استانی تکمیل شوند و ما هم تلاش می کنیم استان بتواند از ظرفیت های خود از توازن استانی به دانشگاه استفاده کند.

 وی تصریح کرد: هم اکنون حدود ۵۰ میلیارد ریال برای تعمیرات اساسی و محوطه سازی به دانشگاه ایلام تخصیص یافته است اما با توجه به سایت ۳۰۰ هکتاری دانشگاه ایلام، این میزان اعتبار پاسخگوی نیاز دانشگاه نیست و باید تلاش کنیم ظرفیت های این بخش را افزایش دهیم.

 

افتتاح ۲ پروژه عمرانی در دانشگاه ایلام

۲ پروژه عمرانی دانشگاه ایلام با اعتبار ۲۲۰ میلیارد ریال با حضور با حضور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، رئیس دانشگاه ایلام به بهره برداری رسید.

محمد علی اکبری در حاشیه افتتاح پروژه های دانشگاه ایلام گفت: پکیج تصفیه فاضلاب دانشگاه ایلام که اجرای آن از سال ۹۵ آغاز شد با ظرفیت ۶۰ متر مکعب در شبانه روز و اعتبار ۱۶۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

وی افزود: این پکیج با به کارگیری برترین تکنولوژی های روز و در راستای مدیریت سبز، حفاظت از محیط زیست و استفاده در فضای سبز دانشگاه ایلام افتتاح شد.

علی اکبری یادآور شد: پروژه راه های دسترسی دانشگاه ایلام به طول ۶ کیلومتر و اعتبار ۶ میلیارد ریال نیز افتتاح شد.

وی اضافه کرد: این طرح در سال ۹۴ مطابق با طرح توسعه جامع دانشگاه ایلام و از محل اعتبارات محوطه سازی و تأسیسات زیربنایی آغاز شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.