همایش آگاهی بخشی، غربالگری و تشخیص زود هنگام سرطان پستان ویژه بانوان روز سه شنبه با حضور جمع کثیری از بانوان ایلامی در سالن هلال احمر شهر ایلام برگزار شد.

حسن نورمحمدی فوق تخصص آنکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام در این همایش اظهار داشت: اهمیت دادن به سلامتی با مراجعه به مراکز بهداشتی، سبک زندگی ، تحرک و فعالیت بدنی از کودکی و پیشگیری قبل از وقوع بیماری تا حد بسیار زیادی می تواند در کاهش میزان شیوع سرطان سینه در بین بانوان موثر باشد. 

وی از سرطان سینه به عنوان شایع ترین نوع سرطان زنان در کشور نام برد و گفت: این بیماری، به صورت عمده در زنان بالای ۴۵ سال مشاهده می شود در واقع این نوع بیماری در زنان ۱۵۰ برابر نسبت به مردان بیشتر است.

دکتر نورمحمدی با اشاره به اینکه پیشگیری مهمتر از درمان است و هزینه های درمانی را کاهش می دهد، یادآور شد: مقوله مهم خود مراقبتی نقش موثری در پیشگیری از ابتلاء به سرطان سینه دارد، روش اصلی درمان این بیماری جراحی است، اما اگر این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود به طور کلی قابل درمان بوده و  حتی نیاز به جراحی پیچیده ندارد.

وی، سه روش تشخیص زودرس، خودآزمایی سینه ها، معاینه توسط پزشک و آزمایش غربالگری و ماموگرافی را بسیار مهم دانست تا این بیماری در ابتدا تشخیص و درمان شود.

این فوق تخصص جراحی سرطان تاکید کرد: لمس توده یا تومور در سینه، ترشح آب یا خون آبه از سینه، تغییرات در پوست بافت پستان، بزرگی غدد لنفاوی زیربغل از علائمی است که بانوان در صورت مشاهده آن باید به پزشک مراجعه کنند.

وی با انتقاد از ضعف آگاهی بخشی در مورد این بیماری در استان گفت: باید همه پای کار آیند و با آگاهی بخشی در رفع این ضعف بکوشیم.

سرطان سینه شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و سالانه حدود ۲ میلیون نفر در سراسر جهان به آن مبتلا می‌شوند. غربالگری منظم و تشخیص به موقع مهم‌ترین عوامل موفقیت در درمان این بیماری است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.