پیش از این اداره کل هواشناسی ایلام با صدور اخطاریه ای از کشاورزان و دامداران خواسته بود: نسبت به هشدارهای هواشناسی در خصوص آسیب های احتمالی ناشی از فعالیت موج بارشی کنونی هوشیار باشند.

نقاط مختلف استان ایلام از اواخر مهرماه تاکنون شاهد بارش باران و تگرگ بوده و این سامانه طبق پیش بینی های هواشناسی تا اواخر وقت فردا در استان به فعالیت ریزشی خود ادامه می دهد.

این بارش ها به صورت نقطه ای و مقطعی شدت و ضعف داشته و تقویت می شود و بنا به گفته کارشناس هواشناسی این سامانه موثر جوی تا زمان خروج از استان تمام نقاطی را که تاکنون باران نداشته اند را درگیر می کند.

بنا به گفته کارشناس هواشناسی ایلام هم اکنون بارش در برخی مناطق استان چون ایلام، صالح آباد، ملکشاهی، لومار و بدره وجود دارد.

احسان احمدی نژاد افزود: ولی به تدریج سایر نواحی استان چون دهلران، مهران، دره شهر و دیگر نقاطی که در سال زراعی جاری تا به حال بارش نداشته اند نیز شاهد بارش نزولات جوی خواهند بود.

وی افزود: این بارش ها با شدت نقطه ای و مقطعی تا اواخر وقت فردا ادامه دارد و از روز دوشنبه به تدریج از قدرت آن کاسته می شود هرچند طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه احتمال بارش های پراکنده ضعیف وجود دارد.

احمدی نژاد یادآور شد: بارش ها به صورت رگبار باران و تگرگ همراه با رعد و برق و وزش لحظه ای باد است که در گردنه ها مه و صاعقه نیز قابل پیش بینی است.

وی تاکید کرد: طغیان رودخانه ها، جاری شدن آب در خشکه رودها، آبگرفتگی معابر و مسیل ها از پیامدهای این سامانه بارشی است.

وی به کشاورزان توصیه کرد: از برداشت محصولات پاییزه تا پایان خروج این سیستم از استان ایلام اجتناب کنند و در صورت برداشت محصول، آن را در مکان سرپوشیده قرار دهند واز سلامت تاسیسات فنی و برقی ایستگاه های پمپاژ آب به علت رعد و برق و صاعقه مطمئن شوند.

به گفته احمدی نژاد میانگین دمای هوای استان ایلام نسبت به هفته گذشته چهار تا ۶ درجه کاهش یافته است و جبهه هوای سرد همچنان در استان وجود دارد.

مدیرکل امورعشایری استان ایلام هم گفت: به تمام عشایر استان در مناطق مختلف هشدارها و توصیه های لازم داده شده است.

علی سلیمی یادآور شد: این هشدارها هم از طریق ارسال پیام کوتاه و هم به صورت حضوری توسط کارشناسان امور عشایری به آنها ابلاغ شده است.

وی افزود: عشایر باید از تعلیف دام در ارتفاعات به علت بروز خطر صاعقه و رعد و برق خودداری کنند و همچنین خود نیز از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه های دارای آب یا خشکه رودها به علت احتمال طغیان رودخانه اجتناب کنند.

فرمانده پلیس راه استان ایلام هم گفت: هم اکنون با وجود بارش باران و تگرگ اما تردد در جاده های استان روان و بدون مشکل در جریان است و هیچ گونه گزارشی از رانش و ریزش جاده های کوهستانی مخابره نشده است.

سرهنگ رضاهمتی زاده اظهار داشت: باتوجه به مه آلود بودن مسیرهای کوهستانی و گردنه ها رانندگان هنگام عبور از این مسیرها احتیاط های لازم را مد نظر داشته باشند.

وی افزود: باتوجه به لغزندگی و مه آلود بودن جاده ها و کاهش دید، رانندگان باید از سرعت و سبقت بیجا خودداری کنند تا از بروز حوادث ناگوار جاده ای جلوگیری شود.

برخی نقاط شهر ایلام به علت بارش شدید باران و تگرگ دچار آبگرفتی شده است که باعث اختلال در تردد مردم و خودروها شده است.

با توجه به اینکه شدت بارش ها به صورت نقطه ای و مقطعی تا اواخر فردا در نقاط مختلف استان ایلام وجود دارد بنابراین عشایر، کشاورزان، دامداران، زنبورداران و باغداران نسبت به وزش باد شدید و احتمال بارش تگرگ اقدام های لازم بری جلوگیری از خسارات احتمالی را مد نظر داشته باشند.

 همچنین مجاوران رودخانه ها، خشکه رودها و مسیل ها به علت اینکه احتمال طغیان وجود دارد از نزدیک شدن به حریم روخانه ها و مسیل ها اجتناب ورزند.

به علت وقوع صاعقه و رعد و برق شدید باید از ایستادن در مناطق مرتفع چون تپه و دامنه کوه ها، پشت بام ساختمان های بلند، زیر درختان و دکل های برق فشار قوی خودداری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.