سیدتراب میری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با این وجود استان ایلام فاقد کارخانه فرآوری چغندر قند است و همین مساله موجب خروج این محصول با ارزش افزوده کم به استان های همجوار می شود.

وی افزود: در صورت تمایل سرمایه گذاران در این بخش و ایجاد کارخانه تولید قند می توان از این ظرفیت در استان بهره برد.

وی بیان کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی  و وجود آب و هوای متنوع می توان در استان از ظرفیت توسعه کشت و صنعت در شهرستان های مختلف استان بهره برد.

مدیرکل جهاد کشاورزی ایلام گفت: صنایع فرآوری گیاهان دارویی، گل نرگس، زیتون، احداث گلخانه ۱۰۰ هکتاری در ۱۵ کیلومتری مرز مهران، ایجاد و  کشت باغات پسته، انجیر، بادام دیم و ... از دیگر ظرفیت های بخش کشاورزی استان است و سرمایه گذاران می توانند در این بخش ها سرمایه گذاری کنند.

میری اضافه کرد: استان ایلام با توجه به وجود ۴۰۰ واحد مرغداری که در هر دوره بیش از هفت میلیون قطعه جوجه ریزی دارند می تواند مکان مناسبی برای سرمایه گذاری در تکمیل زنجیره ارزش شامل مرغ مادر و جوجه یک روزه ، مرغ تخمگذار و ... باشد و با بسته بندی مناسب مجوز صادرات حتی به کشور عراق را دریافت کند.

میری گفت: ظرفیت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی استان قابل توجه است و ما از حضور سرمایه گذاران در بخش های مختلف کشاورزی حمایت می کنیم.

وی اظهار داشت: کشاورزی استان ایلام در دولت تدبیر و امید در بخش اعطای تسهیلات برای اجرای طرح های نوین آبیاری، زراعت، دام، طیور، شیلات، آبزیان، باغبانی، مکانیزاسیون، آب و خاک، صنایع، ایجاد طرح های کلانی چون احیای اراضی دشت های دهلران و مهران از حوزه آبریز سد کرخه و سامانه گرمسیری رونق چشمگیری یافته است.

وی افزود: از میزان ۶ هزار و ۲۲۰ هکتار باغات مثمر استان سالانه ۱۸ هزار و ۲۳۳ تن انواع میوه تولید می شود که با توجه به استقبال مردم برای توسعه باغات این میزان از نظر شاخصی در حال افزایش است. 

وی ادامه داد: همچنین  سالانه ۱۶۵ هزار تن انواع تولیدات دامی شامل گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، تخم مرغ، عسل و شیرخام در استان تولید می شود که عمده این فرآورده های دامی افزون بر نیاز مصرف داخل استان است و توان صادرات آنها به بازارهای داخلی و خارج کشور وجود دارد. 

میری، مجموع اراضی زراعی قابل کشت استان ۳۴۰ هزار هکتار برشمرد و گفت: ۸۰ هزار هکتار این  اراضی آبی و مابقی  دیم  است که یکی از برنامه های اصلی سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه اراضی آبی استان ایلام به شیوه های مدرن و نوین افزایش سطح این اراضی به میزان ۱۸۰ هزار هکتار تا پایان سال ۹۸ است.

وی ابراز امیدواری کرد: با جذب سرمایه گذاری در بخشهای مختلف کشاورزی استان بتوان شاهد تحولات چشمگیر و ایجاد اشتغال مولد در این حوزه باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.