عبدالهاشم حسن‌نیا روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، مجموع اتوبوس‌های مستقر در مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و خسروی را ۱۱ هزار دستگاه اعلام و اضافه کرد: هفت هزار دستگاه از این تعداد به دلیل سهم بیشتر مرز مهران در حجم تردد زائران به این مرز اختصاص یافته است تا مسافران با کمترین مشکل به مناطق مختلف کشور منتقل شوند.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود یک میلیون زائر ایرانی در عراق هستند، اظهار داشت: بین ۵۵ تا ۶۰ درصد زائران بازگشتی از عراق از طریق مرز مهران به کشور باز می‌گردند.

حسن نیا اضافه کرد: بر این اساس و طبق آمارهای موجود یک هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس درون شهری در پایانه مرز مهران عملیات انتقال زائران به پایانه برکت را انجام می‌دهد و در پایانه برکت نیز یک هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری انتقال مسافران به شهرهای مختلف کشور را  انجام می‌دهند.

به گفته وی حدود چهار  هزار دستگاه اتوبوس نیز به طور متناوب در عملیات جابجایی زائران از محل پایانه مرز تا پایانه برکت و از برکت تا شهرهای مختلف در حرکت است.

حسن‌نیا  پیش بینی کرد ظرف امروز و فردا بخش عمده ای از زائران اربعین در مرزهای چهارگانه جابجا شده و به شهرهای خود منتقل می‌شوند.

وی زمان اوج برگشت زائران اربعین را جمعه و شنبه اعلام کرد و گفت: موج دوم بازگشت نیز از روزهای یکشنبه و دوشنبه شروع می‌شود که شاید جابجایی بیش از ۴۰۰ هزار نفری در مرزها را طی این ۲ روز شاهد باشیم.

رئیس کمیته حمل و نقل ستاد اربعین و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه امسال چون اغلب مسافرت‌ها از طریق وسایل نقلیه شخصی بوده است مشکلات حمل و نقل عمومی کاهش پیدا کرده است، ابراز امیدواری کرد این روند تا پایان عملیات انتقال زائران ادامه یابد.

وی به موضوع قیمت‌های مصوب برای کرایه اتوبوس های بین شهری اشاره کرد افزود: این نرخ‌ها در تمام پایانه های مسافربری مرزی نصب شده است و  اگر زائران در این زمینه تخلفاتی را مشاهده کردند مراتب را با ذکر نام راننده و شماره اتوبوس به راهداری و حمل و نقل کشور ارایه کنند تا در اسرع وقت به این شکایات رسیدگی و نتیجه آن به شاکی اطلاع داده شود.

حسن نیا ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور نرخ‌های مصوب را طی ابلاغیه‌ای به تمام شرکت های مسافربری اعلام کرده است.

به گفته وی در حال حاضر تعداد یک هزار دستگاه اتوبوس درون شهری از شهرداری‌ شهرهای مختلف کشور نیز در خاک عراق مستقر شده و جابجایی زائران از مرزها را انجام میدهند که از این تعداد ۴۰۰ دستگاه به مرز مهران اختصاص یافته است.

بنابر اعلام رئیس ستاد مرکزی اربعین بیش از ۶۰ درصد از مجموع زائران اربعین امسال از مرز بین‌المللی مهران تردد داشته‌اند.

شهرستان مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب غربی ایلام با داشتن مرز بین‌المللی از معابر اصلی و مهم تردد خودروهای شخصی، کامیون های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات است.

پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین امسال ۷۰ درصد از مجموع زائران مرز مهران را برای بازگشت به میهن انتخاب کنند، هم اکنون در کنار خروج زائران به کشور عراق، موج بازگشت زائران نیز از مرز مهران آغاز شده است

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.