به گزارش ایرنا، فوج فوج جمعیت عاشق از راه می‌رسد و همه جای شهر مملو از خودرهای پارک شده با شماره پلاک‌های مختلف است که نشان می‌دهد اکنون مهران میزبان ایران است.

شور و شعور در میان جمعیت موج می‌زند و همه با رعایت حرمت‌ها با پوششی به نشانه عزا سیاه‌پوش شده‌اند و با در دست داشتن پرچم‌های رنگی و کوله باری سبک گام در راهی نهاده‌اند که انتهایش به بهشت کربلا می‌رسد.

تمامی مسیرهای منتهی به استان ایلام و مهران مملو از خودروهای حامل زواری است که برای حضور در کنگره بزرگ اربعین و شرکت در پیاده‌روی آن در تلاشند تا خود را به نجف و سپس کربلا برسانند.

امسال گویی همه به پیشواز این همایش بزرگ اسلامی آمده و از چهارم صفر این حرکت معنوی خود را آغاز کرده‌اند و با وجود آنکه هنوز ۲ روز به اربعین مانده است شمار به عراق رفته و شماری زیادی نیز در حال بازگشت به کشور هستند.

امسال شماری از خادمان اربعین در شهرستان مرزی مهران در مساجد این شهر دور هم جمع شده‌اند و با راه اندازی طرح نذر قدم‌های حضرت زینب(س) سعی در تامین غذا و پذیرایی از زوار کرده‌اند.

آنها با تهیه ظرف‌های یکبار مصرف به منازل محله خود مراجعه کرده و از صاحب خانه‌ها می‌خواهند که در صورت تمایل یک یا چند پرس از غذای آن روز خود را به زوار اهدا کنند.

در این پویش معنوی و انسان‌دوستانه مردم نوعدوست و مهمان‌نواز مهران نیز با تهیه غذا، مقداری از غذای آن روز را در ظرف‌های یکبار مصرف ریخته و در ساعت معینی به مسجد محله تحویل می‌دهند.

یکی از فعالان این طرح گفت: استقبال مردم مهران از این طرح بسیار زیاد است و بسیاری از آنها با تهیه غذاهایی جدا از غذای آن روز خود به زوار امام حسین(ع) خدمت می‌کنند.

سجاد کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حتی برخی خانواده‌ها که بضاعت مالی مناسبی نداشتند و نمی‌خواستند ظرف ها را خالی ارسال کنند با تهیه نان، میوه و هر آنچه که در توان داشتند علاقمند به شرکت در این طرح بودند.

وی اضافه کرد: روزانه به تناسب استقبال شهروندان مقادیر قابل توجهی غذا در ظروف یکبار مصرف برای زوار به این طریق جمع‌آوری و در بین زائران توزیع می‌شود.

وی هدف از اجرای این طرح را ترویج فرهنگ نوعدوستی و همچنین نشان دادن مهمان نوازی مردم مهران در پذیرایی از زوار برشمرد.

وی تاکید کرد: این اربعین و استقبال زائران از مرز مهران برای حضور در کربلای معلی همه ما ایلامی‌ها را به عنوان خدمتگزاران زائران آقا ترغیب می‌کند تا در راستای خدمتگزاری به این زائران و تسهیل تردد آنان تلاش کنیم.

وی گفت: بسیاری از شهروندان مهرانی از همان سال‌های ابتدایی بازگشایی مرز با پذیرایی از زائران، استان ایلام را به عنوان پایتخت معنوی خادمان سیدالشهدا(ع) معرفی کرده‌اند و تداوم این افتخار موجب سربلندی همه مردم ایلام است.

وی افزود: ما با جمعیتی کمی که داریم میزبان ایران بزرگ هستیم و با همه وجود با همه بضاعت ناچیز خود در تلاشیم تا سربلند از این آزمون برآئیم.

وی اضافه کرد: بسیاری از مهرانی‌ها و شهروندان ایلامی با اسکان زائران در منازل خود زائران را اسکان داده و با محبت تمام از آنها پذیرایی می‌کنند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما به عنوان شهروندان ایلامی تنها ابراز ارادت به اهل بیت(ع) و میزبانی از زائران امام حسین(ع) به شکل شایسته است.

یکی دیگر از فعالان موکب‌ها و خادمان امام حسین(ع) گفت: مردم ایلام میزبانان لایق و شایسته‌ای در پذیرایی از زوار امام حسین(ع) هستند و به این خادمی خود افتخار می‌کنند.

حاج محمدرضا امیدی اظهار داشت: ما به صورت گروهی با دوستان و آشنایان خود در چند سال گذشته غذاهای نذری خود را در ایام سفر زوار برای شرکت در اربعین تهیه می‌کنیم و هر روز به تناسب توان ۵۰۰ تا یک هزار  پرس غذا در موکب خود برای پذیرایی از زوار توزیع می‌کنیم.

وی ادامه داد: امسال شمار زیادی از مردم و خیرین نیز با تامین مواد غذایی با اعتمادی که به موکب ما دارند، برنج و گوشت‌های نذری خود را در اختیار ما قرار دادند که در بین خانم‌های شهرستان مرزی مهران فراخوان دادیم که بسیاری از آنها برای پخت این غذاهای نذری به کمک ما آمده‌اند.

وی افزود: شمار زیادی از جوانان ایلامی اکنون مدت یک هفته است که در مرز مهران در حال خدمتگزاری به زوار و تهیه و توزیع غذا در بین زوار هستند.

وی تاکید کرد: ما هرچه داریم از امام حسین(ع) و فرزندان فاطمه(س) است و به خادمی و خدمتگزاری به زائران آنان افتخار می‌کنیم.

امیدی گفت: استان ایلام امسال نیز همچون سال‌های قبل از این آزمون پذیرایی از زوار و خدمتگزاری به آنان سربلند بیرون آمده و به این خدمتگزاری مباهات می‌کنیم.

به گزارش ایرنا بر اساس اعلام رییس کمیته مشارکت‌های مردمی ستاد اربعین استان ایلام، اکنون روزانه ۳۰۰ هزار وعده غذایی شامل صبحانه، نهار، شام و میان وعده بین زائران اربعین حسینی در مرز مهران توزیع می‌شود.

محمد علوی فر افزود: خدمات دهی به زوار با تهیه غذای گرم توسط مردم ایلام، مهران و شماری از استان‌های کشور از طریق ۸۰ موکب واقع در مرز مهران ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر این در این موکب‌ها با چای، شربت، خرما و غیره از زائران  پذیرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: تمامی امکانات موکب‌های این کمیته از محل مشارکت مردم خارج و داخل استان تامین و در مجموع ۱۸ استان با این ستاد همکاری دارند.

علوی‌فر اضافه کرد: مردم می‌توانند کمک‌های خود را اعم از نقدی و غیرنقدی برای خدمات‌دهی به زائران اربعین حسینی در شهر ایلام به ستاد بازسازی عتبات عالیات، در مهران به موکب‌ها و در سایر شهرستان ها به دفاتر نماینده ولی فقیه تحویل دهند.

وی ادامه داد: خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی در این موکب‌ها تا پنجم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام آخرین آمار تردد زائران از اول ماه صفر تا ساعت ۱۰ صبح امروز ۱۸ صفر را ۲ میلیون و ۷۰۵ هزار و ۸۷۲ نفر اعلام کرد که از این میزان تردد یک میلیون و ۷۳۳ هزار و ۱۲۳ نفر خارج و ۹۷۲ هزار و ۷۴۹ نفر نیز پس از زیارت عتبات عالیات به کشور بازگشته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.