به گزارش ایرنا، دکتر وهاب پیرانی روز سه شنبه در  جمع خبرنگاران استان ایلام اظهار داشت: هفت گروه از کارشناسان دامپزشکی با مشارکت بسیج جامعه مهندسان استان ماکیان محلی ۶۲۰ روستا را مایه کوبی می کنند.

وی با بیان اینکه این طرح از ابتدای شهریور به مدت ۲ ماه در سراسر کشور در حال انجام است، پیش بینی کرد: بیش از ۴۵۰ هزار پرنده خانگی اعم از مرغ، خروس، بوقلمون، غاز و ... در برابر بیماری نیوکاسل مایه کوبی می شوند.

مدیرکل دامپزشکی ایلام همچنین از مایه کوبی دام های سبک و سنگین و احشام عشایر کوچرو استان ایلام در برابر بیماری تب برفکی خبر داد و یادآور شد: تا نیمه اول آذرماه و قبل از شروع کوچ عشایر به مناطق گرمسیری دام های استان در برابر این بیماری واکسینه می شوند.

پیرانی تاکید کرد: با توجه به اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی در پیشگیری از بروز بیماری های دامی، وجود بیماری هایی چون تب برفکی، هاری و ... نسبت به سال های گذشته کاهش محسوس داشته است.

وی اضافه کرد: هرچند اوایل سال جاری به علت بارش های سیلابی و طغیان پشه های ناقل بیماری برخی از احشام سنگین دچار لمپی اسکین شدند اما اقدام به موقع مایه کوبی ۳۶ هزار راس گاو و گوساله از شیوع و بروز تلفات در آنها جلوگیری به عمل آمد. 

مدیرکل دامپزشکی ایلام افزود: تعداد کانون های بیماری تب مالت (بروسلوز) در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با توجه به انجام واکسیناسیون منظم علیه این بیماری مشترک انسان و دام ۱۰ درصد کاهش یافته است.

پیرانی گفت: طی ۶ ماهه نخست امسال در استان ایلام هیچ موردی از بیماری های سل، مشمشه، کانون های ابتلا به تب کریمه کنگو، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و بیماری VHS در آبزیان دیده نشده است.

وی اظهار داشت: امسال ۳۱۶ هزار و ۸۹۰ راس دام سبک و سنگین و ۶۶۷ هزار مترمربع جایگاه دام در برابر بیماری های انگلی و خارجی بدن سم پاشی شده است.

مدیرکل دامپزشکی ایلام یادآور شد: با همکاری دستگاه های مرتبط چون صمت و تعزیرات حکومتی در قالب گشت های مشترک و در راستای نظارت بر داورخانه ها و شرکت های دارویی و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه دارو، واکسن و مواد بیولوژیک دامی ۳۰۰ قلم انواع داروهای غیرمجاز و تاریخ مصرف گذشته به تعداد ۱۴۳ هزار و ۹۴۹ عدد / لیتر به ارزش حدود ۱۰ میلیارد ریال کشف و ضبط شد.

پیرانی اضافه کرد: همچنین در ۶ ماه نخست امسال ۶ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم انواع فرآورده های غیرقابل مصرف، آلوده و تاریخ مصرف گذشته از سطح کشتارگاه ها، مراکز نگهداری، توزیع و عرضه گوشت و فرآورده های خام دامی و ۳۶ هزار قطعه مرغ آلوده و غیر قابل مصرف ضبط و معدوم سازی شده است.

وی در مورد اربعین هم تاکید کرد: تمام محموله ها شامل فرآورده های خام دامی، آشپزخانه و موکب ها مورد بازرسی مداوم گروه ها و تیم های گشت و نظارت دامپزشکی قرار دارند و از ورود و توزیع هرگونه فرآورده خام دامی چون گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیرخام در بین موکب ها و آشپزخانه ها یا خروج از مرز به سمت عراق جلوگیری می شود.

به گزارش ایرنا، این نشست خبری در حاشیه سفر خبرنگاران به روستای قجر از توابع شهرستان ایلام صورت گرفت تا اصحاب رسانه از نزدیک با برخی از فعالیت های کارشناسان دامپزشکی چون مایه کوبی احشام آشنا شوند.

۱۴ تا ۲۰ مهرماه به نام هفته دامپزشکی نام گذاری شده است.

۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.