به گزارش روز یکشنبه ایرنا، برنامه ای به نام علمدار کربلا و تکرار وصف رشادت های فرزند ام البنین، محفلی برای بیان رشادتها و دلاوری های حضرت عباس(ع) و آیینی آمیخته با نوای مداحان اهل بیت در وصف علمدار کربلا.

این آیین با حضور قائم مقام حرم مطهر حضرت عباس(ع) و شماری دیگری از دست اندکاران این حرم و همچنین نوحه سرایی معروف کربلا میخوام ابوالفضل با مداحی حاج زارع از استان فارس، حال و هوای کربلا گرفت.

نوای دلنشین مداح اهل بیت از دیار فارس آنچنان بر دل ها نشست و اشک ها را میهمان دیدگان شرکت کنندگان کرد که تمام حضار ایستاده با زدن دست بر سینه در سوگ غربت و شهادت مظلومانه حضرت عباس(ع) اشک ماتم ریختند و به سینه زدند.

نوحه خوانی حاج محمد علی قربانی به زبان کردی به عنوان پیر غلام حسینی و از مداحان پیشکسوت استان ایلام نیز رنگ معنویت این محفل را دو چندان کرد و برای لحظاتی شرکت کنندگان را به حال و هوای کربلا برد.

رضا سهرابی دیگر مداح ایلامی بود که با نوحه سرایی آمیخته به زبان لری در وصف حضرت عباس(ع) به مداحی بسیار تاثیر گذاری پرداخت.

شعرخوانی عبدالحسین رحمتی از شاعران برجسته استان ایلام در حوزه ایثار و شهادت نیز از دیگر بخش های جذاب و زیبای این آیین بود، شعری که ابتدا تا انتهای مصراع های آن با نام عباس بود و به این مصرع ختم شد: هر کدام از آن دستها معنی وفاست یا اباالفضل(ع)...

سخنرانی عربی سید عدنان موسی نماینده حرم حضرت عباس(ع) در این آیین که توسط یک  نفر برای شرکت کنندگان ترجمه می شد بخش دیگر این محفل زیبا بود که در جمله ای از سخنانش گفت: اگر کربلا بنام حسین(ع) است مایل هستم به دلیل عشق و ارادت مردم ایلام به حضرت عباس(ع) این شهر بنام قمر بنی هاشم نامگذاری شود.

در این آیین از قائم مقام و کارکنان حرم حضرت عباس(ع)، حاج محمد قربانی به عنوان مداح پیشکسوت استان، شماری از مداحان و شاعران استان به عنوان خادمان حضرت عباس(ع) تجلیل شد.

ارسال ۲۴۰ آوای عاشورایی به سوگواره ملی علمدار کربلا

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام در حاشیه این برنامه به خبرنگار ایرنا گفت: به دنبال انتشار فراخوان ۲۴۰ نوا و آوای عاشورایی به دبیرخانه ارسال شد.

حجت الاسلام علی چراغی پور با بیان اینکه از زمان اعلام فراخوان سوگواره تا پایان روز ۳۱ شهریور ۲۴۰ اثر از نقاط مختلف کشور به دبیرخانه این سوگواره در استان ایلام ارسال شده است، افزود: اعضای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد ۱۸ استان کشور با ارسال اثر در این سوگواره مشارکت و  ۹۰ هنرمند از سراسر کشور آثار خود را در بخش‌های اعلامی به دبیرخانه سوگواره ارسال کردند.

 رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان ایلام شناسایی استعدادهای برتر ادبی فعال و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب ایجاد رقابت سالم، ترغیب و تشویق مدیران کانون‌ها به کشف استعدادهای محلی و منطقه‌ای فعال در حوزه آواها و نواهای عاشورایی، آشنایی بیشتر مردم و مسئولان بااستعدادها و ظرفیت‌های هنری موجود در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و تولید آثار فاخر ادبی در حوزه معارف دینی و آیینی را از اهداف این سوگواره برشمرد.

به گزارش ایرنا، در حاشیه این مراسم نمایشگاه بزرگ عکس اربعین حسینی با همکاری سازمان بسیج هنرمندان استان از تصاویر ثبت‌شده هنرمندان ایلام در زمینه عشق و دلدادگی زوار حسینی در پایانه مرزی مهران برپا شد.

ششمین دوره  سوگواره ملی علمدار کربلا  با مشارکت ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام و همکاری روابط عمومی حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و ستاد بازسازی عتبات عالیات برگزار شد.

سوگواره علمدار کربلا در پنج دوره برگزاری در رشته شعر بود که امسال به نواها و آواهای عاشورایی تغییر یافت.

۷۱۷۱/۶۰۳۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.