به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حکمت علی مظفری روز پنجشنبه در دیدار با اعضای شوراهای حل اختلاف و مسئولان محاکم قضایی استان ایلام اظهار داشت: کاهش پرونده های ورودی به محاکم قضایی و افزایش مصالحه در بین طرفین پرونده ها از اهداف اصلی و اولویت های راهبردی جدید در قوه قضائیه است.
وی افزود: تقویت عملکرد شوراهای حل اختلاف مبتنی بر افزایش خروجی پرونده های منجر به صلح وسازش و عدم ورود اعضای شوراهای حل اختلاف به مباحث قضایی از رویکردهای اصلی ریاست جدید قوه قضاییه است.

مظفری با بیان اینکه باید تکلیف پرونده های قدیمی وارده در شوراهای حل اختلاف تا پایان امسال تعیین تکلیف شوند، تاکید کرد: شوراهای حل اختلاف باید به همان ماهیت اصلی و اولیه خود مبتنی بر رسیدگی به پرونده ها برای ایجاد مصالحه  برگردند و به امور قضایی ورود نکنند.

وی افزود: ایجاد شوراهای حل اختلاف تخصصی برای حرفه ها و مشاغل مختلف به منظور رسیدگی دقیق و سریع به پرونده های حرفه های گوناگون همچون پزشکی از دیگر اهداف قوه قضاییه است و نیز تقویت و اهتمام بیشتر به شوراهای حل اختلاف روستایی نیز در دتور کار قرار دارد.

وی تعیین تکلیف وضعیت اشتغال اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف را از دغدغه های مهم ریاست قوه قضاییه برشمرد و یادآور شد: به دستور حجت الاسلام رییسی محاکم قضایی کشور در همه استان ها در صورت نیاز به جذب نیرو از اعضای واجد شرایط استخدام شورهای حل اختلاف به کارگیری کنند.

مظفری گفت: ۱۳ هزار نفر از مجموعه شوراهای حل اختلاف کشور واجد استخدام هستند و قوه قضاییه در حال تدوین یک لایحه و ارائه آن به دولت است که وضعیت استخدام این افراد ظرف مدت سه سال آینده در بدنه محاکم قضایی به نتیجه برسد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار میلیون پرونده در حوزه های مخلتف توسط شورهای حل اختلاف مورد بررسی قرار گرفته، اظهار داشت: در یک سال گذشته با تلاش هیات ها واعضای شوراهای حل اختلاف ۵۴۰ پرونده منجر به قتل بجز قتل های خاص چون ناموسی و خشونت منجر به صلح شده که عمده این قتل ها آنی و یا ناخواسته بوده اند.

 وی تاکید کرد: شوراهای حل اختلاف با کاهش وروردی پرونده ها به محاکم قضایی فضا و وقت بیشتری به قضات برای رسیدگی به پرونده های مهم چون اختلاس، قتل، ... می دهند و پرونده هایی نظیر اختلاف های خانوادگی و شغلی را با هدف مصالحه خود بررسی کنند.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه گفت: نیروهای جوان و تازه کار شوراهای حل اختلاف در راستای توان افزایی و تقویت مهارتی خود با افراد باسابقه و قدیمی این حوزه مشاوره و همکاری داشته باشند.

وی در پایان گفت: میزان پرونده های منجر به صلح و سازش در استان ایلام نسبت به استاندارد کشوری بالا است و در قتل منجر به صلح نیز مقام برتر کشور را به خود اختصاص داده است.

به گزارش ایرنا، ادای احترام به مقام شهدای گمنام، دیدار از زندان مرکزی ایلام، دیدار از مراکز شوراهای حل اختلاف و دیدار با قضات از جمله برنامه های معاون قوه قضاییه در استان ایلام است.

۷۱۷۲/6034

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.