به گزارش روز یکشنبه ایرنا، فصلی که آغازش شاید متفاوت تر از سایر فصول باشد، فصلی که هر یک از دانش آموزان دیروز را به یاد اولین روز مدرسه می اندازد و هزاران خاطره گذشته را برایمان ناخودآگاه مرور می کند.

پاییزی سرشار از خاطره برایمان بار دیگر تکرار می شود از شیطنتهای دوران دانش آموزی گرفته تا دیر وقت رسیدن های به مدرسه، از زنگ های تفریح و ورزش گرفته تا شب های پر استرس امتحان!

اما با پایان فصل تابستان و در آستانه بازگشایی مدارس تلاش متولیان امر آموزش نیز برای پذیرایی از دانش آموزان نیز به اوج رسیده تا پذیرایی گرمی از آینده سازان جامعه داشته باشند.

برنامه ریزی برای اجرای فعالیت های آموزشی، ساماندهی معلمان، جابجایی و انتقال آنها، ثبت نام دانش آموزان، اجرای طرح هدایت تحصیلی و انتخاب رشته دانش آموزان متوسطه، اجرای طرح سنجش سلامت و غیره اقداماتی است که اداره کل آموزش و پرورش استان در فصل تابستان برای فراهم کردن زمینه تحصیل مناسب دانش آموزان این استان فراهم کرده است.

*** رشد جمعیت دانش آموزی ایلام

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: مهرماه امسال مدارس استان پذیرای جمعیت دانش آموزان دختر و پسر با افزایشی نسبت به سال تحصیلی گذشته است.

اسفندیار رستم زاد افزود: امسال جمعیت دانش آموزی این استان حدود  99هزار و 500نفر است که تعداد دانش آموزان ورودی پایه اول نسبت به سال گذشته 120نفر رشد یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام ادامه داد: از مجموع دانش آموزان این استان که در سال تحصیلی 98-99 تحصیل می کنند بیش از نیمی از آنها مربوط به مقطع ابتدایی است به تعداد  ۵۴ هزار و ۷۹۱ نفر است.

وی تعداد دانش آموزان  مقطع متوسطه اول دولتی و غیردولتی استان را ۲۴ هزار و ۶۰۹ نفر عنوان کرد و یادآور شد: دانش آموزان مقطع متوسطه رشته‌های علوم‌تجربی، انسانی و ریاضی نیز به تعداد  ۱۵ هزار و ۱۲۳ دانش‌آموز هستند.

رستم زاد همچنین تعداد دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای در بخش دولتی و غیردولتی را ۲ هزار و ۴۰۱ دانش‌آموز و رشته کار و دانش را نیز ۲ هزار و ۵۳۵  نفر برشمرد.

به گفته وی، این افراد در یک هزار و ۳۰۰ واحد آموزشی اول مهرماه سال تحصیلی جدید خود را آغاز خواهند کرد.

*** کلاس درس بدون معلم در ایلام وجود ندارد

رستم زاد با اشاره به اینکه تمامی تمهیدهای لازم اندیشیده شده تا کلاس های درس ایلام در مهرماه بدون معلم نباشند گفت: در این زمینه هیچگونه مشکلی وجود نداشته و کلاس درس بدون معلم در استان نخواهیم داشت.
وی بیان کرد: همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید در مهرماه 10 هزار و 518 فرهنگی فعالیت آموزشی خود را در مناطق مختلف شهری، روستایی و عشایری این استان آغاز خواهند کرد.

***شرایط تحصیل دانش آموزان عراقی در مدارس ایلام فراهم است

 مدیر کل آموزش و پرورش ایلام همچنین گفت: شرایط تحصیل دانش آموزان تبعه خارجی( کشور عراق) در مدارس این استان فراهم شده است.

وی افزود: بر اساس شرایط موجود دانش آموزان تبعه کشور عراق تنها می توانند در مدارس این استان تحصیل کرده و امکان تحصیل سایر دانش آموزان تبعه غیر از عراق در مدارس این استان فراهم نیست.

وی ادامه داد: تحصیل این افراد در مدارس دولتی بدون اخذ هرگونه وجه بوده و بصورت رایگان مثل سایر دانش آموزان است.

*** کاهش 20درصدی گرایش دانش آموزان ایلام به رشته تجربی

وی همچنین در خصوص توازن رشته تحصیلی در مدارس این استان گفت: در سال 92 در مجموع 61 درصد دانش آموزان متوسطه دوم این استان در رشته تحصیلی تجربی به تحصیل اشتغال داشتند که با فعالیت کمیته هدایت تحصیلی این میزان امسال به زیر 40 درصد کاهش یافته است.

مدیر کل آموزش و پرورش ایلام بیان کرد: با تاثیر فعالیت کمیته هدایت تحصیلی دانش آموزان درصد تحصیل دانش آموزان رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش از 19درصد اکنون به 34 درصد افزایش یافته است.

وی با ذکر اینکه این درصد همچنان پایین است، گفت: نرخ تحصیل دانش آموزان در رشته های فنی و کار و دانش باید به 48 درصد افزایش یافته تا در آینده مشکلی برای اشتغالزایی کشور بوجود نیاید.

***استاندارد سازی سیستم گرمایشی مدارس ایلام از اول مهرماه

وی به وضعیت سیستم گرمایشی مدارس این استان اشاره کرد و گفت: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس این استان 300 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

مدیر کل آموزش و پرورش ایلام اظهار کرد: با این اعتبار استاندارسازی سیستم گرمایشی مدارس این استان از اول مهرماه انجام و تمامی این فضاهای آموزشی به سیستم استاندارد مجهز خواهند شد.

** مدارس خاص و هیات امنایی تنها حق دریافت شهریه از دانش آموزان را دارند

رستم زاد با اشاره به وجود سه نوع مدرسه در استان گفت: این فضاها شامل مدارس خاص(شاهد، تیزهوشان و نمونه)، هیات امنایی و دولتی بوده که تنها دو گروه اول و دوم می توانند بابت تحصیل دانش آموزان شهریه دریافت کنند.

به گفته وی، تحصیل دانش آموزان در مدارس دولتی بدون اخذ هرگونه وجهی بوده و درصورت دریافت مردم باید این تخلف را به آموزش و پرورش اطلاع دهند.

اگرچه اداره کل آموزش و پرورش استان این اقدام ها را برای استقبال از دانش آموزان در سال تحصیلی جدید داشته از طرفی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام نیز اقدامهایی برای نوسازی مدارس نیز انجام داده است.

*** بهره برداری از 15 فضای آموزشی جدید همرمان با اول مهر

 سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام نیز از بهره برداری ۱۵ فضای آموزشی جدید مهرماه امسال برای پذیرش دانش آموزان این استان خبر داد.

نصرت الله رحیمی افزود: این مدارس  با ۶۸ کلاس درس در شهرستان های ایوان، چرداول، دهلران، مهران و دره شهر واقع شده اند.

وی ادامه داد: از این شمار چهار مدرسه در مناطق شهری و ۱۱ مدرسه نیز در مناطق روستایی احداث که در مجموع برای ساخت آنها ۱۴۳ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

سرپرست اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ایلام با ذکر اینکه تمامی این مدارس مشارکتی هستند، گفت: از مجموع اعتبار هزینه شده ساخت این فضاها، ۹۵ میلیارد ریال از سوی افراد خیر و نیکوکار هزینه شده است.

رحیمی بیان کرد: با احتساب این مدارس جدید، تعداد کل فضاهای آموزشی این استان در اول مهرماه امسال به یک هزار و ۱۲۵ فضا با پنج هزار و ۴۰۰ کلاس درس افزایش خواهد یافت.

اما دو دستگاه کمیته امداد و بهزیستی نیز در آستانه سال تحصیلی جدید اقدام هایی برای خدمات رسانی به دانش آموزان نیازمند داشته اند.

*** اهدا دو هزار و ۶۰۰ بسته نوشت‎افزار در پویش مشق مهر در ایلام

 معاون مشارکت های مردمی، اشتغال و موسسه های خیریه اداره کل بهزیستی ایلام نیز از اهدا ۲ هزار و ۶۰۰ بسته نوشت افزار و کیف در اجرای پویش ملی "مشق مهر" در این استان خبر داد.

نسرین شهبازی افزود: این اقلام شامل مداد، دفتر، پاک کن، خودکار، کیف مدرسه و ... بوده که از سوی افراد خیر داخل و خارج استان در قالب این پویش اهدا و بین دانش آموزان مددجوی شهرستان های مختلف استان توزیع شده است.

وی ادامه داد: این کمپین برای دومین‌ سال متوالی راه اندازی و از ۱۲ شهریور تا ۱۰ مهرماه سال جاری برای جمع آوری نوشت افزار برای کودکان مناطق کم برخوردار برقرار است.

معاون مشارکتهای مردمی، اشتغال و موسسه های خیریه اداره کل بهزیستی اظهار کرد: هموطنان ضمن استفاده از سامانه مشارکت‌های مردمی می‌توانند از طریق شماره‌گیری کد #۳۰۰*۷۳۳* از طریق تلفن همراه و همچنین از طریق اپلیکیشن‌ آپ با انتخاب گزینه "مشق مهر" کمک‌های خود را به دانش‌آموزان نیازمند در مناطق محروم اهدا کنند.

شهبازی با اشاره به محدود بودن اعتبارهای دولتی، ضمن تقدیر از مشارکت افراد خیر در این طرح برای خدمات رسانی هرچه مطلوبتر به جامعه هدف از سایر هموطنان برای پیوستن به این کمپین دعوت کرد.

*** دانش آموزان مددجوی ایلام دفترچه رایگان دریافت می کنند

مدیرکل کمیته امداد استان ایلام نیز از اختصاص حدود ۵۰۰ میلیون ریال جهت تهیه و خرید دفترچه برای دانش آموزان مددجوی این نهاد در آستانه بازگشایی مدارس خبر داد.

ضیاء رضایی با بیان اینکه این میزان اعتبار صرف خرید تعداد ۲۴ هزار جلد دفترچه از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان شده است گفت: این دفترچه ها همزمان با بازگشایی مدارس بین دانش آموزان مددجو و نیازمند در مناطق محروم این استان توزیع می شود.

امروز و همزمان با سراسر کشور 9هزار و 712 کلاس اولی نخستین روز مدرسه را تجربه و فردا نیز همزمان با اول مهرماه آیین ویژه بازگشایی مدارس در مدرسه سمیه شهر ایلام با حضور مسئولان محلی و کشوری برگزار خواهد شد.

7171/6034

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.