اسد قاسمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا  افزود:اگرچه از زمان سقوط دژخیم بعث تاکنون هرسال میزان حضور تردد  زائرانی از طریق مرز رسمی مهران  بیشتر و بیشترشده اما روند جاری و شرایطی که از   ابتدای امسال با ازدحام زائران اغاز شده متفاوت و بسیار فراتراز سال های ما قبل است.

وی با ذکر لزوم مهیا شدن امکانات برای حضور و تردد جمعیتی چند میلیونی گفت:از ابتدای سال جاری تاکنون آمد وشد  ۲ میلیون و ۴۰ هزار نفر زائر در  پایانه  مرزی مهران - زرباطیه ثبت شده که  نسبت به سال گذشته ۴۷ درصد رشد داشته است.

وی با یاد اوری اینکه  تردد زائران در مناسبت های مذهبی چون تاسوعا وعاشورا افزایش می یابد عزیمت زائران در قالب راهپیمایی اربعین شهیدان کربلا را  نقطه فوران اشتیاق زائران بین الحرمین عنوان کرد.

مدیر ارشد شهرستان مرزی مهران  شمار تردد های زیارتی پایانه مرزی را در  ۱۰ روز نخست ماه محرم جاری  ۲۰۴ هزار و ۱۸۰ نفر ذکر کرد که بیش از۲ برابر شمار زائران در بازه زمانی مشابه پارسال است.

وی مجموع ترددهای زیارتی مرز مهران در دهه اول محرم پارسال  را ۹۳ هزار نفر برشمرد.

قاسمی مرز مهران را مانوس و قدمگاه همه عاشقان اهل بیت اعم از ایرانی و غیر ایرانی ذکر کرد و گفت: از مجموع بیش از ۲ میلیون و ۴۰ هزار تردد زیارتی ثبت شده مرز مهران حدود ۶۲۸ هزار مربوط به زائران ایرانی  و بقیه ان زائران عراقی و دیگر کشورها بوده اند.

فرماندار مهران با اظهار اینکه کل تردد زائران ایرانی در شش ماهه نخست پارسال ۳۱۷ هزار نفر بوده اضافه کرد: تنها  در سه روز گذشته ۱۰۲ هزار نفر از مرز مهران ورود و خروج داشته‌اند.

وی ابراز امیدواری کرد کلیه تعهدات رفاهی و عمرانی مهران  قبل از موج اصلی عزیمت زائران  بسوی کربلا تحقق یافته و تکمیل شود.

**آمادگی ۱۴ استان معین برای خدمت رسانی در مرز مهران

فرماندار مهران همچنین گفت: ۱۴ استان به عنوان  معین استان ایلام  در ایام اربعین تعیین شده اند که  حمایت های پنج استان معطوف تکمیل زیرساخت‌ها ارتباطی بوده  ۹ استان هم در جهت ارائه  کمک‌های مردمی با استان ایلام همکاری می‌کنند.

وی افزود: ۹۶ گیت گذرنامه برای ورود و خروج زائران دایرشده و  آماده فعالیت است.

فرماندار مهران اظهار داشت: مردم و مسوولان این شهرستان  آمادگی کامل خود را برای پذیرایی از زوار اربعین حسینی اعلام، و با تمام توان و تلاش به زائران حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند.

وی، نزدیکی مرز مهران به شهرهای عراق را دلیل استقبال مسافران و زائران از این مرز عنوان کرد و افزود: از ابتدای ماه محرم تاکنون ۳۰۵ هزار نفر از مرز مهران تردد کرده اند.

فرماندار مهران خاطر نشان کرد: تمام شرایط تسهیل در جهت عبور و مرور زائران در این مرز فراهم است و نیروهای خدماتی تمام تلاش خود را در جهت فراهم کردن آسایش و راحتی زائران انجام خواهند داد.

به گزارش ایرنا، مرز بین المللی مهران در ۹۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ایلام طی سال های اخیر به کانون اصلی تردد های مرزی ایران و عراق به خصوص  مسیر آمد و شد مرزی زائران عتبات عالیات دو کشور مبدل شده است.

 تا سال قبل  به طور متوسط روزانه شش هزار نفر مسافر و زائر از مرز بین المللی مهران بسوی عتبات دو کشور تردد می کردند که در سال جاری تغییر  و افزایش مکرر تعداد زائران اعلام متوسط روزانه را کار غیر دقیقی نمایانده است.

با این وصف بسیاری از منابع پیش بینی کرده اند که شمار زائران کنگره اربعین سال جاری تا چهار میلیون نفر افزایش یابد که براساس روال سال های ماقبل انتظار می رود که همچنان ایلام و مرز مهران انتخاب آنان برای ورود و خروج مرزی باشد.

فاصله مهران تا بغداد  255 کیلومتر  ، تا نجف  303 کیلومتر تا کربلا 279 کیلومتر،تاکاظمین 283 کیلومتر و تا سامرا 444 کیلومتراست.

استان ایلام در طول 430 کیلومتر مرز مشترک با سه استان دیالی ، واسط و میسان عراق همجوار است.

۶۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.