حجت الاسلام حشمت رستمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه مهمترین هدف قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر است، اظهار داشت: این فریضه الهی تفکری برای اصلاح ساختار جامعه و برای رسیدن به جامعه ای مترقی است.


وی ادامه داد: از نگاه متفکران و تاریخ شناسان انسان باید نسبت به خود،زندگی اجتماعی و خدا و دین مسوولیت داشته و نمی توان از زیربار این مسولیت سر باز کند.

معاون فرهنگی تبلیغات اسلامی ایلام در خصوص چگونگی شناسایی دین خدا و حمایت از آن یادآور شد: باید ضمن عمل و حفظ کردن دین مبین اسلام در گام بعد آگاهی های اجتماعی و مسئولیت اجتماعی خود را افزایش دهیم.


رستمی با تاکید بر اینکه در قرآن نیز برای ریشه کنی فساد در جامعه بر امر به معروف و نهی از منکر سافرش شده است، افزود: این فریضه الهی به معنی تقویت ارزش های اخلاقی و جلوگیری از نابهنجاری های اجتماعی است.


وی با اشاره به وجود آسیب های اجتماعی در جامعه گفت: بخشی از این آسیب ها بدلیل مسئولیت ناپذیری برخی افراد جامعه نسبت به یکدیگر است چراکه اگر در مسایل مختلف تذکر بدهیم در واقع به رفع ناهنجاری ها کمک کرده ایم و جامعه ای آراسته بدور از آسیب و مردم آفت زده خواهیم داشت.


این کارشناس مسائل مذهبی همچنین رعایت حقوق انسان ها را از دیگر درس های عبرت آمیز واقعه عاشورا عنوان کرد و اظهار داشت: امام حسین(ع) بین یارانش اعلام می کند که اگر حقی بر گردن شماست به این راه وارد نشوید و این به معنی اهمیت حق مردم نسبت به یکدیگر است.


حجت الاسلام رستمی گفت: مردم باید نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت کرده و حق همدیگر را اعم از پدر و مادر، همسر، فرزند، همسایه، همکار، اقوام، دوست و ... ادا کنند.


وی با ذکر اینکه اسلام تنها به معنی عزاداری، گردهمایی و اجتماع نیست، گفت: اگرچه این محافل برای حفظ قدرت و اقتدار تشیع است ولی آنچه بیشتر اهمیت دارد عمل به دستورات دین اعم از حوزه فردی، اجتماعی و گروهی است.


وی رعایت حلال و حرام الهی، حقوق دیگران، پرهیز از بدگفتاری و کینه توزی و تفکر نامناسب در مورد دیگران داشتن، پرهیز از قضاوت های بی جا و بدون پشتوانه و دلیل، خود پسندی و ... را از آفت های فردی دانست که در مقابل آن قیام عاشورا به انسانها می گوید با رعایت این مسایل و حفظ اخلاق و عبودیت افراد، جامعه نیز خود به خود ساخته خواهد شد.


معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ایلام گفت: وقتی فرد در مکتب عاشورا زندگی کند بدون شک اشکی که برای سیدالشهدا می ریزد معرفت بخش خواهد بود چراکه در کنار عزاداری ها علاوه بر شور حسینی باید شعور حسینی هم تقویت شود.
وی شعور حسینی را به معنی پیروی افراد از مکتب اهل بیت دانست و اضافه کرد: رعایت فضایل اخلاقی، ظلم ستیزی،  بی تفاوت نبودن، مخالفت با سکوت در جامعه، عبادت فردی و کار و تلاش اجتماعی را از جمله درس هایی عنوان کرد که در مکتب اهل بیت و امام حسین(ع) وجود دارد.

۷۱۷۱/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.