به گزارش ایرنا، عاشورا جلوه ای از عشق بازی عاشقانی بود که در میانه پیکاری نابرابر رقص خون و شمشیر انجام دادند و با وجود کشته شدن اما زنده جاوید تاریخ تا ابد شدند.

امروز باز هم صفحات تقویم بر روی روز دهم از ماه محرم و عاشورای حسینی را نشان می دهد و همچون سال های گذشته مردم عزادار استان ایلام نظیر دیگر بلاد اسلامی با برپایی دستجات عزاداری ارادت خالصانه خود را به خاندان رسالت و شهدای عظیم الشان به خون خفته قیام کربلا نشان می دهند.

گرمای کلافه کننده هوا نیز مانع عزاداری و حرکت دستجات عزاداری و عموم مردم نشده است و همگان از هر قشر و سنی و در هر پست و جایگاهی با هر شغل و حرفه ای زن و مرد آمده اند تا با امام زمانشان که صاحب عزای اصلی است همدردی کنند و به ایشان عرض تعزیت و تسلیت بگویند.

آئین عزاداری عاشورا امسال هم به مثابه سال های اخیر در میدان مرکزی شهر ایلام ۲۲ بهمن در حال برگزاری است و دستجات سینه و زنجیرزن مساجد، هیات های مذهبی، تکایا و حسینه های سطح شهر با نظم و انضباط خاصی از جایگاه عبور کردند.

امروز در همه جای ایلام جلوه هایی از عاشقی مردم مومن را می توان دید، یکی نذری می دهد، یکی سربند سیاه بر پیشانی خود یا کودکش بسته و آن دیگری لباسش را به نشانه عزا و شریک شدن در غمی بزرگ گل مالی کرده است.

دیگری علمدار دسته سینه زنی شده، یکی کتل به دست، تعدادی سینه زن و زنجیر زن، نواهای عاشورایی در هم می پیچد و همه با تمام وجود آمده اند از این دریای عشق و دلدادگی به فرزندان زهرای اطهر (س) توشه ای بردارند و ذخیره ای معنوی برای دنیا و آخرت خود پس انداز کنند.

امروز هر جا را که بنگری عَلَم و کُتل عزای شهادت بهترین آفریدگان خداوند برپاست و عده ای در سوگ این ماتم بزرگ بر سر و تعدادی بر سینه می زنند و عده ای از دیده اشک غم می بارند و هرکسی به طریقی و شیوه ای سعی دارد محبت و ارادت خود را با بهترین و عاشقانه ترین شکل ممکن به ارباب و معشوق همه دلها نشان دهد.

امروز دیدن افراد سینه زن و زنجیر زن سیاه پوش صحنه ای هرچند تکراری اما زیبا و دلنشین است و دسته های و هیات های عزاداری با بیان اشعار و مرثیه سرایی به زبان فارسی و کردی گویش های مختلف محلی واقعه عاشورا را در قالب شعر برای سوگواران بیان می کنند. امروز همه و همه فارغ از سن، سواد، میزان درآمد، شغل، جایگاه اجتماعی آمده اند، زن و مرد، پیر و جوان، خرد سال و کهن سال خود را به مراسم عزای ارباب شان رسانده اند تا ارادت خود را به ایشان و شهدای کربلا نشان دهند.

عده ای بر سر و روی عزاداران و برای کاستن از گرمای سوگواران آب یا گلاب می پاشند، برخی اسپند دود می کنند، عده ای با حضور در پایگاه انتقال خون اقدام به اهدای خون خود به بیماران در قالب نذر خون می کنند و برخی نیز در ایستگاه های صلواتی با اقلام خوراکی پذیرای عزاداران هستند.

نکته قابل توجه و زیبا مغازه دارانی هستند به احترام و حرمت روز عاشورا کرکره مغازه خود را پایین کشیده اند و با قفل کردن محل کسب درآمد خود به خیل جمعیت سوگواران پیوسته اند تا با اقامه عزا و ماتم ره توشه ای برای قیامت خود ذخیره کنند.

بسیاری از رانندگان به ویژه جوانان خودروهای خود را با اسامی شهدای کربلا یا نوشته هایی متناسب با این ماجرا ماشین نویسی کرده اند و برخی نیز اقدام به گلِ مالی وسیله نقلیه خود کرده اند و تعدادی از جوانان با مالیدن گِل بر سر یا لباس خود، تعدادی با نوارها و آهنگ های عاشورایی به امام شهیدشان عرض علاقه و ارادت می کنند.

امروز همه کون و مکان و مردم عزادار و مومن همراه با ملکوتیان در سوگ شهدای خفته در آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین (ع) با چشمانی گریان و دلی شکسته بر سر و سینه می زنند.

در این آئین باشکوه حضور نوجوانان و کودکانی که شاید هیچ درکی از واقعه عاشورا نداشته باشند با سربندهای عاشورایی و لباس های مشکی و شال های سیاه یا سبز که بیانگر عزادار بودن آنها از این واقعه است جلوه ای خاص به این مراسم داده است.

مشارکت جوانان با تیپ های مختلف و همچنین زنان و مردان مسن و پا به سن گذاشته و عصا به دست و نوزادانی که در آغوش مادران خود با آرامش خفته اند یا با چشمانی بیدار نظاره گر مراسم هستند از دیگر زیبایی های عاشورای حسینی امروز است.

مداحان نوحه خوانی و مرثیه سرایی می کنند، مردم هماهنگ با هم با سینه زنی با مداحان همراهی می کنند، عده ای با مشک های بر دوش یا ظروف مختلف در نقش سقا و با تبعیت از ساقی تشنه لب کربلا بین مردم عزا دار آب تقسیم می کنند.

جمعی نیز با برپایی ایستگاه های صلواتی با اقلام خوراکی چون آب، شربت، چایی، خرما کام عزاداران و سوگواران مکتب خونین عاشورا شیرین می کنند. برخی نیز از این فرصت استفاده کرده با توجه به در پیش بودن شام غریبان و رسم روشن کردن شمع بساط فروش شمع پهن کرده اند که با فروش شمع به عزاداران از این محلی کسب روزی حلال کنند.

حضور نیروهای انتظامی برای برگزاری نظم و امنیت و آرامش مجلس عزای تاسوعا، و ماشین های آتش نشانی و یگان های امدادی اورژانس و هلال احمر برای رسیدگی به بیماران یا مصدومان احتمالی این آئین نیز نمود خاصی دارد. یک عده نیز به شیوه ای زیست محیطی به ایین عاشورا احترام گذاشتند و با در دست داشتن نایلون های بزرگ اقدام به جمع آوری لیوان ها و ظروف یکبار مصرف ریخته شده در زمین را جمع آوری می کردند.

یکی از هیات ها هم در فضایی خاکی در نزدیکی جایگاه اقدام به بازسازی واقعه عاشورا کرده بود که با استقبال عزاداران مواجه شد.

مراسم عاشورا تا ظهر ادامه یافت و بعد پایان مراسم نماز ظهر به یاد آخرین نماز ظهرعاشورای حضرت سیدالشهدا و یارانش به امامت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در مصلی شهر ایلام برگزار شد که برای سهولت مراجعت مردم به مصلی ماشین از سوی شهرداری و مسئولان گرامیداشت عاشورا در نظر گرفته شد.

عاشورای امسال نیز به پایان رسید و امید است که حضور در مجالس عزاداری سالار شهیدان هم ره توشه ای برای اخرتمان باشد و هم به ما بازماندگان از قیام عاشورا بصیرت حسینی ببخشد.

۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.