استاندار ایلام گفت: جهاددانشگاهی در تداوم موفقیت‌های خود می‌تواند در الگوسازی در مواردی مانند کشاورزی نوین ، مشاغل خانگی ، اشتغال فارغ‌التحصیلان و  اقتصادی شدن اربعین کمک کند.

به گزارش ایسنا، منطقه ایلام، «قاسم سلیمانی‌دشتکی» در نشست با رئیس و اعضای جهاددانشگاهی واحد استان، اظهار کرد: جهاددانشگاهی نهادی الگوساز است که در زمینه کشت گیاهان دارویی فعالیت های  موثر را به انجام رسانده و می‌تواند در زمینه ترویج کشاورزی نوین  وعلمی برای حفاظت از آب و خاک و فرآوری محصولات و بسته‌بندی‌های مناسب و بازاریابی  نقش واقعی خود را ایفا کند.

وی با تاکید بر رعایت ظرافت‌ها در طرح‌هایی مانند مشاغل خانگی ، تصریح کرد: باید در این طرح‌ها به دنبال ایجاد شغل‌هایی باشیم که هم تولید محصولات جدید و پرمصرف داشته باشند و هم برای بازاریابی آنها مشکلی وجود نداشته باشد چون در گذشته در این گونه طرح‌ها افراد بیکار زیادی بدهکار و مقروض شدند و جهاددانشگاهی می‌‎تواند الگوی مشاغل خانگی را تغییر بدهد.

استاندار ایلام با بیان اینکه امور فرهنگی جهاد دانشگاهی به عنوان زاده‌ی انقلاب فرهنگی در جهاددانشگاهی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، تصریح کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند در زمینه‌ی آسیب‌های اجتماعی نیز فعالیت کند و به عنوان مثال در پدیده‌هایی مانند خودکشی و دگرکشی ورود کند و مطالعات علمی را انجام دهد.

سلیمانی تصریح کرد: هرچند ریشه این گونه مشکلات فرهنگی است اما فرهنگ و آداب  ورسوم منطقه و کشور ما جنبه‌های بسیار مثبتی هم دارد و باید تقویت شود، بنابراین روی الگوهای اجتماعی و فرهنگی باید کار کنیم.

استاندار ایلام تصریح کرد: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا)در زمینه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی  و سیاسی و اربعین مخصوصا در ایام انتخابات نظرسنجی‌های خوبی را انجام داده که می‌توان گفت بسیار علمی و بی‌نقص و نزدیک به واقع بوده است.

سلیمانی ادامه داد: جهاددانشگاهی همواره مورد تایید رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس محترم جمهور بوده است ، تصریح کرد: این نهاد هم در موضوع سلول‌های بنیادی و هم در موضوع در مان ناباروری و بانک خون بندناف بسیار موفق عمل کرده است.

وی با استقبال از برنامه جهاددانشگاهی برای راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری در ایلام ، گفت: دانشگاه علوم پزشکی در این زمینه به عنوان همکار جهاد عمل خواهد کرد و اگر دانشگاه آزاد هم بتواند در این زمینه باید همکاری کند.

استاندار ایلام با قدردانی از زحمات ایسنا، گفت: ایسنا می‌تواند زمینه همکاری دستگاه‌های اجرایی را با مجموعه عظیم جهاددانشگاهی فراهم کند.

سلیمانی با اشاره به کمبود فضای فیزیکی جهاددانشگاهی برای مراکز آموزشی، گفت: در استان چهارمحال و بختیاری در این زمینه به جهاددانشگاهی کمک شد و در استان نیز با در نظر گرفتن قانون، همکاری لازم به عمل خواهد آمد.

وی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی باید کمک کند تا مزیت‌های استان تبدیل به اشتغال و درآمد شود، تصریح کرد: در کشاورزی استان به سرعت رو به جلو می‌رویم به طوری که پارسال 180 هزار تن فروش داشتیم و امسال این میزان تاکنون به 294هزار تن رسیده است که با 60 درصد رشد در نوع خود رکورد محسوب می‌شود، که این مهم نتیجه طرح‌های گرمسیری و افزایش زمین‌های آبی بوده است.

استاندار ایلام گفت: تولید کلزا یکی از مهمترین نیازهای کشور است و  استان ایلام از نظر وسعت کوچک است اما از نظر تولید کلزا، استان چهارم هستیم.

سلیمانی ادامه داد: در کشاورزی خام فروشی داریم و بسته‌بندی و فرآوری نداریم در صورتیکه از مرز مهران 2 میلیارد صادرات داریم که در این زمینه جهاددانشگاهی می‌تواند الگو سازی کند.

وی تصریح کرد: اربعین یا به عبارت بهتر عتبات مزیت بسیار مهمی برای استان است ، چون در ایام دیگر سال روزانه 3 تا 4 هزار نفر تردد از مرز مهران داریم و مرتب این تعداد تردد هر سال نسبت به سال گذشته‌اش بیشتر شده است و امسال هم که ویزا حذف شده پیش‌بینی می‌شود 5 میلیون زائر از مرز مهران تردد کنند.

استاندار ایلام تاکید کرد: جهاددانشگاهی می‌تواند در زمینه اقتصادی شدن اربعین الگو بدهد و  اگر در این زمینه الگوسازی شود به نفع استان است و از نظر اجرایی آنچه به ذهن می‌رسد این است که در داخل شهرها موکب نزنیم که کسبه‌ی شهرها متضرر نشوند، اما این کارها با الزام انجام نمی‌شود بلکه اگر الگو ارائه شود این موارد  کم‌کم جا می‌افتد.

سلیمانی با اشاره به اهمیت زنجیره‌های آموزش و تولید و استارتاپ‌ها و توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان، تصریح کرد: نرخ بیکاری استان در سال 1396، 11.7 بود ، اما  نزخ بیکاری در سه ماهه‌ی اول امسال 903 دهم درصد است.

وی با بیان اینکه بسیاری از بیکاران فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها هستند و دنبال کار اداری هستند، تصریح کرد: باید در این زمینه فرهنگ‌‍سازی کرد تا دانش‌آموختگان به کارهای تولیدی رو بیاورند.

وی آمار کل بیکاران استان را 20 هزار نفر اعلام کرد و گفت: با هم‌افزایی همه‌ی دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی و بخش خصوصی می‌توان این آمار را کاهش داد.

وی از آغاز پروژه ها یی مانند  pp ، پروژه لرزه نگاری ایوان، پروژه اکتشاف میادین نفتی و گاز در قسمت جنوبی استان در مجموع با اعتباری بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: ۳ کارخانه بزرگ استان شامل دو پروژه فولاد گستر آتنا، کوشاب غرب در چرداول و استیل کورد دره شهر بعلاوه گوگرد زدایی پتروشیمی آماده افتتاح به دست رئیس جمهور است . و بیش از ۲۶ هزار هکتار اجرای سیستم آبیاری در حوزه کشاورزی در این سفر افتتاح می شود .

استاندار ایلام با بیان اینکه   بیش از ۱۴۰ کیلومتر در حوزه زیرساخت راه افتتاح می شود، گفت: فاز اول راه آهن ایلام کلنگ زنی می شود .

سلیمانی تصریح کرد: سال گذشته علی رغم اینکه در کشور با کاهش حجم زوار اربعین روبه رو بودیم اما در ایلام با رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شدیم.امسال در تلاش هستیم که مسیر رفت و برگشت پایانه برکت را جدا کنیم که این امر با احداث دو تقاطع غیر هم سطح در حال تکمیل است . کار دیگری که در پایانه برکت و پایانه مرزی در حال اجرا است ایجاد سایه بان  و احداث بیش از ۶۰۰ چشمه سرویس بهداشتی است.

وی با اشاره به در دست تکمیل بودن جاده‌های مسیر اربعین با تلاش روزافزون، اظهار کرد: سال گذشته که دکتر امیرآبادی به ایلام آمدند و از نزدیک مشکلات زیرساخت‌ها را مشاهده کردند در مجلس رایزنی کردند و با توجه به حضور دوتن از نمایندگان استان در کمیسیون تلفیق، 76 میلیارد تومان به این مسیر اختصاص یافت که حرکت بسیار بزرگی بود.

استاندار ایلام با اشاره به نتایج سفر هیئت اقتصادی به ایلام گفت: تشکیل کنسرسیوم با حضور ۴ بانک مطرح کشور برای مشارکت ۸۰۰ میلیارد تومانی در پروژه مهم آزاد راه پل زال به دهلران، مشارکت صندوق توسعه ملی برای تامین اعتبار 1.2 میلیارد دلاری پتروشیمی مهران، اختصاص ۱۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام و بزرگراه ایلام به مهران، مشارکت شرکت های بزرگ ایدرو و ایمیدرو در پروژه‌های مهمی چون کارخانه ممبران ایوان، کارخانه روغن کشی کلزا آبدانان بخشی از نتایج این سفر است.

در این نشست مهندس «غلامرضا حسینی» گزارشی از فعالیت‌های انجام شده و برنامه‌های آینده  جهاددانشگاهی واحد استان ارائه کرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.