به گزارش خبرنگار ایرنا، بسیاری ها در این روز از راه های دور و نزدیک خود را به مناطق مرزهای غربی و نزدیکترین مسافت تا حرم ابا عبدالله می رسانند تا دعای عرفه بخوانند و با معبود راز و نیاز کنند.

عرفه ، روزی است سرشار از خیر و برکت برای صیقل دادن روح از گناهان، روزی که دست‌های عاشقان به طلب استجابت به آسمان بالا گرفته شده تا به  وصال معشوق رسد و مورد نوازشش قرار گیرد و خواسته آنان اجابت شود.

عرفه، روزی است که دل‌ها با دعا خیر و خوبی را طلب می کنند تا در پرتو این خیر خواهی به اجری بزرگ و دعایی مستجاب دست پیدا کنندو این روز بزرگ هنگامه ای است برای استجابت و لبیک شنیدن از معبود.

زن و مرد، کوچک و بزرگ، پیر و جوان،با قدم‌هایی استوار و دل‌هایی لبریز از عشق، در روزی مهم و سرنوشت ساز به سمت جایگاه‌های ارتباط با معشوق در حرکت هستند، همه برای ارتباطی دلنشین با حضرت حق دور هم جمع می‌شوند و در روز عرفه با خداوند سبحان سخنانی از جنس اشک می‌گویند، سخنانی که می‌تواند سرنوشت انسان را تغییر داده و طعم بندگی را برای انسان ترسیم کند، ارتباطی که علاوه بر آرامش روانی دارای فواید و درس‌های تربیتی دیگری نیز هست.

همه ما با غفلت و کوتاهی و گاهی با جهالت و نادانی و گاهی نیز با پیروی از هوای نفس و شیطان رجیم به گناهان آلوده می‌شویم و با هر گناهی قدمی از خداوند سبحان و آمرزش او فاصله می‌گیریم، روز عرفه روز بخشش گناهان است.

عرفه، روزی است که بخشی از مردم در صحرای عرفات دست به دعا و نیایش و طلب بخشش بر می‌دارند و برخی دیگر در جاهای مقدسشان مانند مساجد و حرم امامان و امامزادگان از خداوند سبحان طلب بخشش و استغفار می‌کنند و بدین وسیله خود را از زنگار گناهان پاک کرده و ارتباطشان را با خداوند اصلاح می‌کنند.

بسیاری هم برای استجابت دعای خود به مزار شهدا می روند تا در جوار آن بزرگ مردان دعایشان شنیده شود و به استجابت برسد.

امام صادق (ع) می‌فرماید: «هر کس در این روز قبل از رفتن به مراسم دعای عرفه در زیر آسمان دو رکعت نماز بخواند و در پیشگاه خداوند متعال به تمام گناهان و خطاهای خود اعتراف کند و حقیقتاً از درگاه پروردگار پوزش طلبد، خداوند متعال آن‌چه که به اهل عرفات مقدر کرده او را نیز عطا می کند و تمام گناهان او را می آمرزد».
روز عرفه روزی است که انسان می‌تواند خودش را از آتش سوزان جهنم نجات داده و به بهشت برین الهی برساند، رسول خدا (ص) می‌فرماید:
«خداوند در هیچ روزی به اندازه روز عرفه، بندگان را از آتش دوزخ نمی‏‌رهاند».

انسان سر تا پا نیاز است، نیاز به سلامتی، رزق و روزی حلال، موفق شدن به عبادت و بندگی خداوند سبحان، شغل و حرفه مناسب و ... همگی نیازهایی است که همیشه با انسان هستند و او برای تأمین این نیازها به خالق قادر متعال روی می‌آورد و دستانش را به درگاهش بلند می‌کند.

 روز عرفه بهترین زمان برای دعا و مناجات و خواستن حوائج مادی و معنوی می‌باشد، امام زین العابدین (ع) خطاب به گدایی که در روز عرفه دست نیاز به سوی مردم دراز کرده بود فرمودند:
«وای بر تو در چنین روزی از غیر خداوند طلب حاجت می‌کنی؟ در چنین روزی این امید هست که انسان‌هایی که در دل مادرانند سعادتمند شوند».
در این روز با برکت درهای روزی و بخشش خداوند به سوی بندگان باز می‌باشد، این انسان است که باید با دلی امیدوار از درگاه لطفش درخواست نماید، امام صادق (ع) می‌فرماید:
«هر چه می‏‌خواهی برای خود دعا بخوان و در دعا کردن بکوش که روز عرفه، روز دعا و درخواست است».

در این جوشش لحظه های ناب استجابت دعا در این سلام و صلوات فرشتگان همصدا شویم و برای همدیگر دعا کنیم باشد که خداوند دست طلب هیچ کدام را از خوان بی کران رحمتش خالی باز نگرداند.

امید است در این روز بزرگ که منشاء خیر و برکات بسیاری است خود را به جمع دعا کنندگان برسانیم و ضمن طلب بخشش و استغفار به درگاه ایزد منان حوائج مادی و معنوی خود و سایر مومنان را از خداوند سبحان درخواست کرده تا به خیر دنیا و آخرت دست پیدا کنیم.

۷۱۷۷/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.