به گزارش ایرنا محمد علی‌اکبری روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگاران به مناسبت روز خبرنگار تصریح کرد: قبل از گسترش فضای مجازی جامعه ما از تریبون‌های یک‌طرفه رنج می‌بُرد که فضای مجازی هیمنه‌ی این تریبون‌ها را تقریبا شکست و تریبون‌های متعددی را ایجاد کرد اکنون دلهره گسترده گی  سطحی رسانه های متکثر دلهره امیز شده است.

وی پیشنهاد کرد: تکثر رسانه‌ها فرصت مناسبی برای تخصصی کردن آنهاست و اگر رسانه‌ها در مسیر تخصصی شدن گام بردارند در آن صورت رسالت رسانه‌ای بهتر انجام خواهد شد و گزارش و خبر و تحلیل هر رسانه از اعتبار بیشتری هم برخوردار خواهد شد.

این فعال علمی - سیاسی  افزود: خبرنگاری ترکیبی از سرعت، دقت، دلسوزی و احساس تعهد است و انتظار دارم این مجموعه‌ی عظیم، با تعهد به سرنوشت جامعه، کشور و حفظ انسجام ملی و توسعه و کارآمدی را در هر کار رسانه‌ای و خبری مد نظر داشته باشند و بدانند در صورت ارائه‌ی خبر درست،  جامعه از آنان حمایت کافی را به عمل خواهد آورد.

رئیس دانشگاه ایلام تصریح کرد: از قضا جنس تریبون‌های یک طرفه و فضای مجازی هم مثل هم است ، چون خیلی حرفه‌ای و اخلاق مدار و اصولی نیست و از این نظر که این فضا، تریبون‌های یک طرفه را مهار کرده،  فرصت است.

*نگران عوام زدگی رسانه هستم

وی گفت: به عنوان یک دانشگاهی، نگرانی من از فضای مجازی عوامانه شدن و عوام زدگی و نزول سطح حرفه‌ای گری  در رسانه‌ها است، یعنی رسانه‌های متعدد مجازی در عین حال که سرعت دارند و پوشش حداکثری دارند لزوما به معنای عمیق بودن، مستند بودن و اصیل بودن و بررسی همه‌ی جوانب و به معنای کار حرفه‌ای رسانه‌ای نیست.

علی‌اکبری تصریح کرد: در این شرایط با خطر زرد شدن کار رسانه‌ای مواجه‌ایم و رسانه‌ی زرد مملو از تملق ، تهمت، دروغ و اطلاعات درست آمیخته باغلط است، در اینجاست که اهمیت کار رسانه‌های اصیل و دارای چارچوب و اصول و مرام و متعهد که به ارزش قلم تعهد داشته وپاسخگو باشد، بیشتر مشخص می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل بنده برای رسانه‌های چارچوب‌دارو دارای مبنا احترام قائلم و معتقدم یکی از این رسانه‌ها که رسالت حرفه‌ای خود را فدای اخبار زرد نکرده ایسنا است و سعی کرده جامعیت کار رسانه‌ای را حفظ کند و در حوزه علمی وفرهنگی و دانشگاهی با عمق بیشتری کار کند و از این جهت نگاه دانشگاه به ایسنا، نگاهی توام با احترام است.

رئیس دانشگاه ایلام پیشنهاد کرد : یکی از انتظارات بنده از تکثر موجود در فضای رسانه‌ای این است که به جای اینکه ایسن تکثر ر به پراکندگی سطح تبدیل کنیم ، تکثر را در  گروه‌های تخصصی فعال کنیم.

مثلا تعدادی رسانه در حوزه دانشگاه ، تعدادی در حوزه جامعه و ...  کار کنند و اگر رسانه‌ها در مسیر تخصصی گام بردارند در آن صورت رسالت رسانه‌ای بهتر انجام خواهد شد و گزارش و خبر و تحلیل هر رسانه از اعتبار بیشتری هم برخوردار خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما در دانشگاه‌ها مباحثی با اهمیتی در دستور کار داریم، مدیریت سبز و کاهش هزینه‌ها ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و حفظ محیط زیست  است که رسانه‌های تخصصی می‌توانند در این زمینه ورود کنند.

رییس دانشگاه ایلام  گفت: مباحث مربوط به جذب و پذیرش دانشجوی خارجی و دیپلماسی علمی از یک طرف در سطح وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی یک امر موکد است و از طرف دیگر ممکن است دستگاه‌های اجرایی همکار و جامعه، اطلاعات و آمادگی ذهنی را نداشته باشند و  ورود رسانه به این زمینه‌ها می‌تواند سبب انجام درست این بخش در سطح دانشگاه‌ها شود.

وی ادامه داد: تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان، توسعه مراکز رشد وفناوری، مسابقات ایده‌پردازی و استارتاپ‌ ها یک بسته اقدام جدید در دانشگاه‌ها است و لازم است شرایط ، ضوابط، مسیر حرکت در این زمینه برای دانشجویان، اساتید و فعالان خارج از دانشگاه، تبیین گردد.

علی‌اکبری با بیان اینکه موضوع اشتغال فارغ‌الحصیلان، انطباق نیاز جامعه با دروس ارائه شده در دانشگاه‌ها و تعامل بین دانشگاه و بازار کار یک زمینه دیگر برای فعالیت است، تصریح کرد: همکاری دانشگاه‌ها و بخش خصوصی در قالب دفاتر ارتباط با صنعت و جامعه و مشاوره علمی وفناوری دانشگاه‌ها به بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی برای تصمیم سازی می‌تواند زمینه مناسبی برای کار رسانه باشد.                                                                                    

6034

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.