به گزارش ایرنا، صادق هاشم فاضل روز سه شنبه در دیدار با نمایندگان اتاق بازرگانی و تجار استان ایلام اظهار داشت: روابط تجاری و اقتصادی کشور میان عراق و ایران اختلاف بسیاری زیادی با روابط دیگر کشورها دارد، این ارتباط بسیار صمیمی و دوستانه بوده که یک مزیت خاصی برای توسعه همه جانبه دو طرف ایجاد کرده است.

وی با اشاره به فرهنگ های خاص و نزدیک ایلام با استان های همجوار عراق و داشتن ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور افزود: وجود این مرز طولانی و ایمن زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر مراودات اقتصادی و بازرگانی فراهم آورده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان بابل عراق با اشاره به حذف ویزا بین دو کشور ایران و عراق جهت افزایش مراودات در تمامی زمینه ها یادآور شد: در زمینه مراودات اقتصادی این مهم( حذف ویزا) به رونق هرچه بیشتر صادرات می انجامد.

هاشم فاضل ادامه داد: در جریان سفر رئیس جمهوری ایران به بغداد و همچنین سفر نخست وزیر عراق به تهران در خصوص افزایش مراودات اقتصادی اظهار نظرهای مثبتی انجام گرفت که امیدواریم به افزایش و تعامل بیشتر در این بخش ها منجر شود.

وی افزود: رغبت و تصمیم دو کشور برای ارتقاء تجارت و رونق دادن به صادرات تا سقف ۲۰ میلیارد دلار است که مقامات عالی رتبه نیز بر این مساله تاکید جدی داشتند.

رئیس اتاق بازرگانی استان بابل عراق افزود: با کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استان بابل رایزنی به منظور صادرات کالاهای وارداتی به عراق به ایران داشتیم، البته این پیشنهاد به نخست وزیر عراق ارائه شد که کالاهایی که به کشور عراق می رسد به ایران صادر شود.

وی، خواستار انتقال کارگاه و شرکت های ایرانی به عراق با مشارکت بخش خصوصی و به صورت سرمایه گذاری مشترک شد و گفت: با جدیت تمام این موضوع را دنبال خواهیم کرد و امیدواریم با همکاری یکدیگر این مهم به زودی اجرایی شود.

هاشم فاضل از تشکیل دفتر مشترک اتاق بازرگانی استان ایلام با استان های همجوار عراق استقبال کرد و گفت: پیشنهاد می کنیم تا نمایشگاه هایی از طرف اتاق بازرگانی ایلام یا سایر استان های مرزی به صورت دائمی دایر شود.

رئیس اتاق بازرگانی دیوانیه عراق نیز در این نشست گفت: روابط خوبی با همه اتاق های بازرگانی استان های ایران داریم اما رابطه استان های همجوار مرزی عراق با استان ایلام بسیار خوب و ویژه است.

محمود عبدالحسن جبار افزود: کشور عراق روابط زیادی با کشورهای اروپایی و عربی دارد اما رغبت و تصمیم ما ارتقاء این روابط با جمهوری اسلامی ایران و تداوم و استمرار صادرات است.

وی در خصوص برپایی نمایشگاه کالاهای ایرانی در عراق تصریح کرد: اتاق بازرگانی دیوانیه همانند سایر استان های مرزی با ایلام از این مهم استقبال می کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان دیوانیه عراق از آمادگی کامل این استان برای دعوت شرکت های ایرانی و تشکیل خطوط تولید در این استان خبر داد و افزود: این موضوع را با مقامات عالی رتبه به صورت جد پیگیر خواهیم شد.

رئیس اتاق استان بازرگانی استان دیالی عراق هم از آمادگی کامل برای ایجاد دفتر مشترک بین اتاق بازرگانی استان های مرزی عراق با استان ایلام خبر داد و افزود: این دفتر مشترک باید تضمین کننده اموال تجارت بوده تا تجار با اطمینان خاطر بیشتر به فعالیت خود ادامه دهند.

محمد سامی حمید ملا جواد خواستار اجرای ضمانت اموال تجار از دست رفته دو طرف در این دفتر شد و یادآور شد: در توافق نامه ای که منعقد می شود باید این مهم لحاظ شود.

به گزارش ایرنا، یک هیات تجاری ، اقتصادی عراقی بمنظور بررسی راه های گسترش ارتباط تجاری و اقتصادی عصر روز گذشته وارد ایلام شدند.

این هیات عراقی متشکل از روسا و تجار اتاق های بازرگانی استان های دیالی، بابل، میسان، قادسیه و ذیقار هستند و به مدت ۲ روز در ایلام حضور دارند.

برگزاری نشست با هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، تجار و بازرگانان، نشست با معاون اقتصادی استاندار ایلام و مدیران دستگاه های اجرایی همچنین بازدید از شهرک صنعتی ایلام از برنامه های سفر ۲ روزه این هیات است.

طی این سفر تفاهم نامه همکاری بین اتاق بازرگانی ایلام و کشور عراق منعقد می شود.

۳۰۳۲/۶۰۳۴

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.