فتح الله امیری کارگردان مستند در قلمرو دم عنکبوتی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جایزه در بخش فیلم اثرگذار در حفاظت از طبیعت و گونه های حیات وحش به مستند در قلمرو دم عنکبوتی داده شد.

وی یادآور شد: WWF (world wildlife fund  بزرگترین سازمان غیردولتی حفاظت از حیات وحش جهان با هدف نجات گونه های در خطر جدی انقراض است.

امیری با بیان اینکه سال گذشته نیز جایزه این جشنواره به کارگردانی مشترک با نیما عسگری به مستند محیط بان و پلنگ رسید، در مورد محتوای فیلم در قلمرو دم عنکبوتی هم توضیح داد: در جریان پژوهش و تحقیق برای ساخت افعی دم عنکبوتی که گونه ای مار بسیار نادر و بومی استان ایلام است به همراه بهزاد فتحی نیا محقق و پژوهشگر حوزه خزندگان با یک جوان کشاورز روستایی با اسم محمود منصوری ساکن یکی از مناطق حوزه شهرستان ایلام آشنا شدیم که اطلاعات زیادی در خصوص این گونه خاص و زیستگاه های آنها داشت. 
وی یادآور شد: پس از کنکاش و جست و جو برای یافتن این افعی، این کشاورز ایلامی مدعی شد که از لانه و زیستگاه افعی دم عنکبوتی اطلاع و اشراف دارد و همکاری این جوان با عوامل ساخت پروژه در قلمرو دم عنکبوتی دیدگاه و ذهنیت و شناخت این جوان راهنمای روستایی را در مورد خزندگان به ویژه افعی دم عنکبوتی تغییر داد. 
وی افزود: محمود منصوری سال گذشته برای مستند در قلمرو دم عنکبوتی در جشنواره  وایلد اسکرین انگلستان موفق به کسب جایزه پاندای طلایی (مشهور به اسکار حیات وحش) شد و این مستند معتبرترین جایزه جهان را کسب کرد.

به گزارش ایرنا، منصوری که ساکن یکی از روستاهای مرزی شهرستان ایلام است به عنوان اولین ایرانی که موفق به دریافت جایزه پاندای طلایی جشنواره معتبر وایلد اسکرین شد کمک های موثری به گروه فیلمساز در ثبت و ضبط تصویری یکی از منحصربفرد ترین و نایاب ترین افعی های جهان ارائه کرد. 
محمود منصوری سال ۸۹ و در جریان ساخت مستند شاخص 'حیات در رگ های سرد 'با فتح اله امیری و پژوهشگر فیلم بهزاد فتحی نیا که در حوزه خزندگان تحقیق کند آشنا و فیلم در قلمرو دم عنکبوتی روایت آشنایی گروه فیلم مستند حیات در رگ های سرد با این کشاورز ایلامی است. 
گفته می شود که آشنایی منصوری با این گروه مستندساز حیات وحش باعث تغییر دیدگاه وی در خصوص اهمیت و جایگاه زیست مندان و ایجاد تغییرات مثبت در نگرش و رفتار وی شد و منصوری به یکی از حامیان و حافظان حیات وحش به ویژه گونه نادر افعی دم عنکبوتی تبدیل شد. 
از نکات جالب توجه اینکه تصویربرداری صحنه معروف شکار افعی دم عنکبوتی در فیلم مستند حیات در رگ های سرد (که به زندگی خزندگان بومی استان ایلام می پردازد) توسط این کشاورز انجام شد. 
همکاری در تصویربرداری مستند حیات در رگ های سرد بعنوان یکی از دو تصویربردار این مستند جایزه تصویربرداری جشن خانه سینما و فیلم کوتاه تهران را برای وی به ارمغان آورد و وی را نامزد سیمرغ تصویربرداری مستند جشنواره فجر کرد. 
مستند در قلمرو دم عنکبوتی روایتِ یافتنِ افعی دم عنکبوتی به تهیه کنندگی محمد اعلاء، تکامل یافته ترین افعی دنیا است که فقط در ایران و استان ایلام یافت می شود. 
این مستند محصول موسسه تصویر حیات وحش است. 

در ساخت این مستند عواملی چون کارگردان: فتح اله امیری، تهیه کننده: دکتر محمد علاء، پژوهشگر: دکتر بهزاد فتحی نیا، تدوین: مجید محمد دوست، فیلمبردار: محمود منصوری - نیما عسگری، صدابردار: حبیب الله حیدریان،صداگذار: احسان افشاریان، آهنگساز: بابک میرزاخانی، مشاور: مهدی نورمحمدی ، برنامه ریزی: روژین نیکلایی، مترجم: مینا علاء ، اصلاح رنگ و نور و پخش بین المللی جشنواره ای: مجید محمددوست، عکاس: صدیقه خدایی، طراح پوستر: احسان جنتی مشارکت دارند. 
در کارنامه این کارگردان و تهیه کننده ساخت آثاری چون عروس بوکان در مقام تهیه کننده، در جستجوی پلنگ ایرانی و تنهاوش به عنوان کارگردان دیده می شود. 

۲ سال پیش نیز مهدی نورمحمدی دیگر مستندساز شاخص استان ایلام به خاطر مستند درپناه بلوط که به زندگی سنجاب ایرانی می پردازد جایزه جشنواره گرن پارادیزو ایتالیا را کسب کرد.

در واقع در سه سال گذشته تاکنون جایزه برتر این جشنواره به سه فیلم از ایران و به کارگردانی ۲ مستندساز ایلامی تعلق گرفته است.

۷۱۷۲/۶۱۱۹

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.